KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold - 25. februar 2015 Prosjektleder Torleif.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Fylkesmannens rolle i reformen
KOMMUNEREFORMEN Indre Østfold regionråd - 10
Fylkesrådmannens forslag til økonomiplan for
KOMMUNEREFORMEN KS Høstkonferanse Østfold - 20
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Den lovgivende makten i Norge. MaktfordelingMAKT l ovgivende Stortinget utøvende Regjeringen dømmende Domstolene.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Planlegging i sjø – taretråling
Kommunereformen – status
Regional planstrategi
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Evaluering av ”Fritt Fram”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Kommunereforma i Telemark
Kommunestruktur mellom fornuft og følelser
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Den lovgivende makten i Norge
NAV-veiledere i vid. skole
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
Fornebubanen Erfaringer.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Presentasjon av Høringsdokumentene
Evaluering Regionrådet
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Konsept regionalutvikling
Utredningsgruppe samferdsel
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif Gjellebæk fra Fylkesmannen i Østfold 1

Mye mer enn bare kommunereform Staten vil gi kommunene nye og flere oppgaver, og mer myndighet Staten vil detaljstyre kommunene mindre Fylkeskommunene vil få endret struktur, oppgaver og myndighet Fylkesmennene vil få endret struktur, oppgaver og myndighet Staten ønsker forenkling og effektivisering av offentlig sektor Kommunereformen er en av Regjeringens viktigste saker Kommunereformen er en styringsreform i offentlig forvaltning som generelt forutsetter større og mer robuste kommuner 2

Mulige konsekvenser av Kommunereformen Betydelig reduksjon i antall. Kommunegrensene vil i større grad falle sammen med «funksjonelle geografiske områder». (Det vil som områder med felles arbeids- og boligmarked, handelsområder, utdanningstilbud, kulturtilbud, medier, kommunikasjoner og andre forhold som skaper felles identitet). 4 (6) funksjonelle geografiske områder i Østfold. Kommunene kan bli delt i kommunetyper med ulike oppgaver. De minste får færre oppgaver og mindre myndighet, mens de store kan få flere oppgaver og mer myndighet. De største med «Oslo-oppgaver». Inntektssystemet kan bli endret slik at det ikke lenger favoriserer alle kommuner med lite folketall. 3

Fylkesmannen framsnakker: (med grunnlag i forskning og evaluering av tidligere sammenslåinger) «Politiske plattformer» i arbeidet med evaluering av eksisterende og eventuelt endret kommunestruktur (planstrategi og kommuneplanlegging) Identitet og tilhørighet som viktig suksessfaktor 4

Tidsplan for Kommunereformen De kommunene som vedtar sammenslåing innen høsten 2015, kan bli sammenslått ved vedtak i Regjeringen våren Disse nye kommunene kan være i funksjon fra Alle andre kommuner må gjøre vedtak innen sommeren Disse kommunene vil bli vurdert av Stortinget i juni 2017, etter forslag fra Regjeringen om ny helhetlig kommunestruktur. Kommuner som Stortinget da vedtar å slå sammen, vil være i funksjon fra Fylkesmennene vil sommeren 2016 vurdere kommunestrukturen i sine fylker som grunnlag for Regjeringens forslag til Stortinget. 5

Departementets tidslinje: Kommunevalg september Stortingsvalg september

Stortingets oppdrag til alle kommunene Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene som Stortinget har til «robuste» kommuner. I tilfeller hvor kommunene ikke oppfyller forventningene, skal kommunene vurdere sammenslåing med andre kommuner, slik at det kan dannes en ny kommune som er mer «robust». Kriteriene for «robusthet» fremgår av kommuneproposisjonen 2015, behandlet i Stortinget i juni Kriteriene ivaretar ikke bare lokale, men også regionale og nasjonale hensyn. 7

8 Tre kommunale hovedprosesser Kommunen vurderer status Kommunene utreder sammenslåing Staten vurderer og konkluderer Kommunen vedtar å utrede sammen med andre Kommunen vedtar å fortsette som før Kommunene vedtar sammenslåing Staten vedtar sammenslåing Kommunene «bygger» en ny kommune 1 (2-3 mnd) 2 (3-12 mnd) 3 (18-30 mnd) Kommune vedtar ikke sammenslåing

Frist løp 2 Frist løp 1 Proposisjon løp 2 Resolusjon løp 1 Oppgaveproposisjon Oppgavemelding Løp 1 utreder x) Løp 1 bygger ny kommune x) Løp 2 utreder x)Løp 2 bygger ny kommune x) Noen fortsetter som før PlanstrategiKplan?PlanstrategiKplan/Fplan? K+F valg S+K valg Plandelen Kommunereformen Planstrategi x) planstrategi/kommuneplan

Svaret er nye kommuner, men hva var spørsmålet? Vi er overfylt med kriterier for god kommunestruktur, og data fra NYkommune.no., men hvordan skal vi bruke dem? Vi kan nesten ikke se skogen for bare trær. Vi trenger å identifisere de store utfordringene i kommende 60 år, og deretter drøfte hvordan vi bør organisere offentlig sektor for å løse utfordringene best mulig. Det er vanskelig å gå så lang frem i tid med kart i målestokk 1:100. De store utfordringene er kartet. Kan planstrategien hjelpe oss med å definere de store langsiktige utfordringene? 10

Store utfordringer kommende 60 år? Miljø og klima (utslipp, arealbruk, infrastruktur og transport) Demografi (befolkningsvekst, eldrebølge og flerkulturelt) Helse og sikkerhet (folkehelse og gode trygge nærmiljøer) Demokrati (oppslutningen om lokaldemokratiet, nye former og kanaler) Næringsutvikling og sysselsetting (flere arbeidsplasser, øket sysselsetting og kompetanse) Teknologisk utvikling Balansen mellom sentralisering og desentralisering (statlig makt mot lokal politisk makt) Samfunnsøkonomien (Perspektivmeldingen 2013 og Produktivitets- kommisjonen februar 2014) 11

Fylkesmannen foreløpige tilråding Ny kommunestruktur avklares delvis etter kongelig resolusjon i mai 2016, men primært etter stortingsproposisjon i juni Kommuner som er i prosess med utredning av ny kommunestruktur, bør slippe det ordinære arbeidet med planstrategi etter kommunevalget i 2015, og etter eventuelt ekstraordinært kommunevalg i Disse kommunene bør heller oppfordres og hjelpes til å integrere planstrategier og kommuneplaner i sitt arbeid med å utrede og etablere nye kommuner. 12