Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Service møte-trekanten
Personlig planlegging
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Hva vil du? Hva tror du? Har du ideer?. Hva tenker du ? Det er en utfordring til daglig for styret å få tak i hva meningmann egentlig ønsker seg Forumet.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Oppfølging og kvalitetssikring
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Forretningsplan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Sett inn Prosjektnavn Prosjektleder: … Statnett:... Prosjektbeskrivelse OBS! Se notater under foilen for veiledning!
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Prosjektstatus [Prosjektnavn] [Talerens navn]. Statusoppsummering Er prosjektet i rute? Hva er endelig leveringsdato? Hva er de endelige kostnadsberegningene?
Rapport 2016 Tilbakemelding på fjorårets rapport, struktur/innhold, prosess og frister.
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
Evaluering av Styret IR IKS Februar 2017 N = 7 Skala fra 1 -6.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Fremtiden er elektrisk
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Forklaring til presentasjon:
Presentasjon av forretningsplan
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Forretningsprosjektplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Velkommen! [Firmanavn].
Sett inn bilde av produktet her
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Evaluering av [prosjektnavn]
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Formidle dårlige nyheter
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
[Firmanavn] Forretningsplan.
Sett inn bilde av produktet her
Velkommen! [Firmanavn].
Fremdrifts- eller statusrapportering
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Forskningsprosjekt, tittel
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Samarbeid og medbestemmelse
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Norges Musikkhøgskole
Presentasjon av forretningsplan
Plan for forretningsprosjekt
Presentasjon av forretningsplan
Prosjektnavn | Firmanavn |Navn på presentatør
Selge et produkt eller en tjeneste
[Prosjektnavn] Evaluering
Firmanavn Forretningsplan.
Gruppe 46 (Team Innovation)
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av [prosjektnavn] [navn]

Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene (for å måle suksess) Faktiske forhold: Oppsummer det som virkelig skjedde i forhold til målsetting –Lag en liste over fremdrift i forhold til måleenheter

Resultat kontra timeplan Plan: Oppsummer opprinnelig prosjektplan –Lag en liste over milepæler Faktiske forhold: Oppsummer det som virkelig skjedde i forhold til planen –Lag en liste over forskjeller i forhold til opprinnelige datoer (x uker forsinket, x måneder for tidlig osv.)

Resultat i forhold til kvalitet Kvalitetsmål: Oppgi opprinnelige kvalitetsmål eller mål for prosjektet –Lag en liste over de viktigste måleenhetene (for å måle suksess) Faktiske forhold: Oppsummer hva som virkelig skjedde i forhold til kvalitetsmål –Lag en liste over fremdrift i forhold til måleenheter

Resultat kontra budsjett Budsjett: Oppgi opprinnelige kvalitetsmål eller mål for prosjektet –Lag en liste over viktige kostnadsmål og utgiftstak Faktiske kostnader/utgifter: Oppsummer det som faktisk skjedde i forhold til budsjettet –Lag en liste over fremdrift i forhold til målsetting og begrensninger

Sluttevaluering for hver avdeling

Prosjektplanlegging Hvordan var prosjektet planlagt? Hvem var ansvarlig for de opprinnelige planene? –Hvordan fungerte det? Var de riktige personene involvert? Var prosjektet godt definert fra starten? –Forelå det en skriftlig plan? –Hvordan ble prosjektplanen formidlet? –Hvor bra fungerte det?

Prosjektplanlegging Fungerte planen? Var planen god? –Hva var bra? Hva manglet? Var planen realistisk? Hvordan utviklet planene seg over tid? –Virket endringen positivt eller negativt? –Hvilke innvirkninger hadde endringene på prosjektet? Hovedområder som trenger forbedring: –Gi konkrete forslag

Forskning og utvikling Hvordan ble F og U håndtert? Hvordan ble prosjektet håndtert med hensyn til F og U? –Team, antall mennesker, rapporteringsstruktur osv. –Hvor bra fungerte det? Kan det forbedres? Hvordan var kommunikasjonen mellom F- og U-teamet? –Hvilke metoder ble brukt, planlegging osv. –Hvor bra fungerte det?

Forskning og utvikling Hvor virkningsfull og effektiv var F og U? Identifisere og løse tekniske problemer –Ble problemene oppdaget tidlig nok? –Ble problemene løst på en tilfredsstillende måte? –Hva fungerte? Hva fungerte ikke? Hva kunne vært bedre? Beregninger og iverksetting –Stemte beregningene overens med de faktiske tallene? –Hva lå bak de vellykkede beregningene? –Hva lå bak de mislykkede beregningene?

Prosjektledelse Hvordan ble prosjektet håndtert? Møter: Hvem/når/hvor ofte –Hvor bra fungerte det? Kommunikasjon: Hvem/når/hvor ofte –Hvor bra fungerte det? Endringer: Bakgrunn for endringen og hvordan den ble formidlet –Hvor bra fungerte det? Andre metoder: E-post, timeplaner, databaser, rapporter osv.

Produksjon Var teamet skikkelig forberedt på å motta produktet? –Er materialfortegnelsene og andre dokumenter ferdig utfylte og korrekte? –Er materialene bestilt og klare til bruk? Ble produktets produksjonskrav innfridd? Oppstod det uventede forsinkelser eller problemer?

Kvalitetssikring og oppfølging Hvordan ble produktkvaliteten målt? –Var dette virkningsfullt? Effektivt? Hvordan var det endelige produktet i forhold til kvalitetsmålene? Hvordan ble kvalitetsproblemene løst? Var oppfølgingsteamene skikkelig forberedt? Er produktkvaliteten i samsvar med lagerressursene?

Markedsføring Stemte markedsføringen overens med det endelige produktet? Var markedsføringen vellykket? Riktig? Virkningsfull? Var produktlanseringen effektiv? Ble markedsføringsprogrammene iverksatt på en effektivt måte? Ble markedsføringsmålene for produkt og lansering innfridd?

Salg Var salgskanalen og salgsstaben skikkelig informert om produktet? Ble kundenes krav til produkt og budskap innfridd? Ble produktet lansert på riktig tidspunkt? Til riktig pris? Hvordan står innledende salg i forhold til målsettingen? Hvordan ble produktet mottatt?

Hva har vi lært?

Hva fungerte? Gi en kort oppsummering av spesifikke ting som fungerte bra –Bruk konkrete eksempler: "15-minutters statusmøte hver morgen fungerte bra" i stedet for "teamet kommuniserte bra". –Distribuer eller lag en liste over nettverksplasseringen av skjemaer, prosedyrer, rapporter osv. som har vist seg å være spesielt nyttige.

Hva gikk galt? Gi en kort oppsummering av spesifikke ting som skapte problemer –Prøv å trekke frem holdninger, prosedyrer, metoder, planleggingsproblemer osv. som skapte problemer Hvordan reagerte teamet på problemer?

Anbefalinger Noter viktige anbefalinger for fremtidige produkter av denne typen etter avdeling eller ledelsesnivå Del ut dokument eller nettverksplassering av mer detaljert oppsummering av denne presentasjonen

Spørsmål og kommentarer