Elektrokjemi i undervisningen POE Realfagkonferansen 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Advertisements

Elektrolyse O H De fleste salter løser seg i vann.
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
Reduksjon og oksidasjon
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forsøk i 9A - Finnes det ioner i saltløsninger?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
FRA DE FØRSTE ELEKTROKJEMISKE CELLENE TIL DAGENS BATTERIER
Stoffers byggesteiner og modeller.
Teknologi og forskningslære
BRENSELCELLA En brenselcelle har svært høy virkningsgrad
Kapittel S Elektrokjemi.
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
Kap.11 Elektrokjemi.
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Velkommen til kjemi
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Hva er bindinger?.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Naturfag /7 Redoks-reaksjoner.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag /8 Elektrisitet (og magnetisme)
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Stoffenes byggesteiner og modeller
Batterier Virkemåten til Li-baserte celler. Batterier generelt: Et stoff som oksideres (negativ elektrode) Et stoff som reduseres (positiv elektrode)
METALLER. VIKTIGE ORD. Sitt sammen 2 og 2 og snakk om ordene. Lag setninger hvor dere bruker ordene.
Elektrokjemi for Kjemi2 ( kurs Oslo, 3. mars 2011 ) Truls Grønneberg Skolelab – kjemi, UiO.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Biokjemi Om å forstå kjemi og energi i biologiske systemer
Elektrisitet.
6. Elektriske kretser Mål:
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Kjemi på ungdomstrinnet
Kan hydrogen bære energi?
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Kjerneelementer under arbeid
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Grunnstoffer og periodesystemet
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Elektrokjemi i undervisningen POE Realfagkonferansen 2012

Tidsplan 30 min om elektrokjemi i undervisningen 25 min om Li-baserte batterier 5 min avslutning Spørsmål og kommentarer Praktisk forsøk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  gjøre forsøk med korrosjon og forklare hvordan korrosjon kan hindres  gjøre forsøk med elektrokjemiske celler og gjøre rede for spontane og ikke-spontane redoksreaksjoner  beregne kapasiteten og cellepotensialet til et batteri og utbyttet i en elektrolyse Fra læreplanen i Kjemi 2:

Elektrokjemi Batterier Elektrolyse Anvendelse i f.eks. sensorteknologi

Elektrokjemi i Kjemi 2 Læreplanmål omtrent som i Naturfag Mye grundigere drøfting i læreverkene

Generell modell av galvanisk celle Sink-kobbercelle med U-rør som blir kalt «Daniellcelle» (Kjemien stemmer, Kjemi 2 og Aqua)

Generell modell av galvanisk celle

Sitronbatteri

Sitronbatteri mmm

Batterieksempler Tørrelementet´, alkalisk batteri´*^, sølvoksidbatteri´*Li-batterier^ Ni-Cd-batteri,´ NiMH^, Blyakkumulator´*^, Brenselsceller (hydrogen-oksygen)´ Nevnt: Li-polymerbatterier´,

Hva skal elevene lære? Det er definert i læreplanen, men må tenkes gjennom av en lærer Hvilke eksempler? Hvorfor er dette relevant?

Definisjon fra lærebøker om batterier Et batterielement består av: - Ett stoff som lett avgir elektroner, - ett stoff som tar opp elektroner - og et skille (en membran) mellom dem

Hva trenger vi for å lage et batteri? Noe som lett tar opp elektroner (reduseres) (eks.: sølv- eller kobberioner) Noe som lett avgir elektroner (oksideres) (eks.: sink eller magnesium) Et skille (en membran) mellom de to som kan transportere ioner (saltløsning) Noe som leder strøm (elektrodemateriale) Noe som viser at det produseres strøm

Oppgave: Her har du et stoff som lett oksideres og et stoff som lett reduseres og en membran der ioner kan vandre (Men det mangler ett velkjent stoff) + elektrodemateriale og en lysdiode Kan du lage et batteri ut fra dette?

Utlevert materiale Mg Papir innsatt med NaCl Papir med kobbersalt Karbonfiberduk Lysdiode

Mg Papir med NaCl Papir med kobbersalt Karbonfiberduk Lysdiode

Mg Papir med NaCl Papir med kobbersalt Karbonfiberduk + en dråpe vann

Mg Papir med NaCl Papir med kobbersalt Karbonfiberduk

Mg Papir med NaCl Papir med kobbersalt Karbonfiberduk

Karbonfiber Mg Mg e - Cu e - Cu Na + Cl -

Karbonfiber Mg Mg e - Cu e - Cu Na + Cl - e-e- e-e-

Hva er vanskeligst å forstå? Elektrodene? Membranen/saltbroa? Helheten? Hva med «elektrontrykk»?

Batteriene vi kjøper: Mobiltelefoner PC Drill m.m. Kamera, lykt, iPod m.m. El-sykkel/el-bil Startbatteri bil

Relevant undervisning?

Hvilke eksempler kan og bør vi velge? Historiske batterier som Voltasøylen og Daniellcellen? Tørrbatteriet, kvikksølvbatteriet og NiCd-batteriet Moderne batterier?

Moderne batterier Alkalisk «lommelyktbatteri» (Blybatteri) Smeltet salt-batteri (Elbil) Litiumion-batteri Sink-luft-batteri Brenselsceller

Moderne batterier Alkalisk «lommelyktbatteri» (Blybatteri) (30-40 Wh/kg) Smeltet salt-batteri (Elbil) (90 Wh/kg) Litiumion-batteri ( Wh/kg) Sink-luft-batteri (470 (teor.1370) Wh/kg) Brenselsceller

Sink-luftbatteri

Litiumbaserte batterier

Elektrolyse Stor industri i Norge Andre viktige anvendelser

Relevans av elektrolyse

Lab med elektrolyse Elektrolyse av kobberklorid Elektrolyse av vann (1 og 2) Kanskje også blodsukkeranalyse?

Elektrokjemi Den enkelte lærer må finne en fornuftig tolking av læreplanen Valg av undervisningstema Valg av metode Tilpasning til elevgruppe

Lykke til!