Hvordan skal vi finne svar på alle spørsmålene? Vi trenger et instrument til å:  studere de minste bestanddelene i naturen (partiklene)  gjenskape forholdene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den strålende sola Del 2: Nordlys Foto: Jouni Jussila.
Advertisements

Astrofysikk Fysikk 1.
WARNING!!! Dere får nå se et strålende bra prosjekt
Den sterke kjernekraften virker mellom nabonukleonene ERGO Fysikk 1 Callin mfl s. 217 og Den sterke kjernekraften virker mellom nabonukleonene.
Nordlys Drivhus- effekten Ozonlaget Solvind→
Hvordan er et atom bygd opp?
Elektrisk ladning / felt
Naturfag klasse Av: Karina Schjølberg
Grunnleggende spørsmål om naturfag
KAN BIG BANG HISTORIEN PRØVES EKSPERIMENTELT?
URSTOFF – VAKUUM KVARK-GLUON PLASMA
Kosmologi Om store strukturer i verdensrommet og universets historie.
Elektromagnetisk stråling
Atomenes elektronstruktur
Kapittel Z Kjernekjemi.
Hvordan skal vi finne svar på alle spørsmålene?
Velkommen til international Masterclass 2014
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Partikkelfysikk inn i det 21 århundre. Trenger vi en ny revolusjon?
Potensiell energi og Energibevaring
Kap 44 Partikkelfysikk.
Forskning på antimaterie, the Big Bang og enda rarere ting på CERN
Maiken Pedersen, Farid Ould-Saada, Eirik Gramstad Universitetet i Oslo.
STRÅLING Er energi som sendes ut fra en strålingskilde i form av bølger eller partikler. Kan være synlig (lys) og usynlig (radiofrekvens) energi.
Radioaktiv stråling Mål for opplæringen er at du skal kunne
Senter for Nukleærmedisin/PET Haukeland Universitetssykehus
Normal text - click to edit. Utfordringer for partikkelfysikken Hva består den mørke materien av? Hva er mørk energi? Kan kreftene i naturen beskrives.
Normal text - click to edit Modell, ’Cold Dark Matter, og kosmologisk konstant’
● Hva mener vi med "eksperiment"? ● Kollaborasjonen ATLAS ● Fysikk i ATLAS ● GRID – ny generasjon datanettverk ATLAS EKSPERIMENTET - en kort presentasjon.
European Organization for Nuclear Research
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
CERN Felles europeisk forskningssenter for kjerne- og partikkelfysikk.
INTRODUKSJON TIL EKSPERIMENTET. OPPSUMMERT Partikkelkollisjoner  tunge partikler – kan gi informasjon om universet  henfaller med en gang, men vi kan.
Partikkelfysikk Læren om universets minste byggestener
Partikkelfysikk Å forstå Tid, Rom, Stoff og Energi Maiken Pedersen
CERN og The Large Hadron Collider Tidsmaskinen.
Et irriterende problem…
Atomer, molekyler m m.
Læreplanmål i LK 06 Stråling og radioaktivitet (VG 1)
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
 1. Bli kjent med Atlantis event display: et visualiseringsprogram for partikkelkollisjoner Identifisere partikler i detektoren Identifisere partikkelen.
VERDENS STØRSTE MASKIN ER KLAR: Skal gjenskape Big Bang Maiken Pedersen 28 September 2010 Partikkelfysikk Å forstå Tid, Rom, Stoff og Energi Partikkelfysikk.
STRÅLING / RADIOAKTIVITET
Stoffenes byggesteiner og modeller
Tolking av stråling fra verdensrommet
Organisk kjemi - kjeder av karbonatomer Kunne fortelle om grunnleggende kjemi Kunne forklare noen typiske trekk ved organiske stoffer Kunne tegne skallmodellen.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Tungionefysikk for nybegynnere Mads Stormo Nilsson Universitetet i Oslo.
INTRODUKSJON TIL EKSPERIMENTET. OPPSUMMERT Partikkelkollisjoner  tunge partikler – kan gi informasjon om universet  henfaller med en gang, men vi kan.
Stråling mot jorda. Stråling Bevegelse av energi i form av bølger Sola er hovedkilden til den strålingen jorda mottar Lysstråling har særegne elektriske.
Det periodiske system. MÅL FOR TIMEN: Det periodiske system MÅL FOR TIMEN: -Repetere hvordan atomer er bygget opp.
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
Masseproblemer? Are Raklev Neste: Historisk om massebegrepet.
UT I VERDENSROMMET! Mørk materie Universets ekspansjon Mørk energi 1.
ATOMER.
Hva skal vi egentlig gjøre på CERN i Sveits?
INTRODUKSJON TIL EKSPERIMENTET
Periodesystemet og atombegrepet
Velkommen til Newton-rommet
Atomenes elektronstruktur
INTRODUKSJON TIL EKSPERIMENTET
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skal vi finne svar på alle spørsmålene? Vi trenger et instrument til å:  studere de minste bestanddelene i naturen (partiklene)  gjenskape forholdene rett etter at universet ble skapt  lære om det tidlige univers og dets utvikling Hvordan får vi til det? 1 Eirik Gramstad, Farid Ould-Saada, Maiken Pedersen - Universitetet i Oslo

