Strukturell diskriminering KjønnEtnisitet Nedsatt funksjonsevne - Og hva med de andre???

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Saker hos LDO – et utvalg
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Diskriminering Kvinne/kjønn generelt/aksessorisk
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Diskrimineringsjuss – krav i lovverket
Rekruttering av mangfold – hvordan unngå diskriminering?
11Jeg i arbeidslivet.
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Besøksadresse: Mariboes gate 13 Postadresse: Postboks 8048 Dep, 0031 Oslo Telefon: SMS: Grønt nummer: Faks:
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Aktuelle saker – tiltak, høringer, uttalelser. Likestillings- og diskrimineringsombudet Tiltak og høringer Kontroll av kommuner Idrettsrapporten Høring.
Mangfold – på ordentlig! Del 1 – Krav i lovverket.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Likestilling i Oslo kommune
Hvordan har det seg at kvinner i gjennomsnitt tjener 15 % mindre enn menn pr time? Om arbeidet i Likelønnskommisjonen Anne-Jorunn Berg, professor ved Høgskolen.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Handlingsplaner for likestilling En analyse av planene for 2003 levert av underliggende virksomheter i Oslo kommune pr.1.april 2005.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
CEDAW og de deltidsansatte
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
HÅNDHEVING OG BEVIS  I HÅNDHEVING AV INDIVIDUELLE RETTIGHETER  II BEVIS.
Ikke-diskriminering og likebehandling på arbeidslivets område Nasjonale lover: Arbeidsmiljøloven kap. 13: Vern mot diskriminering på grunn av politisk.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
Strukturell diskriminering KjønnEtnisitet Nedsatt funksjonsevne - Og hva med de andre???
Førsteamanuensis Vibeke Blaker Strand Diskrimineringsvern og religionsutøvelse Skoleelevers vern mot diskriminering i religiøse privatskoler.
Diskriminerings lovgivningen
Forelesning Diskursanalyse
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Strukturell diskriminering Mot et proaktivt vern internasjonalt - EF traktaten artikkel FNs kvinnekonvensjon, artikkel 2,3 og 5 - FNs rasekonvensjon.
LIKESTILLINGSUTVALGET opprettet ved kgl.res. 12. februar 2010 Likestillingspolitikk i lys av livsløp, klasse og etnisitet Struktur for likestilling Leder.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Meg i dag – deg i morgen? Ronald Craig.
CEDAW Helga Aune.
Roma and Romani 2016 Eero Olli, Senior Advisor.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Likelønn og kjønns- diskriminering
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Menneskerettigheter og
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Monitoring the Positive Duty to Promote Equality (Positive Measures and Reporting Obligations) 2010 Claus Jervell.
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Strukturell diskriminering KjønnEtnisitet Nedsatt funksjonsevne - Og hva med de andre???

Hva er strukturell diskriminering? Systemic discrimination (CESCR Gen.Com The Committee has regularly found that discrimination against some groups is pervasive and persistent and deeply entrenched in social behaviour and organization, often involving unchallenged or indirect discrimination. Such systemic discrimination can be understood as legal rules, policies, practices or predominant cultural attitudes in either the public or private sector which create relative disadvantages for some groups, and privileges for other groups.

Elimination of systemic discrimination 39.States parties must adopt an active approach to eliminating systemic discrimination and segregation in practice. Tackling such discrimination will usually require a comprehensive approach with a range of laws, policies and programmes, including temporary special measures. States parties should consider using incentives to encourage public and private actors to change their attitudes and behaviour in relation to individuals and groups of individuals facing systemic discrimination, or penalize them in case of non- compliance. Public leadership and programmes to raise awareness about systemic discrimination and the adoption of strict measures against incitement to discrimination are often necessary. Eliminating systemic discrimination will frequently require devoting greater resources to traditionally neglected groups. Given the persistent hostility towards some groups, particular attention will need to be given to ensuring that laws and policies are implemented by officials and others in practice.

