Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAxel Brekke Endret for 7 år siden
2
Samkjøring i Bergen, Norge med en app som heter Carma Av: Kristian Amlie, samkjøringsentusiast 25. september 2014 - København
3
Innhold Bakgrunn og forhold i Bergen Slik fungerer appen Carma Hva gjør vi for at det skal bli mer samkjøring?
4
Sosiale medier i dag? #Skalvikøresammen? @carmabergen og @teamcarma @vejdirektoratet URL: www.car.ma
5
Å kjøre alene bør bli en uvane i fremtiden -Arild Eggen, Vegvesenet Region Vest I Bergen er et kun 1,17 personer i hver bil i rushet
6
Med fortsatt vekst og tilflytting vil vi få 40% økning i trafikkmengden med ”business as usual”
8
Hver dag skjer det en million reiser i Bergen
9
3% sykler
10
10% sitter på i bil
11
12% reiser med offentlig transport
12
19% går
13
56% kjører bil
15
* Mindre tid tapt i kø * Mindre lokal forurensing, mindre CO2 utslipp * Helsefordeler – Bergen har giftlokk slik som Paris * Mer effektiv bruk av veiene Vi har sett at vi vil tjene mye på færre biler på veien
16
Min Buddy heter Elvis! I januar 2010 hadde jeg en opplevelse i køen på vei til området ved flyplassen. Jeg sto i kø og orket ikke mer!
17
I 2010 hadde Vegvesenet en plan om å bruke NOK 48 mill og lage en løsning som skulle være klar i 2014. En samkjøringsapp og portal
18
Bergen er velsignet med Norges lengste Sambruksfelt - «2+» (Eng: HOV ) Nytt felt planlagt mars 2015
19
Flere selskaper og offentlige myndigheter ville bidra til at samkjøring startet
20
* Smarttelefoner med GPS og Internet * Flere apper knytter sammen sjåfør og passasjer * Carma Carpooling Carma Carpooling * HentMEG HentMEG * … og andre * Vegvesenet utvikler en løsning for å knytte sammen samkjøringsapper, taxi og offentlig transport (Se tilsvarende quixxit.de og Ridescout.com * 11 selskaper deltar i Bergen, hovedsakelig i området ved flyplassen * Mennesker stoler på hverandre i Norge Bergen er en foregangsby for samkjøring Smart bruk av teknologi – vi kan fylle de ledige setene
21
Summen av folks transportløsninger: * Gå * Sykle * Kjøre elektrisk bil og delebil * Kjøre elektrisk sykkel * Offentlig transport og taxi * Fjernarbeid (arbeide hjemmefra med samhandlingsverktøy) * Og nå også med samkjøring med appen.. …..er i SUM et fristende alternativ til å kjøre bil alene Å etablere en miljøvennlig transportmiks
22
Vente fire år på Vegvesenets app? Jeg vil starte nå!
23
NavnVirker i Bergen God bruker- support Erfaren part som kan støtte lokalaktivitet Forbedrer app basert på forslag Leverer statistikk Jeg søkte i 2010 etter en app på verdensmarkedet
24
NavnVirker i Bergen God bruker- support Erfaren part som kan støtte lokalaktivitet Forbedrer app basert på forslag Leverer statistikk CARMA (AVEGO) ANNEN APP # 1 ANNEN APP # 2 HENTMEG Jeg søkte i 2010 etter en app på verdensmarkedet
25
NavnVirker i Bergen God bruker- support Erfaren part som kan støtte lokalaktivitet Forbedrer app basert på forslag Leverer statistikk CARMA (AVEGO) ANNEN APP # 1 ANNEN APP # 2 HENTMEG NA Jeg søkte i 2010 etter en app på verdensmarkedet
26
Resultater med samkjøring i Bergen så langt * 1788 registrerte brukere * 350 mennesker bruker appen aktivt * Over 18 000 turer gjennomført * En distanse på over 240 000 km samkjørt i Bergen
27
Hvordan kom vi fra <10 til 1788 brukere? Bakgrunn: Å introdusere samkjøring møter sterke motkrefter Følelser: -Stolthet -Frihetsfølelse -Nyte status-symbol -Sikkerhet Praktiske og mentale problemer: - Har allerede en eller to biler - Finnes ikke nok passasjerer - Vi har ikke vokabular for samkjøring - Få eksempler å følge - Samfunnet er sentrert rundt bilen
28
Regler for prosjektledere for samkjøring 1.Feire alle seiere, selv de små - high fives og champagne ++ 2.Ikke bli motløs av problemer og tilbakeslag - Det kommer mange 3.Lag korte og lange mål og kommuniser dem rikt (bilder og video) 4.Pionerer må tas vare på og oppmuntres 5.En negativ bruker oppveier 10 positive - følg opp bugs, brukerproblemer, lite treff 6.Planlegg og re-planlegg hver 14. dag 7.Kopier suksess fra en gruppe til en annen 8.Bruk samkjøringserfaringer fra andre steder i verden
29
Samkjøringsprosjekter og vekst utover en prosjektleder App-leverandør Prosjektleder Ambassadører i gruppene Støttespillere
30
Statistikk og rapporter er viktig
31
Brukernes modenhetsnivå: 1)Forstår hva samkjøring kan bidra med i samfunnet 2)Kjenner til apper som kan brukes 3)Registrert bruker hos Carma med reisevaner beskrevet 4)Har gjennomført ført en test tur 5)Har gjennomført første tur med sjåfør eller passasjer
32
Konklusjon fra Bergen JA! Det er mulig å etablere samkjøring Trenger planlegging og oppfølging Å presentere et tilbud er ikke nok Man må GJØRE det for å forstå det!
33
-Det er en app for App Store og Google Play og en desktop versjon for planlegging -Du finner andre brukere med samme reisevane -Turen registreres i appen -Betaling håndteres innad i appen -Brukeren får $5 å starte med og kan få påfyll av $ ved å være best i gruppen eller invitere nye brukere
34
16. September 2014 – versjon 6. Bergen har vært med siden versjon 1 i 2010
36
Solid finansiering av appen og godt team i Irland, Kina og USA
37
Profilen din
38
Startside
39
Legg inn en tur og om du er sjåfør eller passasjer. Turer kan være passive eller aktive
40
Velg blant treffene og kontakt dem
41
Tur rapport
50
* Web: www.car.ma/bergen * Facebook: facebook.com/SpontanSamkjoring facebook.com/CarmaBergen * Twitter: twitter.com/Ssamkjoring twitter.com/CarmaBergen * YouTube: youtube.com/SpontanSamkjoring Youtube.com/Carma Vi bruker sosiale medier og nettsider
51
Suksessfaktor 1: Buy in from Management Bilde: kipcurry, sxc.hu
52
Suksessfaktor 2: Samkjøringsambassadører
53
Suksessfaktor 3: Kampanjer
54
Suksessfaktor 4: Markedsføring og mål
55
Media:
56
* Reservert parkering
57
Poistive faktorer i Bergen: -trengselsskatt/køpriser – NOK 40-45 -kollektivsatser koster over NOK 30 -Nye bygg får kun liten parkeringsandel -Mer sykling og tilrettelegging -Vegvesenet arbeider for samkjøring Bergen skal bli best i Norden på samkjøring!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.