En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kartleggingsundersøkelsen i LP
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
Presentasjon av LP-modellen
læringsarbeid i klassen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Anne-Karin Sunnevåg Lillehammer Rådgiverkonferansen 2008
Professor Thomas Nordahl
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan lykkes som skoleeier?
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
KLASSELEDELSE.
Professor Thomas Nordahl Hamar
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
OBSERVASJON av tolærertimer
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
PRAKSISMØTE.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen i Hedmark rapport nr

Uklare regler og inkonsekvent regelhåndhevelse Dårlig klasseledelse og lite struktur i undervisningen Lite engasjerende undervisning Dårlig klassemiljø i form av negative relasjoner mellom elever i klassen/gruppa Dårlige relasjoner mellom elev og lærer Lite oppmuntring av elevers atferd og arbeidsinnsats Mangel på skoleomfattende planer eller policy Segregerte opplæringstilbud

Organisering og arbeidsmåter Svak fagdidaktisk kompetanse Mer ansvar for egen læring Ikke planlagt undervisning Mye bevegelse (elever og lærere) Læreren ikke tilstede Organisering og arbeidsmåter Alle elever er aktive Lærer har oversikt Variasjon, men framdrift Høyt læringstrykk Tilpasset undervisning innenfor fellesskapet

Tabell 5.1: Kjennetegn på svake og solide timer Lærings- og undervisningshemmende atferd Passive elever Elever som bedriver annen aktivitet Elever som vandrer Diskusjoner lærer–elev Utagerende atferd Lærings- og undervisningshemmende atferd Fravær av problematferd Positiv og hyggelig stemning Tabell 5.1: Kjennetegn på svake og solide timer.

Klassenivå Autoritativ ledelse av klasse og undervisningsforløp ved proaktive, støttende og relasjonsorienterte tilnærminger fra læreren. Positive relasjoner mellom lærer og elever. Godt samhold mellom elevene og et trygt og positivt sosialt klima i klassene på skolen. Få og tydelige regler.

Aktiv bruk av ros og oppmuntring på reelt positiv atferd, arbeidsinnsats og feglige prestasjoner. Tilpasset undervisning innenfor fellesskapets rammer. Høyt læringstrykk, tydelige forventninger og stort faglig fokus. Lite bruk av individuelle arbeidsmåter som planbok, stegark, mappevurdering, stasjonsundervisning, læringsstiler og lignende.