Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
STATUS BANEPROSJEKT
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Jernbaneverket Utbygging Regionale Prosjekter Vest (URV)
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Campus Helgeland og eCampus Nord UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013 Geir Hareide Hansen leder KOLT.
Tiltakspakke 2009 Øvre Eiker kommune Drammen Næringslivsforening
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
CO 2 transport og lagring Energirike konferansen 2008 Haugesund 5. august 2008 Brian Bjordal.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hva skjer på Bergensbanen fremover?
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Ofotbanen Nordnorges grønne korridor. Narvik Kommune Sammen for å sikre vekst i nord.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
ERTMS og Vedlikehold Jernbaneforum Nord konferanse 18. februar 2016 Områdedirektør Thor Brækkan.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
Informasjonsmøte for samarbeidspartnere
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nes etappe 2, Alternative løsninger
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Anskaffelse – Private sykehustjenester.
Mulighetsstudie Grenland / Skien
TITELI DISTRIKTSMØTET 2019.
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket

Budsjettposter Omfang Drift (post 23) Administrative og tekniske støttefunksjoner, snørydding, strøm m.v Korrektiv vedlikehold (post 23) Beredskap og feilretting Forebyggende vedlikehold (post 23) Skal hindre at feil oppstår- Kontroller, bytte av komponenter, skogrydding m.v Fornyelse (post 23) Bytte av hele anlegg og større anleggsdeler pga slitasje og elde. Innebærer ofte en del oppgradering Investering (post 30) Nye anlegg og ombygginger for økt kapasitet, sikkerhet m.v – f.eks kryssingsspor (nye og forlengelser)

3  Drift: mill. (+8,6%)  Vedlikehold: mill. (+30,8%)  Korrektivt vedlikehold: 450 mill. (+21%)  Forbyggende vedlikehold: mill. (+22%)  Fornyelse (med ERTMS): mill. (+36,5% ) – (uten ERTMS +29,3%, til 2,55 mrd)  Drift og vedlikehold GMB: 140,3 mill. (+12,5%)  Investeringer (post 30 og 31): mill. (-14,3%) Prop. 1S 7. oktober - Vedlikeholdet styrkes betydelig, mens investeringsbevilgningen tilpasses budsjettbehovet.

Fornyelse Steinkjer-Bodø 2016 ProsjektBudsjett (MNOK) Fjellsikring6,0 Dreneringstiltak (grøfter/stikkrenner)30,0 Sviller18,0 Sporveksler2,9 Ballast20,0 Mindre fornyelser38,0 Sum fornyelser114,9 OBS! For fornyelsesprosjekter og investering programpakke sikkerhet og miljø er endelig fordeling internt i JBV ikke klar, dvs at tallene er foreløpige.

Investeringer Steinkjer-Bodø ProsjektBudsjett (MNOK) Rassikring (fjell)9,0 Løsmassestabilisering27,0 Miljøtiltak4,5 Planoverganger19,0 Sum investeringer59,5 Oteråga kryssingsspor/plattform (DA-midler)31,0 Sum investering og DA-midler90,5 Sum Fornyelse og Investering205,9 OBS! For fornyelsesprosjekter og investering programpakke sikkerhet og miljø er endelig fordeling internt i JBV ikke klar, dvs at tallene er foreløpige.

Investeringer Steinkjer-Bodø ProsjektBudsjett (MNOK) Rassikring (fjell)9,0 Løsmassestabilisering27,0 Miljøtiltak4,5 Planoverganger19,0 Sum investeringer59,5 Oteråga kryssingsspor/plattform (DA-midler)31,0 Sum investering og DA-midler90,5 Sum Fornyelse og Investering205,9 OBS! For fornyelsesprosjekter og investering programpakke sikkerhet og miljø er endelig fordeling internt i JBV ikke klar, dvs at tallene er foreløpige.

Økt aksellast 30 tonn Mo-Ørtfjell –detaljplan. Oteråga kryssingsspor og plattform. Stabilisering av løsmasser (ras). Fauske stasjon og godsterminal – hovedplan. Planlegging Nordlandsbanen 2016

Fornyelser Ofotbanen 2016 ProsjektBudsjett (MNOK) Skinnebytte10,0 Sporveksler2,9 Snøoverbygg20,0 Kontaktledning spor 1 Katterat stasjon7,7 Mindre fornyelser12,0 Sum fornyelser52,6 OBS! For fornyelsesprosjekter og investering programpakke sikkerhet og miljø er endelig fordeling internt i JBV ikke klar, dvs at tallene er foreløpige.

Investeringer Ofotbanen 2016 ProsjektBudsjett (MNOK) Rombak kryssingsspor28,0 Djupvik kryssingsspor195,0 Narvik kryssingsspor (planlegging/mindre tiltak)26,0 Forsterkning strømforsyning – fjernledning33,0 Rassikring2,0 Sum investering284,0 Sum fornyelse og investering333,6 OBS! For fornyelsesprosjekter og investering programpakke sikkerhet og miljø er endelig fordeling internt i JBV ikke klar, dvs at tallene er foreløpige.

NTP Status Søsterbekk Djupvik (2017) (2010) (2015) (2002) (2014) (2021) (Utgår?)

Utredning dobbeltspor - Anbefaling På lang sikt anbefales dobbeltspor etter Alternativ 2B (40 tonn aksellast) med følgende etappevise utbygging: 1.Djupvik x-spor 2.Sørdalen-K ӓ rkejåkka 3.Orne elv – Sørdalen 4.Narvik – Orne elv Anbefaling for strekningen Sørdalen– K ӓ rkejåkka må betraktes som foreløpig da løsningen over grensen må samordnes med Trafikverkets utredning og påfølgende anbefaling.

Dobbeltspor Narvik- Kiruna 12 Trafikverkets utredning

Dobbeltspor Narvik- Kiruna 13 Trafikverkets utredning

Takk for oppmerksomheten