Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
Intranett: Hvordan komme i gang
Velkommen som nettstudent!
Felles samarbeidsverktøy UHNett Vest Svein Bjarne Brandtsgård Høgskolen Stord/Haugesund.
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Pilotprosjektet så langt
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
med Microsoft PowerPoint
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Veiledersystem på Web Oppdragsgiver: HIST, AITeL på vegne av TISIP.
Pilotprosjektet Mobil læring. Medarbeidere Ved NTNU, IDI;  Mobil læring: faglig; Arvid Staupe teknisk; Rolf Harald Dahl Alf Høiseth Webmaster og teknisk:
Evalueringsseminar HiN - Bodø Erfaring som foreleser + Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Øystein Larsen, Vegdirektoratet / Teknologiavdelingen.
med Microsoft PowerPoint
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Vågen IKT Skolen har 2 teknikere på dataavdelingen. Kjartan Andreas
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Hovedprosjekt 59 Nettverk med Linux filserver og terminalserver ved Orkdal vgs.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
H VOR ER FILENE MINE ? J OBBE EKSTERNT Seksjon for digital kompetanse Personalopplæring HiO 2010.
Digital eksamen på UiA Status.
WLAN meg her og WLAN meg der
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Velkommen til AITeL årsmøte 2012 Oppdal 16. – 17. mars 2012.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
Videogruppe Fremme bruken av video i læringsaktiviteter Metoder, formater, teknologi etc Lage egne videoer Håndbok for videoproduksjon Lage et miljø for.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
Campus-funksjonalitet i FS
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Etterarbeid Balkongen
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Thorleif Hjeltnes, HiST
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Videoforelesning.no - En videobasert ressursbank for deg som vil lage korte undervisningsvideoer med god kvalitet 
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
i Word 5 nye måter å jobbe på
BIBSYS-konferansen mars 2019 Erling Fossan
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer

Kort intro - Bakgrunn Pilotprosjekt – BITØK / Rørvik Så langt har vi kjørt 4 fag mot bedriftsmarkedet i Rørvik (og Kongsvinger). Høst 2008 –IT introduksjon (Jostein & Atle) –Økonomisk styring (Monica & Tor Atle) Vår 2009 –Markedsorientert produktutvikling (Tor Atle) –Bedriftsøkonomi (Monica) Slike videoforelesninger krever mer av foreleser –Både av forberedelser og det tekniske MÅ fungere

Hvordan gjør vi det rent teknisk idag ? Vi benytter en klient-tjener videokonferanseløsning fra Maratech (kjøpt av Google). Vi leier et konferanserom på Maratech-tjeneren til NTNU (antall rom kan evt. utvides ved behov). Både foreleser og alle deltagere bruker samme klient og logger seg inn på samme konferanserom på tjeneren. Foreleser kan kjøre ppt, xls, doc, dele sin egen skjerm eller bruke tegneverktøyet i Maratech

Utstyr Phoenix Quattro høyttalermikrofoner Full-duplex og slipper feedback Tilpasser volum etter forelesers stemmebruk og avstand til enheten. Kobler 6 stk i serie så hele klasserommet dekkes. 2 kamera – 1 som filmer foreleser og 1 som filmer studentene i salen hos oss. Tilsvarende utstyr hos mottagerne. Forskjell fra tradisjonell videokonferanse = Alt går over internett!

Etterbehandling av forelesninger (André) Maratech lagrer til proprietært format = Lar seg ikke direkte lagre til noe vi kan legge ut på web. Forelesningene tas opp med Camtasia (screen capture av Maratech-vinduet): –Enten i sanntid –Eller ved å bruke Maratech-opptaket (dette tar like lang tid som forelesningen). Fører til en 8 Gbyte fil som må redigeres og komprimeres for streaming/nedlasting (ca. 80 Mbyte per forelesningstime) –Vis resultatet...

Noen utfordringer og mulige løsninger Mange utfordringer er blitt løst underveis! Mye utstyr som må settes opp og plukkes ned for hver gang. –Eget rom med fastmontert utstyr. Nedetid på Maratech-tjener til NTNU. –Egen Maratech-tjener eller annen konferanseløsning. Ansatte er redd for å forelese over video. –Vi som har prøvd dette må være flink til å motivere nye. Maratech lagrer ikke direkte til brukbart format (avi) –Vurdere andre tilsvarende videokonferanse-løsninger

Noen utfordringer og mulige løsninger (2) Problemer med lydkvalitet fra Rørvik. –Bruke riktig utstyr og bedre opplæring på oppsett av utstyr. Vanskelig å se og tolke ansiktsuttrykket til de man foreleser for. –Rørvik på storskjerm/lerret (testet i IT introduksjon faget) Mye etterarbeid med å etterbehandle og legge ut video på nett. –Prosessen må bli mer strømlinjeformet og enkel –Forslag til løsning: A) Fri tilgang for alle - Last opp til YouTube. B) Bedre løsning ? Tester phpmotion (YouTube-klone) der vi drifter vår egen lille YouTube. Kan ha begrenset tilgang dersom vi ønsker å ta betalt for streaming/nedlasting.

Videobasert materiale ved AITeL 2010 Hvor mye skal vi drive med videobasert undervisning ? –Flere BITØK-prosjekt andre steder i landet ? –Skal vi bruke video i fjernundervisningen ? Kanskje vi kan tilby video mot et tillegg i prisen Er bestemt at det skal lages korte videopresentasjoner for flere FU-fag for å hjelpe til med markedsføringen (Therese). –Skal vi ta opp campus-fag og legge ut på it’s learning ? Risikerer kanskje at færre møter på forelesningene. –Kursvirksomhet Kanskje ikke alle samlingene behøver være på campus (Thomas). Hvorfor skal vi drive med videobasert undervisning ? –Undervisningen blir mer tilgjengelig (både i rom og tid) –Konkurransefordel i forhold til våre konkurrenter på FU

Spørsmål og kommentarer ? Kunnskapen du glemmer