Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 Forestillinger om det norske
Advertisements

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
GOD DAG.
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
SpråkutviklingEN i Norge på 1800-tallet
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
Camilla Collett
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
Morfologi.
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel Elevene skal kunne
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Johan Sebastian Welhaven
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Norsk språkhistorie (komprimert)
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Språkutviklingen i Norge
Språkutviklingen i Norge
ROMANTIKKEN
Kapittel Elevane skal kunne
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Kapittel 8 Språk i kontakt Fleirspråkligheit Øyvind Nordahl Næss/VG/NTB scanpix.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Utskrift: Skriveren skriver kanskje ikke ut på samme måte som våre skrivere, så du må passe på at du prøver noen testutskrifter. Hvis ting ikke er helt.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Ivar aasen. Ivar Andreas Aasen Født 5.august i 1813, i Sunnmøre. Død 23.september 1896 (83 år), i Christiania.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Romantikeren og jødeforkjemperen
1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 13 Dei nordiske språka
1780 – 1850: Romantikken Kjensler og lengsler
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Periodeplan for februar 2019
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom

Danmark taper Norge til Sverige etter Napoleons nederlag i 1814 Nordmennene danner riksforsamling i 1814 og får på plass den første grunnloven Først etter 1832 ble bøndene en politisk maktfaktor i samfunnet Arbeiderklassen vokser i byene mot slutten av 1800-tallet

På begynnelsen av 1800-tallet starter Gregers Fougner Lundh, professor ved det nyopprettede universitetet i Kristiania (1813) en debatt om skriftspråket. Han stiller spørsmålstegn ved om hvorfor Norge ikke har et eget nasjonalspråk.

Språkstriden Fra 1830-tallet øker trykket i diskusjonen om eget nasjonalspråk.

Wergeland var aktiv i debatten og mente at man burde bruke dialektord, norrøne ord og nyvinninger slik at språket etter hvert ville bli mer norskklingende. Morfologi og syntaks sier han imidlertid lite om (selv om han i enkelte tekster bruker a- endinger i hokjønnsord). Jonas Anton Hielm legger seg på W. linje

På motsatt side i debatten står Peter Andreas Munch og Johan Sebastian Welhaven. Welhaven var sterkt i mot å fornorske dansken. Munch ville gjerne plukke ut en dialekt som lå tett opp til det norrøne, og bygge på denne.

–Ivar Aasen (1814) og nynorsken: rekonstruksjon av et norsk skriftspråk bygd på dialektene Se reisene: ml ml Se dagbok: =CB66AA0F93CF407683BD31A31EF264B4.pdf =CB66AA0F93CF407683BD31A31EF264B4.pdf

I 1847 kommer Det norske folkesprogs grammatik (ny utgave i 1864) I 1850 kommer Ordbog over det norske Folkesprog (ny utgave i 1873) I 1853 kommer Prøver af Landsmaalet i Norge med eksempler på normalformer

Hovedprinsippene i Aasens normeringsarbeid: –Ingen valgfrihet –Dialektenes felles system skulle komme til uttrykk –Sammenhengen mellom ord med samme opphav skulle komme klart fram (hugse/hug) –Avstanden til svensk og dansk ikke større enn nødvendig For hovedtrekk i Aasen-normalen se side 135.