Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsbrosjyre om behandlingshjelpemidler - for pasienter
Advertisements

Diakonhjemmet Sykehus
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Akershus universitetssykehus
Tilpassede helsetjenester
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Sykehuset Innlandet i dag  6 somatiske sykehus  2 psykiatriske sykehus  5 distriktspsykiatriske sentra  2 lokalmedisinske sentra  Fordelt på flere.
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Tilsynsmyndighetens rolle
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
”Skikk og bruk” HELSEMIDTNORGE Handel Samkvem med pas. Påkledning Beskytte kolleger Arbeidsmiljø Gaver Taushetsplikt Service innstilling: Pasienter, pårørende,
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs. Kunnskapskilde Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs.
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus
Dagkirurgi inn i fremtiden:
Mestring og forebygging av depresjon
Familien i rehabiliteringsfeltet. Konferanse 22. – 23. mai 2008 Auditoriet, Sunnaas Sykehus HF Familien i Rehabiliteringsfeltet. Hovedmålgruppe for konferansen.
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Regional nettverksgruppe for kunnskapsbasert praksis i Oslo og Akershuset Gro Røkholt Leder av nettverksgruppa
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
PÅRØRENDE KOMPETANSE - er et senter for utvikling, spredning og implementering av pårørendetiltak innen psykisk helse. Pårørende Kompetanse – erfaringsformidling.
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Snåsa kommune Samarbeidskonferansen 2007 Hva skjer i kommunene og helseforetaket som påvirker framtidig samhandling? Blir det bedre tjenester og mer samhandling.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Pasientreiser Avdeling samhandling og helsefremmende Camilla Lykken / Pasientreiser er ofte.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Tolk i psykososialt arbeid Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging Gudrun Nordmo, RVTS Øst
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus.
Utvikling av fysikalsk medisin og rehabilitering-endringer i spesialistutdanning Cecilie Røe Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering Oslo universitetssykehus.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Oppslag senest : KUNNGJØRING (3) Avsluttende kunngjøring ”RHF-valget” Det vises til tidligere kunngjøringer i vinter. Det ble krevd forholdstallsvalg.
”I pasientens fotspor”
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Hydrocephaluspoliklinikken
Likeverdig tjeneste i palliasjon
Informasjon om Avansert hjemmesykehus for barn
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Likeverdige helsetjenester for eldre
Brukere for bedre helse
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Det var en gang… 88% uten formelle tolkefaglige kvalifikasjoner… «Veldig sjeldent at vi får en tolk som oversetter alt» «Sliter med at noen tolker er fryktelig.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Oppslag senest : KUNNGJØRING (3) Avsluttende kunngjøring ”RHF-valget” Det vises til tidligere kunngjøringer i vinter. Det ble krevd forholdstallsvalg.
Utskrift av presentasjonen:

Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard

Menneskelig nær – faglig sterk Likeverdige helsetjenester – å bli møtt ut fra egne forutsetninger

Menneskelig nær – faglig sterk Tolketjenester på Ahusveven

Menneskelig nær – faglig sterk Tolketjenester på Ahus Tolkesentralen er en intern enhet i Oslo universitetssykehus Hovedleverandør av tolketjenester til Akershus universitetssykehus, Oslo Universitetssykehus og Sunnaas Sykehus. Etablert på oppdrag fra Helse Sør-Øst RHF Målet er å sikre kvalitet og kompetanse i tolketjenestene ved de tre helseforetakene Ved akutte behov for tolk utenfor åpningstidene til Tolkesentralen, vennligst kontakt Salita tolke- og translatørtjeneste AS (frem til 9. juli 2016).

Menneskelig nær – faglig sterk Hvorfor bruke kvalifisert tolk? Sikre pasientens medbestemmelsesrett En del av tilbudet om likeverdig helsetjeneste Kvalitet, trygghet og respekt Reduserer antall liggedøgn/re-innleggelser Unngå feildiagnostisering Unngå fordyrende og unødvendig behandling

Menneskelig nær – faglig sterk Kan pårørende og ansatte tolke? Pårørende og venner og ansatte med flerspråklig kompetanse skal ikke tolke. Uklare roller (mor/lege, lege/tolk) Mistillit Fare for feil i kommunikasjonen

Menneskelig nær – faglig sterk Kan pårørende og ansatte tolke? Belastning for pårørende Belastning for pasienten

Menneskelig nær – faglig sterk e-læringsprogrammene Kommunikasjon via tolk i helsetjenesten Utviklet av Ahus i samarbeid med HiO Målgruppe: alt helsepersonell som har pasientkontakt, og som har bruk for tolk i jobben. Målsetting: å styrke deltakernes bevissthet om hvordan språkbarrierer påvirker deres profesjonalitet.

Menneskelig nær – faglig sterk Kommunikasjon via tolk i helsetjenesten