Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
BraWeb Bestilling.
Kartlegging og overføring av pasienter med rehabiliteringsbehov fra sykehuset til kommunehelsetjenesten.
Pilot for ELIN-k fase 2 Elektronisk meldingsutveksling mellom kommunal Pleie- og omsorg og sjukehus Mellom Tromsø kommune og UNN.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
FUNNKe Teknisk.
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Nettverksmøte på Sortland
Drift og meldingsovervåking
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Hent opp aktuell pasient og start rekvireringen ved å klikke på LAB-ikonet eller LAB rekvirering og svar.
Foto: Carl-Erik Eriksson Meldingsutveksling helse- og velferd og St.Olavs Hospital Mars 2013 v/ Trondheim kommune.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Nettverksmøte i Midt-Troms Velkommen!. Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Kort status for Lenvik kommune pr : Oppstart meldingsutveksling.
Hovedsamarbeidskommune
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Elektronisk meldingsutveksling
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Meldingsløftet 2010 – 2011 Et ledd i Samspill 2.0 som er utbredelse av utviklingsarbeidet i og Samspill 2007 Fylkesmannen
Elektronisk meldingsutveksling mellom HF og Rauma kommune Erfaringer og status May-Grethe Gridset Systemansvarlig Profil.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Pleie og omsorgsmeldinger PLO meldinger Samhandling mellom helseforetak og kommuner Åse Mette Haldorsen, Prosjektmedarbeider PLO meldinger Sykehust.
DIPS Tips Avdeling for kliniske systemer. Lag dine egne favoritter i eHåndbok og få dem opp i DIPS Avdeling for kliniske systemer Åpne eHåndboken og klikk.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Informasjon om nedetid og etterregistrering.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Interne ventelister og overflyttinger i psykisk helsevern Klinikk PHA.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Hvordan finne ut om dokumentet er sendt elektronisk fra DocuLive: Det er viktig å velge en lege som ligger i legeregisteret. X400 sier om legen har en.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Avdeling for kliniske systemer Oppgradering av DIPS Classic versjon til Merete Ask 21 og 22/1-15.
Pleie og omsorgsmeldinger PLO meldinger Samhandling mellom helseforetak og kommuner Åse Mette Haldorsen, Prosjektmedarbeider PLO meldinger Sykehust Levanger.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Sendte meldinger blir liggende i status «Sendt, venter på kvittering»
Overvåking/Oppfølging
Palliativ plan i Profil
Det er nok best at alle styrer med sitt…
Hvordan gjøres dette i Gerica
Pasientens legemiddelliste
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Pasientens legemiddelliste
Utgiftsrefusjoner Høgskolen i Østfold
Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR
Status PLO-meldinger Psykisk helsevern
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer

Status PLO – OUS Meldingstyper Registrere PLO- kommune/Innlagt pasient PLO-Innleggelsesrapport PLO-Helseopplysninger Dialogmelding Utskrivningsklar/avmelding Skrive ut pasient Meldingsovervåking/Nødrutine Avdeling for kliniske systemer

Status PLO - OUS Bra Positive tilbakemeldinger fra bydeler i Oslo Sparer tid Bedre kommunikasjon Ikke så bra…… Meldingstopp i februar Pasient sendt hjem Nødrutiner Avdeling for kliniske systemer

KommuneRetnMeldingTyp meld.RetnSykehus Melding om innlagt pasient LogistikkDersom pas. har kommunale tjenester Pasient som mottar kommunale tjenester InnleggelsesrapportFag HelseopplysningerFagInformasjon om bakgrunn for innleggelse og ved behov for nye/endrede tjenester fra kommunen Melding om utskrivningsklar pasient LogistikkNår pasienten er definert utskrivningsklar Avmelding om utskrivningsklar pasient LogistikkVed endring og pas. ikke lengre er utskrivningsklar Melding om utskrevet pasient LogistikkSendes når pas. skrives ut. Spørsmål og svar knyttet til pågående dialog Forespørsel og svar på forespørsel DialogSpørsmål og svar knyttet til pågående dialog Ved feilsending av informasjon AvviksmeldingDialogVed feilsending av informasjon Pleie- og omsorgsmeldinger 4 Avdeling for kliniske systemer

