Størst prosentvekst og gode utsikter Oktober 2016 Margrethe Helgebostad
Sammendrag Tall hittil i år viser at antall utenlandske gjestedøgn i Norge har en høyere prosentvekst enn både Sverige, Danmark og Finland. Mens antall utenlandske gjestedøgn her i landet har økt med 11 prosent, er tilsvarende tall for Sverige fem prosent, Finland to prosent og Danmark én prosent. Denne utviklingen gjenspeiles når man ser nærmere på utviklingen i de markedene Innovasjon Norge har en reiselivssatsing. Jevn over har Norge en større vekst, og når det kommer til russiske gjestedøgn, har Norge den minste nedgangen. Det er ikke en overraskende utvikling, fordi resultatene fra Innovasjon Norges egen trackerdata fra åtte hovedmarkeder viser at interessen for å reise til Norge har økt betraktelig fra 2012. En viktig årsak er at Innovasjon Norge sammen med reiselivsnæringen, har greid å flytte målgruppens oppfatning om at Norge også er et egnet sted for å oppleve spennende kultur og historie, spennende by opplevelser, samt gode matopplevelser og lokale spesialiteter. Det at Norge har vakker natur og er et egnet sted for utendørsaktiviteter er noe «alle vet». Fantastisk utvikling i både vinter- og sommersesongen Tall fra SSB viser at det i vintersesongen var 20 prosent flere utenlandske gjestedøgn, sammenlignet med vintersesongen 2014. I sommersesongen var tilsvarende økning på 21 prosent. Ingenting tyder på at utviklingen snur på kort sikt Tall fra ForwardKeys viser at antall bestilte flybilletter til Norge, fra 1. september i år til 31. mars neste år, ligger 12 prosent høyere enn i samme periode året før. Ikke bare er det flere bestilte flybilletter, oppholdslengden øker også.
Sammenlignet med våre naboland, har Norge størst prosentvis vekst i utenlandske gjestedøgn så langt i år. Trenden går igjen når vi ser på enkelt markeder. - Også verdt å nevne lavest nedgang fra Russland. Norge, Sverige og Danmark: Januar-august Finland: Januar-juli. Kilde: TourMis
Vintersesongen Fra vintersesongen 2014 til 2016 har antall utenlandske gjestedøgn økt med 20 prosent Kommersielle gjestedøgn Vintersesongen: januar-april Kilde: SSB
Vintersesongen Økningen av norske og utenlandske gjestedøgn fordelte seg utover hele landet, bortsett fra en nedgang på 16 prosent i utenlandske gjestedøgn på Sørlandet Kommersielle gjestedøgn Vintersesongen: januar-april. Kilde: SSB
Sommersesongen Fra sommersesongen 2014 til 2016 har antall utenlandske gjestedøgn økt med 21 prosent Kommersielle gjestedøgn Sommersesongen: mai-august. Kilde: SSB
Sommersesongen Fjord Norge hadde størst vekst fra utlandet i sommermånedene. Verdt å merke seg at det i Fjord Norge, som eneste landsdel, er nesten like mange utenlandske gjestedøgn som norske Kommersielle gjestedøgn Sommersesongen: mai-august. Kilde: SSB
Det er 12 prosent flere bestilte flybilletter til Norge, med én overnatting eller mer, i perioden 1. september 2016 – 31. mars 2017, sammenlignet med samme periode året før Grafen er sortert etter flest bestillinger Både forretningsreiser og ferie- og fritid øker med 11 prosent hver. Forwardkeys sammenstiller bestillinger fra de store bookingløsninger som Amadeus, Sabre, TravelPort with Galileo & Worldspan, TravelSky, Abacus og Axess. Kilde: Forwardkeys
Ikke bare flere bestilte flybilletter til Norge, oppholdslengden øker også Kilde: Forwardkeys