Mot et proaktivt diskrimineringsvern internasjonalt - EF traktaten artikkel 1 og 3 - FNs kvinnekonvensjon, artikkel 2, 4,1 og 5 a - FNs rasekonvensjon artikkel 2 og 5 - FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne artikkel 8 -CESCR art 2,2 – gen com 20 Norsk rett 1)Fjerne stereotypier 2) Aktivitetsplikt/redegjørelsesplikt 3) Positiv særbehandling

Fjerne stereotypier CEDAW, artikkel 5a Komiteens kommentar til Norges 7 statsrapport : CEDAW/C/NOR/CO/7 17. While welcoming the State party’s innovative activities to address the socia lconduct of women and men and related stereotypes, such as the design and use of programmes for teaching ….the Committee is concerned that stereotypical cultural attitudes persist. These stereotypes are reflected in particular in women’s position in the labour market, where they predominate in part-time work, and in their educational choices, particularly in higher education.

18. The Committee recommends that the State party take additional measures to eliminate traditional stereotypical attitudes, including through sensitization and training of educators and school counsellors and sustained awarenessraisingcampaigns directed at both women and men, and at young people. Considering the important role of the media in regard to cultural change, the Committee recommends again that the State party encourage the media to project a positive image of women and of the equal status and responsibilities of women and men in the private and public spheres.

Utdanning, likestilling og stereotype kjønnsroller Helga Aune, Utdanningsrettslige emner På nett: Se Helga Aune på Institutt for offentlig retts hjemmeside.

LDO’s oppfølging av konvensjonsforpliktelsen etter CEDAW/CERD, diskrimineringsombudslovens § 1,3 - Ombudet sak 2002/481 – påtalte stereotyp reklame etter markedsføringsloven, med ref. til CEDAW art. 5 a som går lenger – krever ikke at de to kjønnene er framstilt på en nedverdigende måte - Ombudet har ikke kompetanse til å ta opp rasistiske ytringer etter diskrimineringsombudsloven, men bruker 1,3 i diskriminernigsombudsloven og henviser til CERD

Likestillingslovens 1 a Likestl.§ 1 a : Offentlige myndigheter skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle områder Diskrimineringslovens 3 a-. Offentelige myndigheter skal arbeide aktivt, målrette og planmessig for å fremme lovens formål

Aktivitetsplikt i arbeidslivet- offentlig og private bedrifter Aktivitetsplikti arbeidslivet – offentlig og privat Likestillingsloven 1 a - Uavhengig av virksomhetens størrelse Diskrimineringsloven § 3a (2008) - grense på 50 ansatte Diskriminerings- og tilgjengelighetslovens § 3 - grense på 50 ansatte - grense på 50 ansatte Ikke omfattet: alder, seksuell orientering, politisk syn etc.

Aktivitetspliktens innhold forts Gjelder i forhold til: rekruttering, forfremmelse, utvikling, lønn og beskyttelse mot trakassering Plikt til likestillingstiltak som har: - konkrete mål - konkrete mål - forankret i ledelsen - del av praktiske rutiner - følges opp og evalueres

Aktivitetsplikt – individklager etter likstillingsloven 1a LDN 8/2008 – Brannkonstabelsaken ”Utlysningsteksten inneholder ingen formulering om at kvinner oppfordres til å søke, til tross for at kvinner er klart underrepresentert i A kommune sitt brannvesen – Nemnda vil i den forbindelse påpeke at kommunen har en plikt til aktivt og målrettet å arbeide for likestiling mellom kjønnene innenfor sin virksomhet.” LDN 42/201o - Bukseskjørtsaken

