Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kringkasting i en digital framtid
Advertisements

Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
De politiske partiene i Norge
Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
Utrops prosjekt om hatprat våren hva har vi funnet?
Media og informasjon.
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Valgkampen RØDGRØNT 2009 Blå byer blir røde Oslo 31. mars 2009.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Innhold Innhold Side 1.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Sosiale medier og kriseinformasjon. «.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Politiske partier og valg
Demokratiutvikling og demokratisk handlingsrom Befolkningens politiske og sosiale engasjement i Norden Nordisk demokratiutvalg Fredrik Engelstad Institutt.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Bernt Aardal Professor Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
”Valgets kval” av Peter Samuelsen. innhold Hva er en kommune? Hvordan styres en kommune? Hvilke oppgaver har kommunen? Hvor får kommunen penger fra? Hva.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Generasjon Utøya? Politisk deltakelse og engasjement blant ungdom Johannes Bergh Utskifting av blå figur: Høyreklikk på figuren, og velg Endre bilde...
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Skaff deg innflytelse (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Valgadferd Alder: SV og RV overrep. blant unge Kjønn: kvinner til venstre – menn høyre Bosted: SP i distr. – Høyre i sentr. Yrke: offentlig ansatte til.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Valgkamp på sosiale medier
Sterk tilbakegang for papiravisene
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Samfunnsfag 9.trinn, Beatrice Bjørnbakken
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
INFORMASJONS- ARBEID FOR
Hvem stemmer på hvilke partier?
Refleksjoner rundt Stortingsvalget 2017 og veien videre
Et svært spennende valg
En første gjennomgang av resultatene
Johannes Bergh Institutt for samfunnsforskning
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Gode venner som hjelper andre
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Evaluering av UiOs studiekatalog
Hvem stemmer på hvilke partier?
Partienes funksjoner I
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti

Valgkampens betydning

Diskutert valget 53 66

Mediebruk i valgkamp (2013) hvor viktige er følgende kanaler for valgkampinformasjon Spørsmål: Man kan hente informasjon om valget på en rekke ulike måter. Hvor viktige vil du si at følgende kilder var for deg i denne valgkampen. Angi din mening på en skala fra 1 til 5, der 1 betyr ”ikke viktig” og 5 betyr ”svært viktig”.

TV blir mindre viktig?

Kandidaters viktige kommunikasjonskanaler

Hvilke medier er viktigst i valgkamp? Stortingskandidatenes mening

Andel som har lest om valget på nettet hver dag i valgkampen etter alder

Andel som har hentet informasjon fra partienes nettsider - etter alder

Besøkte partiets nettside

Hvor mange tar en partitest? (=8 %)(=14 %)

Partitest i ulike aldersgrupper

Partitest en viss betydning

Selektiv eksponering og politisk mediebruk Eksplosjon i antall medieplattfomer – Ett medium får nødvendigvis et mindre publikum Fragmentert mediebruk basert på interesser – Informasjonsgapet øker Politisk segmentering i mediebruk – Ekkokammer

Antall minutter brukt på TV, papiraviser og nettaviser etter hyppig Facebook-bruk Kilde: Enjolras, Bernard, Rune Karlsen, Kari Steen Johnsen og Dag Wollebæk. Liker – liker ikke. Oslo: Cappelen Damm.

Andel av befolkningen som benyttet 1-14 ulike medieplattformer for nyheter om valget hver dag 2015

Selektiv eksponering prosent i de ulike gruppene

Kilde: Karlsen, Rune & Toril Aalberg (2015) Selektiv eksponering for medievalgkampen. I Aardal & Bergh (reds) Valg og velgere. Oslo: Cappelen Damm.

Verken NRK eller TV2 viktige* Bare NRK viktig Bare TV2 viktig Både NRK og TV2 viktige R 1201 SV 3802 Ap V 4926 KrF 5605 Sp 5424 H FrP MdG 3401 Andre 1101 Ikke stemt N (100%)

Partiforskjeller TV2 og NRK

Digitalt mediestystem Fra kringkasting til kommunikasjonsflyt i nettverk Opinionsledere får større betydning – personer som er sentralt plassert i nettverk av individer som kommunikasjonen kanaliseres igjennom – videreformidler, fortolker og kontekstualiserer budskap til mindre aktive deler av befolkningen – ligner på individene de påvirker, men de er storforbrukere av medier, og de er som regel eksperter på ett temaområde

Opinionsledere - den originale konseptualiseringen og sosiale nettverksmedier 22

Andel opinionsledere etter å følge én, flere eller ingen politikere og partier

Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner

Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner via sosiale medier

Medievaner i valgkamp Fjernsynet fortsatt viktigst Partienes nettsider særlig viktig for unge Medieutvikling kan forsterke informasjonskløfter og politisk mediebruk Enkeltindivider økt betydning for kommunikasjonsflyt i et politisk kommunikasjonssystem med nettverksstruktur