2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Advertisements

Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
SOSIAL KAPITAL.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
FORMATIV VURDERING.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
NTNU in International University Rankings 2017
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hvordan skape tillit hos huseierne?
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Resultater for Rettsvitenskap &
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Discharge Data 2017 (data reported until )
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Noragric studier (de rare engelske studiene)
A review of exploration activity and results on the NCS
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre

2 Søknaden fra 2013 Konsortium: NTNU + HiNT Visjon: –fyrtårn for IT som attraktivt karrierevalg for begge kjønn Mål: –Bedre motivasjon og læring i studiet ved økt bruk av prosjektbasert læring og industrisamarbeid –Synliggjøre attraktive studier for elever / samfunnet generelt Arbeidspakker: 1.Rammeverk for prosjektbasert læring 2.IT-verktøy for prosjektbasert læring 3.Effektiv kvalitetssikring av læring 4.Formidling

3 Tilbakemeldingen fra NOKUT (1) På søknaden –Positivt (Score 5/6) ”well thought through and timely” ”strengths in IT-educational research” –Negativt ”not hugely innovative in itself” ”less strong documentations of industry relations is provided” ”lacked clarity of precisely how the funding will be used” ”assessment and evaluation methods and results of student achievements could have been described in more detail”

4 Tilbakemeldingen fra NOKUT (2) Etter institusjonsbesøket –Positivt ”very impressed with project-based teaching at HiNT” –”close contacts with local industry” –”students from HiNT were generally very positive” ”clear and relevant ambitions” –”strong commitment from both institutions” –”clear rationale for the collaboration” –Negativt ”at NTNU teaching is more traditional and theory focused” –”which suits many of the stakeholders who were met during the site visit” –”students from NTNU reported a variable experience” –”relatively high drop-out rate” –”catching up with good international practice rather than forging ahead” ”encountered some very conservative views during the site visit” –”may impede the success of the centre” ”role as change agent … added after proposal was written” ”unclear plans…”; ”dissemination plan… weak and traditional”

5 Hvordan vinne fram i 2015? Overordnede valg Endringer i konsortiet Forbedringer i selve søknaden Forbedre utdanningen vår FØR søknaden –Som et ledd i en kontinuerlig forbedringsprosess

6 Strategiske spørsmål Ikke gitt at en ny søknad skal ha helt samme tematikk –Både overordnet og mtp. arbeidspakkene –Teknologi for og synet på hva som er problem/gode løsninger innen utdanningen har endret seg vesentlig de siste 2 årene –Kritikk på tidligere søknad for lite innovativt Nye samarbeidspartnere? –Bedre inkludering/samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner gir føringer for innholdet i en søknad Bedre forankring –Deltagelse og forankring krever en god kombinasjon av mange aktiviteter som spenner mange fag/fagpersoner ved IDI og andre institusjoner

7 Strategiske spørsmål II Viktig at et slikt senter samsvarer med det vi faktisk prioriterer og jobber med Etablere et senter som også stimulerer og inkluderer pedagogisk utvikling (og forskningsbasert formidling relatert til læring Prosessen frem mot en søknad – og selve skrivingen av en søknad – krever fokus over tid og mye arbeid –Mulighet for bruk av eksterne tjenester –Hvordan få til god synergi?

8 Aktiviteter H14/V15 Innledende diskusjoner (idedugnadsseminar) med HiST og HiNT før jul. Seminar med fokus på å videreutvikle prosjektideer og forankring i organisasjonene. Fokus på nye lærings og samarbeidsformer, pedagogikk i prosjektarbeid. Søknad og prosess outsources for å sikre kontinuitet og fremdrift. Prosjekt på bruk av portfolioverktøy (github/stash) Artikkel med presentasjon av prosjektbasert undervisning i IT på MNT-konferansen. Kompetanseheving med konferanse og seminardeltagelse.