HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Boken for deg som: • Ber for ufrelste? • Brenner for at andre skal møte Jesus? • Men, synes det er vanskelig å snakke om det? • Denne boken er lett å.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kapittel 2: Episk diktning
12 Reflekterende lesing.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Redd Barna og Sinna mann
Litterære virkemidler
Tekster om tro og livssyn
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
BARNAS BARNEVERN 2020.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Politisk påvirkning.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Studieteknikk Bison.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
DET GAMLE TESTAMENTE Sammendrag.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Venner & valg Avslutning.
Kommunikasjon; forutsetninger
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kristendommen.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Lytteforståelse Rammeverket
Lyrikk og poetisk språk
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

HISTORISK- BIOGRAFISK METODE

Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.

Man leser en tekst eller et verk som et resultat av forfatterens eget liv og forfatterens meninger. Ofte mulig og uunngåelig å se koblingen mellom forfatterens liv og samtid. Ofte paralleller mellom forfatterens liv og dens dikting, f.eks. krigslyrikk, kjærlighet, morsrolle osv.

To hovedretninger: 1. Fokus på forfatterdelen. Hva kjennetegner avsender som forfatter? Hvilke andre forfattere er hun påvirket av? Sjanger, tema, utvikling i forfatterskap. 2. Fokus på biografien til forfatteren. Oppvekst, foreldre, skolegang, religiøst og politisk ståsted.

Delte meninger om hvor relevant lesemetoden er. Ofte fjerner en seg langt fra litteraturen og historie. Andre ganger ikke. Avgjørende forfatterimpulser eller levd liv for å forstå en tekst. Men metoden står nokså sterkt, bl.a. i norskbøker.

Hvorfor lese historisk-biografisk? Av natur er vi opptatt av virkeligheten. Vi forholder oss til virkeligheten, og snakker om den stadig. Ofte snakker vi om oss selv. Slik er det også i forhold til tekster vi kjenner. Å kjenne forfatteren, avsenderen bak en tekst, vil ofte øke interessen for teksten. En tenker seg at ved å kjenne til forfatteren, kan en få en større mening ut av teksten enn om en ikke kjenner til forfatter. Hva vil forfatteren oppnå? Det ønsker leseren å få svaret på.

I vanlige samtaler er vi nøye på hva vi sier til hvem. Kanskje kan vi fortelle nære kompiser og venninner om hemmeligheter og hvordan vi egentlig har det. Men om noen bekjente, eller helt fremmede tar kontakt, er vi ikke like åpne. På samme måte kan det være med noe vi leser. En kan se på en bok som en samtale mellom forfatter og leser. Da kan det være greit å ha noe kjennskap til personen bak boka. Leser er mer eller mindre privat i lesesituasjonen, møter (stort sett) verket alene, og gjør sine egne tolkninger av teksten. Lesere reagerer på bøker på samme måte som i muntlig tale med venner. Latter, gråt, provokasjon og gjenkjennelse er ikke uvanlige reaksjoner.

Sentrale spørsmål: - Hvordan reflekterer verket forfatterens liv? - På hvilke måter reflekterer verket miljøet rundt forfatteren? - Hvordan kan verket tolkes på grunnlag av slik kunnskap?