 slik lys er bølger, har vi også ”stoffbølger”  kinetisk energi: E k = p 2 /2m  bølgelengde: λ = h/p  jo høyere energi, jo mindre ting kan sees  optisk mikroskop: λ ~ 2*10 -7 m  elektronmikroskop: λ ~ m  høyenergi partikkelakseleratorer: λ ~ m Hvordan studere små partikler? 2

Fra tidenes morgen… …til i dag 3 Den kunnskapen vi har pr. i dag gir oss et helhetlig bilde av Universet: Statistikk: E=kT Kvantemekanikk: E=hν=hc/λ …og en rekke faseoverganger Astronomi: v=Hd Relativitets -teori:

 Hovedbestanddelene i en akselerator: - magneter for å bøye og fokusere partikkelstrålene - apparater for å akselerere partiklene - vakuumkammer  idet partiklene kolliderer, utløses energi, som forvandler seg til et regn av nye partikler.  utfallet av partikkel- kollisjonene blir “fotografert” i en detektor  datamaskiner koblet sammen i et grid-nettverk gir fysikere i hele verden tilgang til informasjonen fra alle kollisjonene Et ”tidreisemikroskop” 4

 27km i omkrets  100m under bakken  proton-klumper med 1000 milliarder protoner hver går rundt og rundt i en hastighet på av lysets hastighet  hvert s kolliderer to protonklumper mot hverandre  all denne energien i et lite punkt gjør det mulig å danne nye partikler The Large Hadron Collider (LHC) bruker 100μs på en runde! runder i sekundet! 5

Hva skjer i en kollisjon? proton Energi: E 1 Energi: E 2 Energien til hvert av protonene er : p er bevegelsesmengden jo høyere hastighet jo større bevegelsesmengde c er lyshastigheten Einsteins berømte likning sier … dette betyr at …

7 proton Energi: E 1 Energi: E 2 Før kollisjonen …nye partikler – kjente og ukjente – blir skapt av energien i kollisjonene … jo mer energi jo større sannsynlig het er det for å skape tunge partikler Etter kollisjonen … egentlig er det partiklene inni protonet (kvarker og gluoner) som kolliderer

8 Hvordan kan vi vite hvilke partikler som kommer ut av kollisjonen? Vi har noen grunnleggende fysiske lover som alltid må være oppfylt: 1.bevaring av energi/masse vi kan bare lage partikler som har en masse som er mindre enn energien vi kolliderer med totalenergien før må være lik totalenergien etter kollisjonen 2.bevaring av ladning den totale ladningen skal være den samme før og etter kollisjonen 3.bevaring av bevegelsesmengde vi må ha like mye bevegelsesmengde før som etter kollisjonen disse lovene er alltid oppfylt, til enhver tid, overalt i universet

9 ladning +1 Egentlig består protonet av enda flere partikler Det som egentlig skjer i en kollisjon er at partiklene inni protonene kolliderer med hverandre: q = +1 q = 0 q = -1 q = 0 q = +1 alle kollisjonene er interessante å studere, men vi ser nærmere på en av de…. HUSK: ladningen må være den samme før som etter!

