Fysikk + Matematikk = Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

Naturens former – og formler
Kap 16 Lyd.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Trekanter med vinkler på 30, 60 og 90 grader
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes Induksjonsbevis.
Energi Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Foucault´s pendel Jean Bernard Léon Foucault ble født i Paris i Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Det gylne snitt og Fibonacci-tallene Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
Tallet e Undervisningsopplegg laget av Lars Sund for Vitenfabrikken i Sandnes.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Litt MR-fysikk Høst 2016 Erik M. Berntsen, MD, PhD
Informasjonsmøte november 2016
Store forskjeller i arbeidsledighet
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Elektrisitet og magnetisme
Gang.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Foreldremøte skolestartere 2018
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Kapittel 1: Lys, syn, farge
som beregner reverseringsfunksjonen for strenger over {a, b}.
(Parent Management Training - Oregon)
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Teorier om universets begynnelse
Brønnbygging i Afrika.
Jæren og Sandnes KAL Geir Nordvik
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Elektronisk løgndetektor
Être et avoir / Å være og ha
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Bruk av tabeller og korreleringskart
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Kondensator - Capacitor
Oppgave 22 Side 142 – 143 Utdrag fra en roman av Hanne Ørstadvik: Like sant som jeg er virkelig (1999). Kanskje du vil forsøke å lese romanen?
Radioaktivitet.
Kondensator - Capacitor
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Gjennomføring etter 5 år
Pengepolitikk og realinvesteringer
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Nå er vi spente!.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Torunn Drage Roti F4 - INEC Økonomi, finans og regnskap Foreleser: Torunn Drage Roti Universitetslektor.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Tilpasset opplæring Kurs 5
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Utskrift av presentasjonen:

Fysikk + Matematikk = Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes

Først litt Fysikk …..

Hva er en bølgelengde? En bølgelengde (1 ):

Stående bølge i en streng  En hel svingning:

 Repetisjon: lengden av strengen = 1

Antall svingninger pr sekund kalles Frekvensen Frekvensen måles i Hertz (Hz)

Det oppstår stående bølger (resonans-svingninger) i strengen når den påvirkes av en frekvens som er slik at strengens lengde blir lik et helt antall halve bølgelengder.

Tacoma bridge, november 1940

Bølgelengden og Frekvensen er omvendt proporsjonale. Det betyr: Dersom Frekvensen skal øke til det dobbelte må Bølgelengden reduseres til det halve. Dersom Frekvensen skal øke til det tredobbelte må Bølgelengden reduseres til en tredjepart av den opprinnelige bølgelengden. osv …..

Når vi spiller en tone på et instrument, hører vi bare denne ene tonen. Men denne tonen består av en grunntone og mange overtoner. Spille en tone:

Grunn-tone og overtoner  Grunntonen: Strengen er 0,5 1. overtone: Strengen er 1 (frekvensen dobles) 2. overtone: Strengen er 1,5 (frekvensen tredobles) 3. overtone: Strengen er 2 (frekvensen firedobles) …. osv Dette kalles naturtone-rekka

Når vi spiller en tone, vil strengen svinge med både grunntone og mange overtoner samtidig:  Grunntonen alene Grunntone + 1. overtone Grunntone + 1. overtone + 2. overtone Overtonene er med på å bestemme instrumentets klangfarge.

Forskjellige toner får vi ved å endre på lengden av strengen. Da endrer vi bølgelengden og frekvensen, og dermed får vi fram forskjellige toner. Spille forskjellige toner:

Pytagoreerne oppdaget at tonene vil lyde harmonisk dersom vi avkorter strengens lengde til brøkdeler som for eksempel: 1/2, 2/3, 3/4, 4/5, 8/9. 1· L 1/2· L 2/3· L 4/5· L L Strengens lengde avtar  Bølgelengden avtar. Dermed øker frekvensen  vi får en høyere tone.

cdefgahc´d´e´f´g´a´h´c2c2 0ktav

Nå litt matematikk …..

c d e f g a h c´ d´ e´ f´ g´ a´ h´ c 2 d 2 e 2 f 2 g 2 a 2 h 2 c (7) 8 Naturtone-rekka 132 Hz ktav Kvint Kvart Grunn- tone  3/24/33/24/3 198 Hz Da kan vi finne g også i den første oktaven: 132*3/2 = 198 Hz

c d e f g a h c´ d´ e´ f´ g´ a´ h´ c 2 d 2 e 2 f 2 g 2 a 2 h 2 c (7) 8 Naturtone-rekka 132 Hz ktav Kvint Kvart Stor Liten ters ters Grunn- tone  5/4 Da kan vi finne e i de andre oktavene også: 264*5/4 = 330 Hz 132*5/4 = 165 Hz /5

Tone-intervallene i en oktav dcefgahc’ c – d c – e c – f c – g c – a c – h c – c´ 1:2oktav 1:3/2kvint 1:5/4stor ters Akkord: Tre (eller flere) toner på en gang C-dur-treklang : c - e - g

c 3 d 3 e 3 f 3 g 3 a 3 h 3 c (11) 12 (13,14) Naturtone-rekka (fortsettelse) 0ktav Stor sekund Stor septim ……

