Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Jakten på kvaliteten.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring Program Golf
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
Undersøkelsesmetoder: Industri og Forskning Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Hva vet vi om IT-bransjens evne til å levere nyttige løsninger med god kvalitet? Når er risiko for at det går galt størst? 20 Mai, 2015 Magne Jørgensen.
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
Hva skiller IT- prosjekter som lykkes fra de som mislykkes? Hva vil det si å lykkes? Magne Jørgensen Simula og Scienta Maleri av: Carrie Jackson.
FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Hva kjennetegner IT-prosjekter som lykkes?
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Suksess med offentlige IT-prosjekter
Maleri av: Carrie Jackson
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Forretningsprosjektplan
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
UTFØRELSE TILFREDSHET
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Selge et produkt eller en tjeneste
Sensorveiledninger på MN
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta

Undersøkelse fra 2014: Prosjektstørrelse og suksessrate < 10 mill mill> 100 mill Nytte31%47%35% Kvalitet24%28%25% Budsjett24%47% Tid29%35% Effektivitet24%12%24% Ingen klar sammenheng mellom budsjett-størrelse og andel prosjekter som var suksessfulle! MEN, hele 25% av prosjektene over 100 mill. var mislykkede (ikke fullført eller ble vurdert som ”lite suksessfull” eller dårligere). For de andre prosjekter var 7% mislykkede. I en annen studie finner jeg at en tidobling av størrelsen dobler risikoen for fiasko. OG: Dersom vi ser ett stort prosjekt som en sekvens av 4 middels store (med hver risiko på 7%, så får vi at det er ca. 25% sannsynlig å mislykkes på minst en del.

Jo større prosjekt, jo mer går med til administrasjon (”diseconomy of scale”) Jamtveit, Jettestuen og Mathiesen (2009): Administrasjon i organisasjoner (og antall ) øker eksponentielt med størrelse (faktor 1.3). Sier noe om økningen i kompleksitet med økt størrelse. Dobling fra 1000 årsverk gir f eks 2.5x mer administrasjon. Ahonen, et al. (2015): Resultater antyder at formelen ser ut til å passe godt for IT-prosjekter også (team-størrelse til venstre og timeverk til høyre)

Jo lengre prosjekt, jo mer endrer seg underveis Sauer, Gemino, Reich 2007: Underperformance = Ikke fullført, eller store problemer med budsjett og eller leveransetidspunkt. Legg merke til at 12 mnd-prosjekter gjør det bra. Kanskje en bra grense for mange prosjekter?

Betyr dette at det offentlige skal la være å starte store, kostbare IT-satsninger? NEI! I prinsippet ikke noen ulempe at budsjettet er stort. Det er omfanget per prosjekt eller per leveranse som bør – om mulig – ned, ikke størrelsen på satsningen.

Betyr dette at vi skal la være å starte store, kostbare IT-satsninger? En stor fordel og ha kontinuerlige/hyppige leveranser som evalueres og brukes av kunde. Bør unngå å legge mer enn minimumsløsninger inn i første prosjekt/leveranse ved store prosjekter (unntak finnes). –Risikoanalyse et viktig instrument til å ”holde igjen” alle ønsker og behov. Store prosjekter som man ser ikke vil lykkes bør kunne stoppes tidlig. –Hyppige leveranser som evalueres og smidig kontrakt viktig faktorer. Prosess for valg og samarbeid med leverandører bør bedres –Leverandør uten nødvendig erfaring er en STOR risikofaktor –Mer utprøving-, minikontrakter, per time/smidig-basert samarbeid –Mer aktiv og krevende kunde (holder ikke å være kompetent) –Nyttestyring med vekt på planlegging av nytte og løpende prioriteringer

Betyr dette at vi skal la være å starte store, kostbare IT-satsninger? Flere eksempler på at det å feile i et stort prosjekt er starten på å lykkes ved forsøk nummer to og tre. Kanskje vi bør se på det å feile i en del IT-prosjekter som en del av kostnadene? –Kost-nytte analyser bør ta inn over seg at ca. 10% av alle prosjekter mislykkes (før de eventuelt starter igjen og lykkes). Ikke tro på de som hevder at man ikke trenger å planlegge store prosjekter grundig før man går i gang. –God empirisk dokumentasjon av sammenheng mellom gode planer (som må oppdateres, løpende prioriteringer) og prosjektsuksess –… også for smidige prosjekter.

Evidensbaserte tiltak 1.Reduksjon i prosjektstørrelse, og dermed ambisjonsnivå per prosjekt, gjennom oppdeling av større satsninger i mindre prosjekter/leveranser. 2.Hyppige leveranser (helst som kan settes i produksjon) underveis i prosjektene. 3.Gjennomgående nyttestyring, fra konseptanalyse, gjennom prosjektet og hos mottager av leveransene. 4.Bedre, utprøvingsbaserte, evalueringer og valg av leverandører. 5.Kontraktstyper som gir riktige insitamenter for leverandør. I særlig grad synes fastprisprosjekter i mange sammenhenger å være uegnet og føre til mindre grad av levert nytte i IKT-prosjekter. 6.Omfattende medvirkning og god kompetanse fra kunde-siden underveis i prosjektet. 7.Utviklingsprosesser som ser endringer i krav og målsetninger som muligheter for økt nytte av IKT-leveransene. Dette omfatter bruk av ”smidige” utviklingsprosesser. 8.Vektlegging av risiko og usikkerhetsanalyser for å skape risikobevissthet hos involverte aktører, god risikostyring og sikre at ambisjonsnivå ikke legges for høyt

Ekstra ….

Andre resultater Prosjekter som (i stor grad) utarbeidet plan for realisering av nytte og fulgte dette opp i prosjektgjennomføringen hadde dobbelt så høy andel av prosjekter som var svært vellykket mhp nytte enn andre prosjekter. Prosjekter der kunde vektet lav pris ved valg av leverandør med minst 30% gjorde det dårligere (ca. 30% vellykket mhp nytte) enn prosjekter som vektla lav pris mindre enn 30% (ca. 50% vellykket mhp nytte). Prosjekter som ble offshoret (det var ikke så mange, så tallmaterialet er usikkert her) var i mindre grad vellykket enn prosjekter der alt arbeid ble utført i Norge (ca. 20% vs ca. 40% vellykket mhp nytte). Hyppige leveranser (til kunde) var forbundet med høy grad av suksess på levert nytte.