Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
Valgkampens betydning
Diskutert valget 53 66
Mediebruk i valgkamp (2013) hvor viktige er følgende kanaler for valgkampinformasjon Spørsmål: Man kan hente informasjon om valget på en rekke ulike måter. Hvor viktige vil du si at følgende kilder var for deg i denne valgkampen. Angi din mening på en skala fra 1 til 5, der 1 betyr ”ikke viktig” og 5 betyr ”svært viktig”.
TV blir mindre viktig?
Kandidaters viktige kommunikasjonskanaler
Hvilke medier er viktigst i valgkamp? Stortingskandidatenes mening
Andel som har lest om valget på nettet hver dag i valgkampen etter alder
Andel som har hentet informasjon fra partienes nettsider - etter alder
Besøkte partiets nettside
Hvor mange tar en partitest? (=8 %)(=14 %)
Partitest i ulike aldersgrupper
Partitest en viss betydning
Selektiv eksponering og politisk mediebruk Eksplosjon i antall medieplattfomer – Ett medium får nødvendigvis et mindre publikum Fragmentert mediebruk basert på interesser – Informasjonsgapet øker Politisk segmentering i mediebruk – Ekkokammer
Antall minutter brukt på TV, papiraviser og nettaviser etter hyppig Facebook-bruk Kilde: Enjolras, Bernard, Rune Karlsen, Kari Steen Johnsen og Dag Wollebæk. Liker – liker ikke. Oslo: Cappelen Damm.
Andel av befolkningen som benyttet 1-14 ulike medieplattformer for nyheter om valget hver dag 2015
Selektiv eksponering prosent i de ulike gruppene
Kilde: Karlsen, Rune & Toril Aalberg (2015) Selektiv eksponering for medievalgkampen. I Aardal & Bergh (reds) Valg og velgere. Oslo: Cappelen Damm.
Verken NRK eller TV2 viktige* Bare NRK viktig Bare TV2 viktig Både NRK og TV2 viktige R 1201 SV 3802 Ap V 4926 KrF 5605 Sp 5424 H FrP MdG 3401 Andre 1101 Ikke stemt N (100%)
Partiforskjeller TV2 og NRK
Digitalt mediestystem Fra kringkasting til kommunikasjonsflyt i nettverk Opinionsledere får større betydning – personer som er sentralt plassert i nettverk av individer som kommunikasjonen kanaliseres igjennom – videreformidler, fortolker og kontekstualiserer budskap til mindre aktive deler av befolkningen – ligner på individene de påvirker, men de er storforbrukere av medier, og de er som regel eksperter på ett temaområde
Opinionsledere - den originale konseptualiseringen og sosiale nettverksmedier 22
Andel opinionsledere etter å følge én, flere eller ingen politikere og partier
Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner
Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner via sosiale medier
Medievaner i valgkamp Fjernsynet fortsatt viktigst Partienes nettsider særlig viktig for unge Medieutvikling kan forsterke informasjonskløfter og politisk mediebruk Enkeltindivider økt betydning for kommunikasjonsflyt i et politisk kommunikasjonssystem med nettverksstruktur