Registrering av Kommune Registrer PLO kommune i Innleggelsesbilde – Fanen Inndata Pasienter som mottar tjenester Huk av i boksen for «Send melding om innlagt pasient» Klikk Lagre – melding er sendt Avdeling for kliniske systemer

Innleggelsesrapport For pasienter med tjenester sendes det en Innleggelsesrapport fra kommunen ved innleggelse på sykehus Inneholder opplysninger som: –Pasientopplysninger –Pårørendeopplysninger –Medisinske opplysninger (diagnoser, legemidler, Cave) –Sykepleieopplysninger –Kartlegging av funksjonsnivå (IPLOS) –Hjelpemidler –Eksisterende tjenester –Kontaktinformasjon Skjemaet sendes sykehuset innen 24 timer etter at pasient har forlatt bosted Avdeling for kliniske systemer

PLO - Helseopplysninger Sendes til kommunen innen 24 etter innleggelse – pasienter som mottar tjenester Sendes som førstemelding til kommunen på pasienter som vil trenge tjenester etter utskrivelse Opprettes som nytt dokument – automatisk adressering ved registrering av PLO kommune Skal sendes i ny versjon ved endringer i tilstand og som utskrivelsesrapport i tillegg til Sykepleiesammenfatning NB! Planlagt ut dato skal registreres inn i skjemaet og oppdateres ved endring Avdeling for kliniske systemer

Dialogmelding Avdeling for kliniske systemer PLO- melding

Dialogmelding en «chatt» funksjon Pasientrelatert informasjon/beskjed mellom OUS og kommunen Direkte kontakt med hjemmesykepleien (sykepleietjeneste) eller bestillerkontor (Saksbehandlertjeneste ) Tidsbesparende Pasientsikkert NB! Alt legger seg i pasientens journal Avdeling for kliniske systemer

Utskrivningsklar pasient – Av-melding Avdeling for kliniske systemer Samme dato som pasienten skal skrives ut Hukes av og lagre – melding sendt Hvis pasienten ikke skrives ut, må haken fjernes Ansvarlig for Av-melding fylles ut Lagre – melding sendt

Utskrevet pasient Avdeling for kliniske systemer Melding om utskrevet pasient sendes når utskrivelsesvinduet lagres Haken er på hvis PLO kommune er registrert, og melding om innlagt er sendt

Meldingsovervåking Avdeling for kliniske systemer Innkommende meldinger fra kommunen kan hentes opp og signeres ut på tre måter: 1.Korrespondanseloggen 2.Alle journaldokumenter 3.Mine arbeidsoppgaver – PLO mappe på post Det er viktig at innkommende meldinger overvåkes av sykepleiere på vakt. Ved status ventende i over 30 min i korrespondanseloggen, vil nødprosedyre tre i kraft.

PLO - Nødprosedyre Avdeling for kliniske systemer  Sjekk virksomhetsportalen for kjente feil/planlagt driftsstans  Dersom DIPS fungerer, men ikke elektronisk meldingsutveksling, skal PLO-meldinger opprettes i DIPS og godkjennes som normalt. Meldingene blir sendt så snart feilen er rettet. Telefon benyttes i tillegg.  Dersom det er teknisk stans slik at det ikke er mulig å opprette PLO-dokumenter i DIPS, skal telefon benyttes frem til DIPS fungerer igjen.  Dersom DIPS har hatt nedetid, må eventuelle utskrivningsklare pasienter etterregistreres som utskrivningsklare så snart systemet er oppe igjen.  Telefonisk dialog må journalføres.

Spørsmål? Avdeling for kliniske systemer