Tone-intervallene i en oktav dcefgahc’ c – d c – e c – f c – g c – a c – h c – c´ 1:2oktav 1:3/2kvint 1:15/8stor septim 1:9/8stor sekund 1:5/4stor ters

c d e f g a h c´ d´ e´ f´ g´ a´ h´ c 2 d 2 e 2 f 2 g 2 a 2 h 2 c (7) 8 Naturtone-rekka 132 Hz ktav Kvint Kvart Stor Liten ters ters Grunn- tone  Kvint + Kvart = (3/2)  (4/3) = 12/6 = 2/1 (oktav) Stor ters + Liten ters = (5/4)  (6/5) = 3/2 (kvint) Regneregel: Summer intervaller, multipliser brøker

c 3 d 3 e 3 f 3 g 3 a 3 h 3 c (11) 12 (13,14) Naturtone-rekka 0ktav Stor sekund Stor septim Stor sekst Kvint Kvart 4/3 Liten ters 6/5 Stor sekst = x  x  (6/5) = 2  x = 5/3 ……

Vi har fått en renstemt skala: dcefgahc’ c – d c – e c – f c – g c – a c – h c – c´ 1:2oktav 1:3/2kvint 1:15/8stor septim 1:9/8stor sekund 1:5/4stor ters 1:4/3kvart 1:5/3stor sekst Utrolig enkle brøker gir fin

Beregn de andre frekvensene: c Hz d - e - f - g - a - h - c´- Den renstemte skalaen 264  9/8 = 297 Hz 264  5/4 = 330 Hz 264  4/3 = 352 Hz 264  15/8 = 495 Hz 264  3/2 = 396 Hz 264  5/3 = 440 Hz 264  2 = 528 Hz

Beregning av streng-lengdene: For en streng på 0,72 meter får vi: c- hele strengen på 0,72 m d- e- f- g- a- h- c’- 0,72 m  4/5 = 0,58 m 0,72 m  3/4 = 0,54 m 0,72 m  2/3 = 0,48 m 0,72 m  3/5 = 0,43 m 0,72 m  8/15 = 0,38 m 0,72 m  1/2 = 0,36 m 0,72 m · 8/9 = 0,64 m

Vi kan også få resonans- svingninger i lufta inne i et rør: I dette eksempelet er lengden av luftsøylen lik 7 halve bølgelengder.

I utstillingen finner du en Marimba. Du kan måle lengden på rørene. Hva finner du ut? c c'

Lisa gikk til skolen: C D E F G G A A A A G F F F F E E D D D D C

Gubben Noah: CCCE DDDF EE DD C EEEEGF DDDDFE CCCE DDDF EE DD C

Twinkle, twinkle little star: CCGGAAG FFEEDDC GGFFEED CCGGAAG FFEEDDC

dcefgahc’ En oktav består av 12 halvtone-intervaller: Fra hvit til svart tangent: 5 stk fra svart til hvit tangent: 5 stk samt e – f og h – c’ 2 stk Halvtone-intervaller

Forholdet mellom frekvensen til en tone og foregående tone: c-d: (9/8) : 1= 9/8 d-e: (5/4) : (9/8)= 10/9 e-f: (4/3) : (5/4)= 16/15 f-g: (3/2) : (4/3)= 9/8 g-a: (5/3) : (3/2)= 10/9 a-h: (15/8) : (5/3)= 9/8 h-c’: 2 : (15/8)= 16/15 Vi ser at de to halvtone-intervallene e-f og h-c’ begge er lik 16/15. Men det er to ulike heltone-intervaller: 9/8 og 10/9. Dette gjør det vanskelig å skifte toneart, modulere, for eksempel fra dur til moll.

Den tempererte skalaen I den tempererte skalaen danner alle halvtone-intervallene en geometrisk tallfølge. Da det er 12 halvtone-intervaller i en oktav, får vi: k = (≈1,0595)

c ck3 ck3 ck ck ck2 ck2 ck4 ck4 ck5 ck5 ck6 ck6 ck8 ck8 c  k 10 ck7 ck7 ck9 ck9 c  k 11 c  k 12 c’

Forholdet mellom frekvensene: c – d c – e c – f c – g c – a c – h c – c´ Den tempererte skalaen Frekvensene er ledd i en geometrisk tallfølge med k = k 2 = ( ) 2 k 4 = ( ) 4 k 5 = ( ) 5 k 7 = ( ) 7 k 9 = ( ) 9 k 11 = ( ) 11 k 12 = ( ) 12 = 2 k, k 3, k 6, k 8 og k 10 er ”de svarte tangentene”.

Frekvensene i temperert skala Vi velger a = 440 Hz som utgangspunkt (k= ) c = d = e = f = g = a = 440 Hz h = c´= 440 Hz  k 2 = 493,88 Hz 440 Hz  k 3 = 523,25 Hz 440 Hz / k 2 = 392,00 Hz 440 Hz / k 4 = 349,23 Hz 440 Hz / k 5 = 329,63 Hz 440 Hz / k 7 = 293,66 Hz 440 Hz / k 9 = 261,63 Hz

Ton eTemperertRenstemt c261,63264 d293,66297 e329,63330 f349,23352 g392,00396 a440,00440 h493,88495 c’523,25528 Frekvensene i temperert og renstemt skala sammenlignet

Slik lyder skalaene: dcefgahc’ Først den tempererte skalaen: Så den renstemte skalaen:

Til slutt presenteres noen av leddene i en geometrisk tallfølge: Slutt