1 1 Planlagt kartlegging: Boliger med bemanning Borgny Vold Dag Abrahamsen SSB 10.05.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Unimed 1 Datainnsamling om basisenheten Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid Samling for akuttnettverk.
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
AVLASTNING Melhus
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
BrukerPlan - Folkehelse Forskningsleder Sverre Nesvåg
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Kommunale boliger i Kostra Muligheter og begrensninger.
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Helsedirektoratet Data om kommunalt arbeid for personer med Rusmiddelproblemer _______________________________________ Et prosjekt gjennomført i perioden.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Fürst og Høverstad ANS Helsedirektoratet: Data fra kommunalt arbeid for personer med rusmiddelproblem og/eller psykiske vansker Referansegruppemøte
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
1 1 Helsestasjons- og skolehelsetjeneste Overgang fra skjema til register Oslo, Dag Abrahamsen
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
1 KOSTRA ( KOmmune-STat-Rapportering) Bedre styringsinformasjon –Relevant –Pålitelig –Sammenlignbar Samordne /effektivisere rapporteringen –Selve rapporteringsveien.
1 1 Psykisk helsearbeid og rusarbeid i KOSTRA Arbeidsgruppe for psykisk helsearbeid og rusarbeid SSB 16.januar 2013 Borgny Vold / Dag Abrahamsen.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
1 Kommunale tjenester - Hvordan få med hele bildet? Tonje Køber.
1 1 Ny versjon (3) IPLOS Møte i KOSTRA arbeidsgruppe Bjørn Gabrielsen, SSB.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Individuell plan og koordinerende enhet Innspill til KOSTRA arbeidsgruppen Seniorrådgiver May Cecilie Lossius.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
1 1 Kartlegging av bemannede boliger innen pleie og omsorg Borgny Vold SSB
1 1 Registerbasert personellstatistikk, foreløpige tall i KOSTRA 2008 Arbeidsgruppen for pleie og omsorgstjenester 2.april 2008 Åsne Vigran, Seksjon for.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
| Tilpasning av IPLOS til ny helse- og omsorgstjenestelov Helsedirektoratet v/Mette Grimeland.
FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.
1 1 KOSTRA-arbeidsgruppe psykisk helsearbeid og rusarbeid Møte 16. januar 2013 Torild Fløysvik
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
1 1 Ny næringsstandard = nye muligheter Skjemarapportering Revisjon Publisering Forenklinger Forbedringer Nye muligheter som følge av IPLOS ny næringsstandard.
Videreutvikling av faktaark psykisk helsearbeid og rusarbeid Målet med arbeidet i 2011 var: Å lage egne indikatorer i faktaarket for kommunalt rusarbeid.
1 1 IPLOS KOSTRA arbeidsgruppe 09. april 2011 Bjørn Gabrielsen.
Lokalmedisinske sentra –SSB Et kartleggingsprosjekt med statistikk for øyet.
1 1 Gruppeoppgaver kommunehelse pleie og omsorg forberedte innspill egne innspill totalgjennomgang.
Plan vår 2013 KOSTRA-arbeidsgruppe psykisk helsearbeid og rusarbeid Viktige datoer: 1. juli: Oversendelse av rapport til Samordningsrådet for KOSTRA 16.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
KOSTRA arbeidsgruppemøte
HMS-kort i Byggenæringen
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Frisklivssentraler inn i KOSTRA?
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Splitting av årsverk i helsestasjons- og skulehelsetenesta
Splitte 254? (Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende)
Psykisk helse og rusarbeid i kommunene
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

1 1 Planlagt kartlegging: Boliger med bemanning Borgny Vold Dag Abrahamsen SSB

2 Bakgrunn Gjennom flere år har det blitt arbeidet for å integrere psykisk helsearbeid og kommunalt rusarbeid i KOSTRA. KOSTRA skal satse på personelltall hentet fra register når mulig. SSB har sendt utkast til rapport til Helsedirektoratet som oppsummerer arbeid i Rapporten er foreløpig ikke publisert. Vold, Abrahamsen, Vigran: ”Registerbasert statistikk innen kommunalt psykisk helsearbeid og rusarbeid. Statusrapport 2010” Årsverk fra register analyseres mot særrapportering for 2009 (foreløpige resultater fra IS-24). Resultater IS-24/2009 foreløpig ikke publisert.

3 Årsverk psykisk helsearbeid 2009 fordelt etter næring. Enhetstilnærming i register. N = Kilde: SSB Avgrensningen som her er valgt: Utvalgte næringer innen helse- og sosialtjenester med ”Psyk” i navnet. PP-tjenesten (Utdanning) og Bofellesskap for utviklingshemmede er utelatt.