Sak 17/2009, vedtak Surnadal kommunes likestillingsredegjørelse i årsrapporten for 2007 oppfylte ikke kravene i likestillingsloven § 1a tredje ledd. Sammendrag Likestillings- og diskrimineringsombudet hadde kontrollert Surnadal kommunes årsrapporter for 2006 og 2007 opp mot kravene til likestillingsredegjørelser, og kommet til at årsrapportene ikke tilfredsstilte kravene i likestillingsloven § 1a tredje ledd. Ombudet oversendte årsrapporten for 2007 til vurdering i Likestillings- og diskrimineringsnemnda. Nemnda presiserte at loven krever at redegjørelsen for likestilling plasseres i årsrapporten.Hovedpoenget er at det redegjøres for forhold som er relevante og hensiktsmessige for å vurdere graden av likestilling. Likestillingsloven har selv, i sin forbudsdel, hovedfokus på lønn, deltid og permisjonsordninger. En mer generell oppsummering av tilstanden vil ikke være tilstrekkelig. Nemnda presiserte at loven krever at redegjørelsen for likestilling plasseres i årsrapporten.Hovedpoenget er at det redegjøres for forhold som er relevante og hensiktsmessige for å vurdere graden av likestilling. Likestillingsloven har selv, i sin forbudsdel, hovedfokus på lønn, deltid og permisjonsordninger. En mer generell oppsummering av tilstanden vil ikke være tilstrekkelig. Om kommuners likestillingsredegjørelser anses å tilfredsstille lovens krav eller ikke avgjøres etter en helhetsvurdering, der man også ser hen til den enkelte kommunes størrelse. Generelt for kommuner gjelder imidlertid at de må regnes som forholdsvis store virksomheter sammenlignet med mange private virksomheter. Videre la Nemnda vekt på at kommunene gjennom rapporteringen til KS nokså enkelt kan framskaffe relevant statistikk, at kommuner er komplekse virksomheter der likestillingsspørsmål oppstår på mange ulike måter og nivåer, og at man ut fra lovens forarbeider må forvente bedre rapportering av offentlige virksomheter enn av private virksomheter. Når det gjelder kommuners redegjørelser stilles det derfor krav om kjønnsfordelt statistikk over lønnsforhold, arbeidstid, permisjonsuttak, videreutdanning, rekruttering, avansement og sykefravær. Videre må fordelingen av kvinner og menn på ulike stillingskategorier og nivå beskrives.

Redegjørelsesplikt Kjønn: systematisk beskrivelse av den faktiske tilstanden er, hva som er gjort, hva som planlegges - Ot.prp.nr.77 ( ) - Veiledning fra Ombudet - LDN – Surnadal kommune - LDN – 2009 – 12 Ringsaker kommune - LDN – 2009 – 9 Porsgrunn - LDN – 2009 – 8 – Flekkefjord

Eksempel Se Universitetet i Oslo: Mali Gulbrandsen Asmyhr Tilrettelegging for minoritetskvinner på arbeidsplassen, Aktivitets- og rapporteringsplikten som rettslig virkemiddel- Kvinnerettslig skriftserie nr. 85 (2010) erett/publikasjoner/skriftserien/85-asmyhr.html

Vurdering av aktivitets- og redegjørelsesplikten Er det saklig grunn til å ha lovfestet aktivitetsplikt for noen grunnlag og ikke andre? Er det gode grunner til å ha en grense på 50 ansatte for noen virksomheter og ikke for andre? Rapportering i forbindelse med årsberetning/innarbeidelse i bedriftens øvrige helse-, miljø og sikkerhetsarbeid et arbeidsmiljøloven/ eller bør det fortsatt ligge hos ombudet.

Positiv særbehandling Likestillingsloven § 3 a jfr. § 3,1 Diskrimineringsloven § 8 Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 5 FNs kvinnediskrimineringskonvensjon artikkel 4,1 –CEDAW komiteen gen.rek 25 FNs rasediskrimineringskonvensjon art.2,2 EF ligebehandlingsdirektiv 76(207) EØF – endret 2002/73/Eøf – rammedirektivet 2006/54/EF * “Direktiv 2000/43/EF” Etnisitetsdirektivet, artikkel 5

Proposjonalitetskravet Positiv særbehandling må ikke utgjøre et uforholdsmessig inngrep I andres rettigheter –C-409/95 Kalanke saken –C-409/95 Marschall saken –E -1/02 Universitetet I Oslo saken –LDN – 2012/12 – saklig å oppmuntre menn til å søke stilling I helsevesenet -LDN 23/2009 – vektlegging av det underrpresenterte kjønn saklig når søkerne er tilnærmet likt kvalifisert

Kjønnskvoetering i bedriftsstyrer - Kvotering i bedrifter – Lov om aksjeselskaper § % kvinner - Spm. Om inngrep i eiendomsrett – Ot.prp. Nr. 97 ( ) - Spm. Styreverv er arbeid eller politisk representasjon. Uklar grense. - C Badeck – åpner for en viss fleksibilitet

Debatt Se Tidsskrift for kjønnsforskning nr. 2/11