Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
IKVO-konferanse, Stjørdal
Deltaking, inkludering og velferd
LOV OM INTRODUKSJONS-ORDNING
Forskning på introduksjonsprogrammet – status og muligheter
Introduksjons-senteret
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Arbeidsretting av norskopplæringa
Organisering av flyktningarbeidet
Bosetting av flyktninger i Drammen
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
IMDis samling med fylkesmannsembetene 26. februar 2013
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
1 UNG i Europa EUs program for ikke-formell læring Hva kan Dere bruke UNG i Europa til?
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Introduksjonsordningen
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Norskopplæring for innvandrere
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
Forskriften har regler om
Seminar om bosetting av flyktninger
Kongsberg norsksenter
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Introduksjonsordningen
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
NORSK FOLKEHJELP OSLO OASEN Kvinner Krysser Grenser ”Motivasjon og realitetsorientering”
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Prosjekt «Flyktninger som ressurs» Status, overgang til fase 2.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Kvalifiseringsprogrammet
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
? Innhold i program WOW Statlige tiltak og tjenester Kommunale
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Prosjekt «Flyktninger som ressurs»
NAV mulighetenes marked
Introduksjonsprogrammet
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN

Introduksjonsprogrammet Regulert gjennom introduksjonsloven:  Introduksjonsloven inneholder regler om introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Formålet med loven er å styrke innvandreres mulighet for å delta i yrkes- og samfunnslivet. Målet er at minst 55 % skal ut i ordinær jobb eller utdanning.

 Inntil 2 år  Fulltid og helårs (37,5 timer per uke, 5 uker ferie per år)  Individuelt tilpasset program  Introduksjonsstønad (ca brutto per mnd. )

Målgruppe  Innvandrere(flyktninger/familiegjenforen te) som har rett og plikt til introduksjonsprogram  Personer mellom 18 og 55 år (seniorprogram for de mellom år)  Har fått innvilget asyl/lovlig opphold  Er bosatt i Trondheim kommune  Behov for grunnleggende kvalifisering til arbeid/utdanning

Hvor mange og hvem?  2015: ca 450 flyktninger ble bosatt (inkl. 50 E.M)  2016: økes til 650 (inkl. 160 E.M)  I tillegg familiegjenforente  En økning fra ca 400 til deltakere i intro.program  Overføringsflyktninger  Flyktninger fra statlige mottak

Eksempler på tiltak  Norskopplæring  Diverse kurs: Arbeids-og praksisforberedende kurs, datakurs, økonomikurs, utdanningsseminar  Aktiviteter i regi av frivillige organisasjoner, frivillig arbeid, lokalkunnskap  Helse, familie, bolig  INNsats  Språkpraksis, arbeidspraksis, deltidsjobb

Samarbeid NAV  Viktig med tidlig felles innsats for å sikre måloppnåelse/selvforsørgelse eller sømløse overganger  Bruke hverandres kompetanse og utvikle gode tiltak for å få deltakerne i mål

Hva har vi oppnådd?  Faste INN-kontakter på NAV  Månedlige saksmøter og trekantsamtaler  AMOkurs  Prosjekt fra nybosatt til nyansatt

Samarbeid fremover  Innvandrerteam; INN og NAV  Enda tidligere inn  Flere tiltak for de med lite utdanning og lav språkproduksjon  Mer samarbeid rundt de som har fagutdanning/høyere utdanning  Arbeidsevnevurdering  Sikre selvforsørgelse