Dialog i plansaker Bodø 21. april 2015. Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Samordning av statlige innsigelser – forsøk 12
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tidsfrister i planleggingen
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
Samordning av statlige innsigelser i Aust-Agder
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Innsigelsesinstituttet
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Forsøk med samordning av statlige innsigelser til kommunale planer (innsigelsesforsøket)
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
God prosess og dialog Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø Felles plannettverk i Bodø Foto: Peter Hamlin.
Forslag til planprogram for ny Kystsoneplan - Vågan Regionalt planforum Bodø, 17. april 2013 Snorre H. Navjord Eirik Wiggen.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling for effektive planprosesser
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Massehåndtering og kulturminner
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Plansamling Dokka 1 november 2017
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Få inn bilder + navn/posisjon på de som sitter i panelet!
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
UU og Fylkesmannens rolle
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Seniorrådgiver Terje Kaldager
Regionalt planforum Hordaland
Utskrift av presentasjonen:

Dialog i plansaker Bodø 21. april 2015

Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver og gi grunnlag for vedtak om bruk og vern av ressurser

Pbl. §1-1 fjerde ledd Planlegging og vedtak skal sikre åpenhet, forutsigbarhet og medvirkning for alle berørte interesser og myndigheter.

Pbl. § 1-4, andre ledd Plan- og bygningsmyndighetene skal samarbeide med andre offentlige myndigheter som har interesse i saker etter plan- og bygningsloven og innhente uttalelse i spørsmål som hører under vedkommende myndighets saksområde..

Pbl.§ 3-2, tredje ledd Alle offentlige organer har rett og plikt til å delta i planleggingen når den berører deres saksfelt eller deres egne planer og vedtak og skal gi planleggingsmyndighetene informasjon som kan ha betydning for planleggingen. Dette gjelder også for Sametinget.

Pbl. § 5-4 innsigelse Berørt statlig og regionalt organ kan fremme innsigelse til forslag til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan i spørsmål som er av nasjonal eller vesentlig regional betydning, eller som av andre grunner er av vesentlig betydning for vedkommende organs saksområde

Kommunens rolle

Rundskriv T-2/14 Retningslinjer for innsigelser Sanners brev av Viktige interesser frem tidlig Tidlig medvirkning og dialog Innsigelse skal være nødvendig og begrunnes konkret Fylkesmannen skal bidra til samordning gjennom møter, mekling og planforum Effektive prosesser Mer vekt på bolig, næring og lokaldemokrati Forventer resultater!

Regjeringsplattform Redusere antallet lovpålagte høringsinstanser og avgrense innsigelsesretten i arealsaker Offentlige reguleringer skal ikke unødvendig forsinke eller fordyre boligbygging. Regjeringen vil sikre raskere saksbehandling av byggesaker og forenkle plan- og bygningsloven. Statlige myndigheters adgang til å fremme innsigelser som virker hemmende på boligregulering og lokal handlefrihet skal begrenses og innsigelsene samordnes bedre.

Forsøket om samordning av innsigelser Effektiv og målrettet planbehandling –Få ned tidsbruken –Samordning av interesser Bedre samarbeid kommune – stat Styrke kvalitet og gjennomførbarhet Færre planer til avgjørelse i departementet

Ramme forsøk innsigelser Fylkesmannen får samordningsansvaret for uttalelser og innsigelser fra statlige myndigheter –Innsigelser skal gå via Fylkesmannen –Fylkesmannen gis myndighet til å avskjære innsigelser Fylkesmannen skal arbeide for å styrke samarbeidet tidlig i planprosesser

Målsettinger Nordland 1.Bedre dialogen i plansaker 2.Påse at innsigelser er tilstrekkelig begrunnet i vesentlig regionale eller nasjonale interesser 3.Gjøre kommunene bedre til å avveie lokale, regionale og nasjonale interesser

Erfaringer forsøket Avskjæring lite aktuelt Lite motstrid - samordningsbehov Høyere terskel for innsigelse Mer løsningsorientert stat - dialog Frister Nordlandsatlas

Norsk mal: Diagram Andel planer møtt med innsigelse - fylkesvis Kilde: Kostra, SSB.

Reguleringsplaner 2014 – Nordland

Reguleringsplaner 2014 Innsigelser –FMNO: Reindrift (2), Barn og unge (3), jordvern(1), Biologisk mangfold/ friluft (1) –NVE: 4 –SVV: 5 –Forsvarsbygg: 2 –Avinor:2 Kun en sak med innsigelser fra flere sektormyndigheter

Kommune(del)planer interkommunale kystsoneplaner Fordeling innsigelser –FMNO: Jordvern og nauststørrelse –Sametinget: 2 saker –SVV: 1 sak –NVE. 1 sak 2 saker med flere innsigelser I tillegg 10 samfunnsdeler av kommuneplanen!

I forsøkets ånd… Gjennomført en del dialogmøter m/fylkesmannen og uten Planforum – kommuner har vært inne med 9 plansaker –Statens vegvesen –Fylkeskommunen –En konsulent Meklinger i plansaker x6 i 2015 En sak oversendt til departementet

Prioritere den tidlige planfasen Klargjøring av nasjonale og vesentlig regionale interesser Samarbeid om effektive planprosesser –Løsningsorientert –Dialogbasert Hvordan samordne via FMNO Konflikter som ikke løses i planprosessen

Bedre avklaring i planprosessene Felles mal for dialog med kommunene Klarere skille mellom planfaglige feil og mangler og arealkonflikter Samråd om planutkast i større arealplansaker eller for arealplaner der det kan være konflikt med nasjonale og vesentlig regionale interesser. Bruk av IKT-løsninger for mer effektiv samhandling

Fleksibelt og effektivt Særmøter – én myndighet Planforum – flere myndigheter IKT/telefon/video

Samråd om planutkast

Aktørenes ansvar Statlige og regionale myndigheter o Klargjøre interessene tidlig o Gi kommunene nødvendig oppfølging o Løsningsorientert tilnærming

Kommunens ansvar –Tilstrekkelig underlag fra kommunen til at berørte myndigheter kan gi tilbakemeldinger –Ta initiativ til midtveisdialog med aktuelle myndigheter –Gjøre en vurdering av de nasjonale interessene som er spilt inn og som berører planløsningen direkte

Private forslagsstillere –Sørge for at reguleringsplanen utarbeides av fagkyndige jfr. PBL § 12-3 –Dialog om planløsninger med berørte myndigheter skal skje sammen med kommunen

Planskjema Hensikten med Planskjema for Nordland er at det skal være et redskap i arbeidet med arealplaner, da spesielt i oppstartsfasen. For både kommuner og regionale myndigheter vil planskjema gi en oversikt over viktige opplysninger, saksgang og eventuelle konfliktområder. Planskjema vil også avdekke om planer potensielt kommer i konflikt med nasjonale og regionale føringer og verdier.