10 energi = 2E bevegelsesmengde = p-p = 0 ladning = 0 vi ”bestemmer” at denne partikkelen ligger i ro etter kollisjonen: 2E = mc 2 ladning: -1 bev. mengde = p ladning: +1 bev. mengde = -p masse = m ladning = 0 bev. mengde = 0 Totalt: energi = 2E bev. mengde = p-p = 0 ladning = -1+1 = 0 Et eksempel: jo tyngre partiklene er jo fortere går de over til nye partikler (henfaller) de henfaller til partikler som vi kjenner (elektroner, muoner etc.) for å vite hva som skjedde i kollisjonen må vi altså registrere disse partiklene og kunne måle energi, bev. mengde og ladning kvark (q = 2/3) anti-kvark (q = -2/3)

Og det gjør vi med en kjempestor detektor 11 bygget opp akkurat som en løk

12 Hvordan virker den? – del 1  den innerste delen av detektoren kalles sporingsdetektoren  ladde partikler vil legge igjen spor (f.eks. muonet, protonet, elektronet …)  nøytrale partikler vil gå rett gjennom uten å etterlate spor (f.eks. nøytrinoet, fotonet, nøytronet …)  hele denne delen av detektoren befinner seg inne i et magnetfelt  banen til ladde partikler vil bøyes og vi kan måle ladning og bevegelsesmengde proton Sporingsdetektoren

13 Hvordan virker den? – del 2  i det elektromagnetiske kalorimeteret vil alle partikler som vekselvirker elektromagnetisk stoppe (f.eks. elektronet, fotonet)  gjør at vi kan måle energien til partikkelen Det elektromagnetiske kalorimeteret

14 Hvordan virker den? – del 3  i det hadronske kalorimeteret vil alle partikler som vekselvirker via den sterke kjernekraften stoppe (f.eks. protonet, nøytronet)  gjør at vi kan måle energien til partikkelen  den ytterste delen er muon spektrometeret  her legger muoner igjen spor som gjør at vi kan måle bevegelsesmengde og ladning Det hadronske kalorimeteret og muon-spektrometeret

15 Hvordan virker den? – del 4  nøytrinoer går gjennom detektoren uten å etterlate seg noen spor  umulig å ”se” i ATLAS  eneste måten vi kan ”se” de på er at det mangler litt energi  for vi vet at energien før kollisjonen skal være lik energien etterpå  dette kaller vi ”manglende energi” nøytrino

16 Hvordan virker den? - oppsummering

 de forskjellige partiklene blir registrert ulike steder i detektoren  ved å kombinere flere registreringer kan man rekonstruere hvordan partikkelen beveget seg gjennom detektoren 17

18 innerste delen - sporingsdetektoren elektromagnetiske kalorimeteret hadronske kalorimeteret muon- spektrometeret … og sånn vil det se ut for dere

19 Hvilke partikler ser vi her? Er det noen tegn på elektroner eller muoner? ( 2 elektroner)

20 Hvilke partikler ser vi her? Er det noen tegn på elektroner eller muoner? ( 2 muoner)

21 ? det er altså disse partiklene vi måler i detektoren vår vi bruker detektoren vår, som gir oss all informasjonen vi trenger: ?? … og etter en del ”detektivarbeid” kan vi identifisere disse partiklene: µ+µ+ µ-µ- Hvordan fungerer dette i praksis I? jo tyngre ?-partikkelen er jo fortere går den over til nye partikler (henfaller) den henfaller til partikler som vi kjenner (elektroner, muoner, fotoner etc.)

