IT-Workshop IT-Workshop Rotary Distrikt 2310 Distriktstrening v/ DICO Per H Thrane-Nielsen (Oslo RK) Høvik skole, Lier
Per H Thrane-Nielsen Utdannelse / Jobb Bachelor: IT, Fysikk, Kjemi / MBA Har designet web-løsninger for flere bedrifter / organisasjoner inkl. ANSA IT-sjef / Konsulent i et par mindre selskap IT-sjef i PSI / Consafe Logistics Server / SharePoint Administrator i PGS Privat Gift, småbarnsfar, hus og hage Rotary Oslo RK (6 år) Fadder: Claus Dahl Har sittet i IT-komiteen og jobbet/strevd mye med WebComputing Kom inn som DICO under Marianne Kampsaker: Brukervennlighet / Enhetlig løsning / Samarbeid
Agenda 1.Hva skjer fremover 2.Opplæring / Support 3.E-post 4.Nytt Medlemsnett 5.Web-sider 6.Enhetlig pålogging 7.Annet
1. Hva skjer fremover
Medlemsnett: Nytt Medlemsnett på luften Nytt Medlemsnett full drift Distriktet arrangerer hands-on opplæringsseminar første halvdel av juni 2016 E-post: DICO resetter passord og fjerner forwarding sommer 2016 Nytt passord sendes CICO når dette utføres Single sign-on: Høsten 2016 får medlemmer tilgang til alt de skal se ved pålogging via klubbens sider – inklusive web-redigering, medlemsnett, e-post, klubb/komite-arkiv
2. Opplæring / Support
Feil / opprettelse av web-side: Andre IT-spørsmål: Distriktets IT-seminar
3. E-post
All e-post korrespondanse vi har som følge av de verv vi har i Rotary, bør utføres fra adresse grunnet merkevarebygging. E-post addressene forblir uendret fra år til år uavhengig av personer. Ved gode rutiner for vedlikehold av innboksene e-post bli et viktig arkiv som sikrer kontinuitet og forenkler kompetanseoverføring. E-post generelt er et viktig tilleggsverktøy for kommunikasjon med medlemmer som er uavhengig av tilstedeværelse.
3. E-post Forwarding (videresending) frarådes grunnet følgende: Samme e-post blir distribuert til flere uten at man vet hvem som tar tak i saken. E-post man selv sender får som avsender, hvilket er viktig for merkevarebygging og e-post konto blir ikke vedlikeholdt og mister fullstendig sin arkivfunksjon. President, sekretær og CICO bør alle legge kontoen som en ytterligere konto på PC og mobil og innarbeide felles e-post rutiner for oppfølging. I tillegg til info på finnes nødvendig info om bruk og oppsett av e-post i eget PDF- dokument utarbeidet av DICO.
3. E-post Passord for alle addresser vil endres av DICO i løpet av sommeren og alle forwarding-adresser fjernes som et tiltak for å få bukt med flere e-post problemer. Nytt passord vil sendes CICO registrert i Medlemsnett. Om forwarding absolutt ikke kan unngås kan CICO oppdatere dette.
3. E-post: Problemer & ansvar Ansvaret til leverandøren: Sørge for god oppetid og backup Minimere spam som slipper igjennom Forebygge / fjerne svartelisting Vårt ansvar: Jevnlig vedlikehold av innboksene Forhindre uautorisert aksess
3. E-post: Bruk av Webmail
3. E-post: Bruk av Outlook
4. Nytt Medlemsnett
4. Medlemsnett vs My Rotary Medlemsnett er en del av en IT-plattform utarbeidet for klubber og distrikt Medlemsnett laster opp alle endringer til Rotary International, men Rotary International synkroniserer ikke all informasjon mot Medlemsnett My Rotary er en flott portal for enkeltmedlemmer levert av Rotary International
4. Nytt Medlemsnett Dagens løsning er utdatert både hva gjelder hardware og plattform. Nytt Medlemsnett er “navet” til den nye plattformen som inneholder websider / e-post / arkiv og erstatter dagens innlogging mot alle disse. Det vil helt sikkert være ting som må endres underveis, men den nye løsningen vil erstatte dagens løsning
4. Nytt Medlemsnett
4. Nytt Medlemsnett: Profil
4. Nytt Medlemsnett: Land
4. Nytt Medlemsnett: Distrikt
4. Nytt Medlemsnett: Distrikt - Klubber
4. Nytt Medlemsnett: Distrikt - Endre
4. Nytt Medlemsnett: Distrikt - Vis
4. Nytt Medlemsnett: Klubb
4. Nytt Medlemsnett: Klubb - Endre
4. Nytt Medlemsnett: Medlemmer
4. Nytt Medlemsnett: Medlemmer - Vis
4. Nytt Medlemsnett: Medlemmer - Endre
5. Web-sider
Web-sider En av våre viktigste markedsføringskanal Skal tiltrekke nye medlemmer Minimer mengden informasjon Husk jevnlige oppdateringer Tenk igjennom før man legger ut kontaktinfo Intranet Delen av web-løsningen som kun er tilgjengelig for medlemmer Her kan man gjerne ha mye mer informasjon tilgjengelig Med lansering av nytt medlemsnett som håndterer aksesser blir dette en mye viktigere kanal for medlemskommunikasjon Sammenlikn gjerne med hvorledes ser utwww.rotary.org
5. Web-sider
6. Enhetlig pålogging
Fra høsten 2016 tar Nytt Medlemsnett over hva gjelder autentisering og aksesskontroll for web, e-post og arkiv. Man trenger aldri mer å benytte noe annet enn sin egen bruker-konto får å få tilgang til alle IT-tjenester via innlogging på klubbens hjemmeside. Man trenger imidlertid fortsatt passord til klubbens e-post adresse når man skal legge til denne på PC eller mobil.
7. Annet