Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Krisehåndtering i idrettslag Forebyggende tiltak i klubber og lag Februar 2009.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Internkontroll i kommuner
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
eksempler på HMS-faktorer:
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Skolen – en kommunal virksomhet
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Internkontroll i norske kommuner
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Kommunen som arbeidsgiver
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Hvordan skal vi som ledere bekjempe økonomisk kriminalitet i Bydel Sagene? Økonomisk kriminalitet benevnes heretter: økkrim.
God kommunikasjon – vær trygg
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Planlegge og prioritere tiltak
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Psykososial krisehåndtering HMS-dagen 2016 Sola Strand Hotel 26. januar 2016 Spesialrådgiver Grete Kvalheim.
Presentasjon 22. februar : Sparebanken NOR 2011: DNB 2003: DnBNOR 1822: Christiania Sparebank 2002: Sparebankstiftelsen Sparebanktradisjonen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Bergen Network. 2 Når ulykken er ute, hvordan håndterer vi det? 3.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
FLØY IL Fløy IL Struktur og Ansvarsforhold. FLØY IL Fløy trenger retningslinjer som beskriver ansvarsforholdene til de enkelte styrer  Mange mennesker,
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Styreleder Gunnar Larssen, Forum 33 AS 1 Er det nye skillelinjer mellom hva som er godt kremmerskap og det ulovlige? StyreAkademiet Om styrets.
Kommunal beredskapsplikt
Beredskap og krisehåndtering i virksomheten
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Helse miljø og sikkerhet
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Utøvelse av lederskap ved kriser
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Presentasjon av forretningsplan
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak Styreakademiet på Sunnmøre Ålesund, 14.mars, 2007 Synnøve Farstad, partner i Kommunikasjon og Omstilling

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Kriser Reell krise (ulykker, økonomiske kriser mm) –Utløser stort behov for informasjon Informasjonskrise Effekten av reelle kriser blir ofte forsterket av at det i tillegg utvikles en informasjonskrise. En informasjonskrise kan føre til at virksomheten mister tillit og får svekket omdømme

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Ikke alt som erkjennes kan endres, men ingenting kan endres uten at du erkjenner det. James Baldwin En krise må erkjennes av den som eier krisen!

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Risikostyring og intern kontroll Styret skal påse at selskapet har god intern kontroll og hensiktsmessige systemer for risikostyring i forhold til omfanget og arten av selskapets virksomhet. Internkontrollen og systemene bør også omfatte selskapets verdigrunnlag og etiske retningslinjer. Styret bør årlig foreta en gjennomgang av selskapets viktigste risikoområder og den interne kontroll. Styret bør i årsrapporten gi en beskrivelse av hovedelementene i selskapets interne kontroll og risikostyringssystemer knyttet til dets finansielle rapportering. Norsk anbefaling for eierstyring og god selskapsledelse,

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Kommentarer – styrets ansvar og formål Anbefalingen om risikostyring og intern kontroll er en presisering av styrets tilsynsansvar bidrar til å sikre at selskapet opererer i samsvar med relevante lover og forskrifter, og interne retningslinjer for virksomheten, herunder selskapets etiske retningslinjer og verdier

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Lærdom av Tine-saken Ikke undervurder tempo i utviklingen –Sett på maksimale ressurser umiddelbart Ikke undervurder potensial –Tine: 2816 oppslag i februar, mer enn 1000 flere enn neste på listen Isoler problemet –Ikke opprett nye fronter Vær ydmyk –Vis gjennom handlinger at du tar saken på alvor Identifiser og opprett direkte dialog med de viktigste målgruppene Skaff handlingsrom –Ikke gi garantier og gå ut med toppene for tidlig –Avklar hvem som fronter og styrets rolle Forbered ledersystem på mulige omdømmekriser –Tenk worst-case –Tenk talspersoner og samhandlingsmønster - Tren Tenk langsiktig gjenoppbygging av tillit

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Utvikling av en kommunikasjonskrise Overraskelse, undervurdering Utilstrekkelig kommunikasjon Press fra media og andre eksterne Ledelsen mister kontroll over kommunikasjonen Stress i ledelse og organisasjon Risiko for feil fokus og feilhandlinger Angrep fra omverdenen – søppelkasse –Alle som har en agenda mot deg Redusert tillit, skadet omdømme

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Krise uten organisering Personal Resepsjon Hendelse Økonomi Sikkerhet Pressemeld. Ledergruppe Beredskap Media Omgivelser Politi IT-avd. Møterom Internett Pårørende Eiere Telefoner Krise- håndtering Involverte

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Organisert krisehåndtering Beredskap Kommunikasjonsledelse Saksbehandling Beredskapsledelse Kommunikasjons- håndtering Berørte Overordnet ledelse Media

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Forberedelser –Definere ansvar og roller ved krise –Gjennomføre risikoanalyse –Opprette og vedlikeholde kontaktnett for krise –Praktisk tilrettelegging

Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Ledere har en tendens til å overestimere kostnadene ved å si unnskyld og underestimere fordelene