22 ? µ+µ+ µ-µ- vi ønsker å finne ut hvilken partikkel vi fikk lagd rett etter kollisjonen den lever ikke lenge nok til at vi kan måle den (henfaller etter ~ sek.) hvordan finner vi ut hva det var som ble lagd? de fleste partikler har en bestemt masse hvis vi kan regne ut massen (kalt invariant masse) vet vi også hvilken partikkel det er heldigvis vet vi hvilke partikler den henfalt til (det har vi jo målt i detektoren vår) vi kjenner dermed energien, massen, ladning og bevegelsesmengden til henfallsproduktene til den ukjente partikkelen fra dette kan vi regne ut den invariante massen, energien, bevegelsesmengde og ladningen til den ukjente partikkelen…, og finn ut hvilken partikkel det er dette skal dere gjøre i dag Hvordan fungerer dette i praksis II?

Formel for den invariante massen til den tunge partikkelen  etter litt manipulering, enkel algebra, bruk av bevaringslovene og kommer vi fram til:  Følgende egenskaper til de 2 kjente partiklene inngår i denne formelen  masse  energi  bevegelsesmengde

24 Dette er akkurat slik vi leter etter nye partikler  ved å regne ut den invariante massen til to muoner finner vi ut hvilken tung partikkel som ble lagd i kollisjonen  dette er også måten vi leter etter nye ”ukjente” partikler på  dette er det dere skal gjøre senere i dag  vi håper å finne en slik ”topp” et nytt sted – det betyr at vi har oppdaget en nye partikkel!

25 Kan også få 4 partikler! ? ? ? kan regne ut den invariante massen for hver av de to ukjent partiklene (på samme måte som for to partikler) og så legge de sammen tilslutt for å finne massen til den første partikkelen… må identifisere alle 4 partiklene

26 Kan også få 4 partikler! Z, foton, (Higgs) Z Z µ+µ+ µ-µ- e+e+ e-e- for eksempel 2 muoner og 2 elektroner (... eller 4 muoner) (... eller 4 elektroner) HZ

27 … og vi er allerede i gang med å lete etter nye partikler Higgs-liknende partikkel Invariant masse til to fotoner

28 … og vi er allerede i gang med å lete etter nye partikler Higgs-liknende partikkel Invariant masse til fire leptoner

29 I følge teoriene kan Higgs henfalle på mange forskjellige måter: to Z-partikler (4 leptoner) Hvorfor er vi ikke sikre på om det er Higgs? to fotoner

30  for å være sikre på at dette er Standard Modell Higgs må vi måle alle henfallsmåtene, og se at de stemmer med teorien vår  så langt har vi bare målt noen av de  til mange av målingene er det knyttet stor usikkerhet (pga. for lite data) dersom 1: stemmer med teorien vår … vi må altså undersøke alle mulighetene før vi kan si noe sikkert

31 … ikke bare Higgs, hva med en kjempetung Z’? Z-partikkelen en av disse håper vi å finne etter hvert… … eller kanskje dere finner de allerede senere i dag??

32 LHC har gjort en god jobb! ATLAS NÅ! Til nå har vi kollidert protoner mot protoner ganger !

…et lite utvalg 33

- hvor kommer masse fra? - hva er mørk materie? - hva er mørk energi? - finnes det ekstra dimensjoner? - hva er universets opprinnelige symmetri? - hva skjedde med den opprinnelige symmetrien? - hva skjedde med den opprinnelige antimaterien? Høyenergifysikk håper å gi svar på store spørsmål innen astrofysikk og kosmologi 34

35  vi har mange teorier som kan svare på disse spørsmålene  forutsier eksistensen til nye partikler  eksperimentalfysikere er de som sitter igjen med jobben med å finne bevis for at disse nye partiklene eksisterer  i dag skal dere jobbe som en eksperimentalfysikere og analysere ekte data fra ATLAS-eksperimentet på jakten etter nye partikler  dette er velidig likt måten vi jobber på ved CERN LYKKE TIL MED JAKTEN PÅ DET UKJENTE! … og det er dette dere skal bidra med i dag