Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
Fellesfag Yrkesretting Relevans
SkolebibliotekLøftet
Nasjonalt nettsted for skolebibliotek Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Merete Hassel, Hamar 2010.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
SkolebibliotekLøftet
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Digitale læringsressurser i skolen
Skolebibliotekets muligheter
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Digital ferdigheter i alle fag
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Søking Gravminner i Norge Digitalarkivet Folketellinger Emigranter
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Program for skolebibliotekutvikling Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Juni 2011.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 4. TRINN HØST I NNHOLD Oppstart av skoleåret Nye på trinnet Timeplan, ukeplan og årsplaner Hjemmesiden Digital kompetanse.
Digital startpakke kurs 3
Digital startpakke – Nettvett 7
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen

I disse to timene skal vi se nærmere på to viktige aspekt for å få til en utvikling: Å jobbe strategisk: Plan for digital kompetanse - Drammensskolens IKT-plan (2012) Praksis: Formidling av digitale verktøy - gjennnom læringsplattformen - på nett Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Hva er et skolebibliotek? Biblioteket som rom og tjeneste det fysiske og det digitale rommet kompetanse og tjeneste Visjonen kan f eks være: Skolebiblioteket skal være et pedagogisk verktøy for lærere og elever Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Plan for digital kompetanse Visjonen: Biblioteket skal være et pedagogisk verktøy for lærere og elever. Vi må settes oss ned og gå igjennom læreplanmålene og handlingsplaner for å se hvor biblioteket har fagkunnskap som er relevant for skolen Drammensskolens IKT-plan fra 2012 Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Mål etter 2. trinn: elevene skal kunne søke og finne relevant informasjon Hva innebærer "å søke" for en 2. klassing - Søkemotorer - Emnekataloger: Skoleverkstedet og DetektorSkoleverkstedetDetektor Hva er "relevant informasjon"? Det kommer an på oppgaveteksten. Elevene skal kunne finne informasjon som gjør dem i stand til å svare på oppgaven. Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Mål etter 4. trinn: elevene skal kunne søke og finne relevant informasjon på internett Søk etter “solen” på Google.no Vurder: Kildekritikk fra Trygg bruk Hvordan kan vi bruke Info-jakten? Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Oppgave: Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen Oppgave for 4. trinn: Velg deg en planet i solsystemet vårt, og finn fakta om denne. Finn (bøker og) nettressurser. Noter ned: -hvor starter du søket etter nettressurser? -hvilke treff får du? -hvordan vil du vurder vanskelighetsgrad på oppgaven?

Forskning sier: Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen Oppgaver som spør etter fakta: - søkeprosessen blir ikke søking, men ”leting etter nåla i høystakken” ofte i Google - elevene produserer letter klipp-og-lim tekster - elevene tar første og beste kilde (Wikipedia?) Kan vi i samarbeid med lærer få til søkeoppgaver? - Finn 3 nettsider om ”solen” og presenter dem. - Se på Wikipedias sider om ”solen”. Hva mener du om den?

Lenketips Del og bruk: Felles nettsted for alle som er interessert i IKT og læring; lærere, bibliotekarer osv. Nettfaget på wikien: Konkrete eksempler på hvordan vi kan gå inn i oppgaver og veilede i søking og kildekritikk Kolla källan: Svensk side med masse tips og konkrete eksempler fra undervisning Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Digital informasjonskompetanse “Et sett av ulike ferdigheter og kompetanser" noen er generelle, mens andre er fagspesifikke. Dette vet vi: Bibliotekaren må bestrebe seg på å få til samarbeid med faglærer når hun skal undervise Dette vet vi også: mange bibliotekarer er ikke integrert i den pedagogiske virksomheten Hvordan kan bibliotekaren komme i gang med undervisning "på egenhånd"? Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Skolebiblioteket på læringsplattformen Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen Læringsplattformen er elevenes digitale skole og klasserom Derfor må det også være et bibliotek der Lier vgs. biblioteket på It's learning To eksempler: Kildekritikk med TONE Julenøtter

Skolebiblioteket på Internett Lesebloggen: Buskerud leserBuskerud leser Skolebibliotekets lenkesamling i Diigo - Drammen vgs.: Diigo i naturfag - Bok: Språk og digitale verktøy i naturfag / Sonja Mork & Wenche Erlien Nasjonal digital læringsarena (ndla.no) Å finne og bruke informasjon Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Digital kompetanse som gjenbruk Mål etter 7. trinn, IKT plan "Elevene skal kunne produsere og gjenbruke ulike typer video" Crative CommonsCrative Commons: Visjonen om en delingskultur: å skape en allmenning av "frie kulturelle uttrykk“ -i motsetning til copyright som ønsker å sikre opphavspersonen (og dennes etterkommere) enerett på et kulturprodukt Gir opphavspersonen mulighet til å definere hvordan hun eller han ønsker at verket skal gjenbrukes, spres og videreutvikles - Bildesøk for vg1 Design og håndverk (delogbruk) Program for skolebibliotekutvikling Tromsø, Birgithe Schumann-Olsen

Digital kompetanse er deling og deltakelse!

WHEN IN DOUBT, GO TO THE LIBRARY!