4 Enhetstilnæring i register. Bemannede boliger i alt og antall ansatte (per april 2011) NæringAktive bedrifter Herav: Bedrifter uten reg. ansatte Antall ansatte Bofellesskap for utviklingshemmede Bofellesskap for eldre og funksjonshemmede bemannet hele døgnet Bofellesskap for eldre og funksjonshemmede bemannet deler av døgnet Sum bolignæringer med ”psyk” i navnet: Kun 111 årsverk (2009)

5 Hvorfor kartlegge målgruppe for bemannede boliger? For psykisk helsearbeid: –Svært få årsverk i bolig lar seg p.t. identifisere i register, når næring + navn brukes for å plukke ut relevante virksomheter. –Stort potensial for bedre registerbaserte personelltall for psykisk helsearbeid! Behov for å kartlegge tilbud til andre grupper: - Rusmisbrukere (IS-8) - Demens (Demensplan 2015) - Eldre ( heldøgns plasser innen 2015 ) I tillegg skal det planlagte skjemaet brukes for å kvalitetssikre register- opplysninger. Er boliger skilt ut? –Obligatorisk i IPLOS

6 SSBs forslag til aktiviteter 2011: Starte utvikling av ordinært KOSTRA-skjema for kartlegging av målgruppe bemannede boliger. –Første rapportering ? Pilotering (alle kommuner) gjennom KOSTRAs tekniske løsning høsten Hovedformål: Bedre oversikt psykisk helsearbeid (og rusarbeid). 1.Kartlegge bemannede boliger til ulike målgrupper, herunder personer med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet. 2.Oppdatering Enhetsregisteret (nye virksomheter) 3.Analyse og registerarbeid i forhold til bemannede boliger for psykisk/rus. Klassifikasjonsvariabel integreres i system for utvalgsadministrasjon. 4.Basert på erfaringene innlemme i ordinært KOSTRA-løp. I 2012 vurdere om flere spørsmål bør integreres i skjemaet.

7 Forslag til opplegg i grove trekk Mål: Utvikle et skjema som er enkelt og lite tidkrevende å rapportere. Spørsmål, svarkategorier og design utvikles i samarbeid mellom flere seksjoner og avdelinger i SSB og Helsedirektoratet. Involvere relevante KOSTRA-arbeidsgrupper (PLO, sosialtjeneste, bolig) våren Ev. nytt KOSTRA-skjema vil sortere under PLO. Gruppene får utkast til piloterings-skjema på høring. Anbefalinger tas inn i rapporter til Samordningsrådet. Orientering om planer fremover i Samordningsrådet høsten 2011, vedtakssak Utnytte funksjonalitet i internettbasert KOSTRA-løsning, –passordbeskyttet rapporteringsportal –interaktivt skjema –pre-utfylte opplysninger (liste over eksiterende bemannede boliger) –integrerte kontroller allerede ved utfylling

8 Grov tidsplan: Opplegg drøftes på KOSTRA-møter våren 2011: –Pleie-/omsorgstjenester + kommunehelsetjenester mai –Kommunale boliger og boligvirkemidler 26. mai –Sosialtjenester 26. mai Rask utvikling av pilotskjema etter høring i gruppene. Mål: Klart for rapportering august 2011 Rapporteringsfrist: Purring Nye enheter (tidligere ikke skilt ut i Enhetsregisteret) registreres fortløpende. Mål: Alle endringer som vi får melding om, skal være oppdatert i Enhetsregisteret innen Oppdatering av internt system for utvalgsadministrasjon med klassifikasjon av boliger for målgruppene personer med psykiske lidelser og/eller rusproblemer innen Vurdere behov for endringer i opplegg for 2012 (KOSTRA) tidlig i 2012.

9 Målsetninger Nye uttak av årsverk fra register gjøres ved oppdatering i ”system for utvalgsadministrasjon”. Gir mer detaljert informasjon om enhetene enn kun næring. Ny metode for å identifisere enheter, vil gi vesentlig økning i antall årsverk i bemannede boliger innen psykisk helsearbeid. –Vekst i antall årsverk boliger psykisk helsearbeid – hvor mye kan forventes? Analysere effekt av kartlegging i forhold til særrapportering (IS-24). –Ev. gjøre nye analyser bakover i tid. –Vurdere ennå ikke realisert potensial

10 Forslag til målgrupper (kategorier i nytt skjema): Viktig: Gjensidig utelukkende kategorier. Listen bør være tilpasset at behovene kan endres i fremtiden. –Personer med psykiske lidelser –Personer med rusmiddelproblemer –Personer med psykiske lidelser og rusmiddelproblemer –Personer med demens –Personer med utviklingshemming –Personer med fysisk funksjonshemming –Andre målgrupper, spesifiser Umiddelbare reaksjoner på utkastet?

11 Spørsmål og utfordringer for diskusjon Kartlegge tilbud eller faktisk belegg? Kun inkludere kommunale boliger eller også boliger i privat sektor? Mulige løsninger når flere målgrupper i samme bolig? –A) Hvis inndeling i ulike avdelinger for ulike målgrupper: Aktuelt å fordele plasser? –B) Samlokalisering av brukere med ulike problemer? –C) Brukere med kombinerte problemer? –Hvordan skille mellom A, B og C hvis kun spørsmål om målgruppe? Inkludere oversikt over boliger uten registrerte ansatte, og oppfordre kommunene til å rette opp ved rapportering til NAV? Organisering av skjema: –Ett skjema per kommune eller ett skjema per bolig? Mulige tilleggsspørsmål vurderes i 2012 for ev. integrering i KOSTRA - personellbase - fellesrom - tilrettelagt for demens - tilrettelagt for bevegelseshemmede