Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Advertisements

Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Slide 1 Feb 2004 Shortsea Promotion Centre Norway Shortsea Norway Et myndighetsinitiativ Shortsea Norway skal bidra til å overføre transport fra land til.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
”En enslig svale gjør ingen sommer”
Seminar januar 2012 Geir Berg
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Arrangement. Mer last Fokus 1.Transportkjøper «i høysetet» 2.God dialog: Sosialt og faglig 3.Faglig høy kvalitet.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Rammebetingelser og NTP Hva er gjort? Hva er status? Hva gjør vi nå? Gardermoen Erling Sæther.
Sjøtransportprosjektet Gardermoen 11. jan 2012
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Samkjøring i Bergen, Norge med en app som heter Carma Av: Kristian Amlie, samkjøringsentusiast 25. september København.
Interreg Nord LTU. Nordprogrammet delområde Nord og delområde Sápmi Areal: Nord ca km 2, Sápmi: ca km² (inkl. Kolahalvøya.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Innlegg dialogkonferanse Troms Driftsdirektør Petter Kure Torgersen side 1.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
KOLUMBUS AS Rogaland kollektivtrafikk FKF nedlagt pr
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Nordnes Group Nordnes AS, Nordnes Industri og Mekaniske AS, Nordnes Eiendom AS Beliggenhet: Giske kommune nær Ålesund.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
FoU i Havbruksnæringen. Om VRI og Blue Planet AS Eid av bedrifter med felles interesse for å utvikle sjømatindustrien Program for økt kobling mellom næringsliv.
BU- og miljøsamling, Lierne Per Helge Haugdal Arealbank – bare tull eller nødvendig tiltak ?
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Eksempler på beregning av kWh-potensial
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
«Sørlandets grønne mulighet»
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Prehospitale tjenester HMR
Pilegrimsledene til Nidaros Pilgrim Ways to Nidaros - Caminos de Nidaros pilegrim.info pilgrim.info peregrino.info Pilegrimsledene til Nidaros inngår.
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Forskning og innovasjon
Leknes Havn Mulighetsstudie – august Leknes Havn Mulighetsstudie – august 2014.
Venner & valg Avslutning.
Martin Emblem, krafthandler/business controller
Forbundets etiske retningslinjer
Godsmodellering, ikke så enkelt
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Havneutvikling i Longyearbyen
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Maritimt barometer 2018.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Sett inn riktig form av seriøs eller alvorlig
Orientering om: RV.19 MOSS
Tilpasset opplæring Kurs 5
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Hyttehallingen 2019 Innen 7 år skal 55% av alt
Utskrift av presentasjonen:

Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010

Nærsjøfrakt og -logistikk er nyttig!

Nyttig... Prisgunstig! Enkelt! Miljøvennlig! God service! God logistikk! OK transporttid!

Hva er nyttig? Pris Frekvens Transporttid Notiser Fortolling Statusrapportering Dokumentasjon Punktlighet Kjøring Samlasting Lagring Ukedag Samlasting Omlasting Forsikring Lastebærere Miljø Responstid

Ulemper Fordel PrisUkedagerMellomlagerMiljøFrekvensTransporttid

Prisgunstig! 10-30% besparelse Konkurransedyktig ved km+ Rammebetingelser på korte avstander Lastebil Skip Distanse kr/trailer

Kostnadstruktur Skip utgjør liten del Samarbeid i kjeden Potensial for effektivisering Potensial for dynamisk prising

Plan- legging PrisBooking Doku- menta- sjon StatusBetaling Enkelt!

Miljøvennlig!

Veiutbygging og drift KøerEksosStøy Støy, havne- utbygging

250 X Utslipp

God service! EnkeltBesparendeØyeblikkeligRelevantPåliteligKontroll

ScheduleBooking Manifest StatusPayment Shortsea = Service

God logistikk! Mellomlagring Distribusjon Stuing Omlasting Fortolling Multimodalt Samlasting Kapitalbinding Kontroll Optimal lasteenhet

OK transportid! Noen ganger raskere Planlegging gir resultat Tenk mer direkteskipning Bruk havnene som mellomlager Raskere omlastning

Fra - Til

Shortsea Promotion tjenester Profilering Informasjon Støtte

Profiler Aktører Ruter Fraktefart Tjenester eFrakt-profil Miljø-profil Suksesshistorier

Informasjon Internett –Egen web, Andres webEgen webAndres web Nyhetsformidling –Nyheter, nyhetsbrevNyheternyhetsbrev Møter og konferanser –Nordvest, Nord, Stavanger, Oslofjorden Medieomtale Meninger

Støtte Marco Polo ShortseaXML Shortsea = Service FINT Forskning og Utvikling –Skattefunn –Innovasjon Norge –Marut –Smartrans

Marco Polo EU støtte Etablering av nye tjenester Overføring av last 15-20% tilskudd i 3-5 år

Samarbeidsparter Maritimt Forum LTL Norges Skips- meglerforbund Fraktefartøyenes Rederiforening Norsk Havneforening Norges Rederiforbund

Bli med oss!

Oppfordring Sjekk sjø....