Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Den nasjonale IPR- policyen i en internasjonal kontekst Tromsø, 9. november 2009 Yngve Foss.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Ideen Å samle bedrifter, sykehus, kompetanse-, forsknings- og utdanningsinstitusjoner på Ullern for å skape en av de sterkeste næringsklynger innenfor.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Kommentarer Odd M Reitevold Norges forskningsråd.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Forskningsrådets IPR-policy FORNY-forum 6. november 2007
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kommersialisering av forskningsresultater
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske forhold Einar Rasmussen

Viktige forutsetninger 1 Hovedmålet er å sørge for at resultater fra forskning kommer til nytte i samfunnet

Viktige forutsetninger 2 Kommersialisering er en integrert del av institusjonens virksomhet

Erfaringer fra USA God forskning prioriteres alltid først. Kommersialisering blir betraktet som en viktig del av universitetets forhold til omverdenen.

Erfaringer fra USA Universitetene har i stor grad bidratt til den økonomiske utviklingen i sine respektive regioner. Det er utstrakt grad av entreprenørskapsånd blant forskere og studenter. Det finnes et bredt cluster av bedrifter, venturekapital og tilretteleggende myndigheter rundt universitetene som kan overta teknologi eller bidra til oppstart av nye bedrifter.

Erfaringer fra USA Universitetene har egne kommersialiseringsenheter som organisatorisk er del av universitetet. Kommersialiseringsenhetenes oppgave er primært å bidra til at ny teknologi kommer ut i samfunnet; å tjene penger på teknologien er viktig, men dette kommer i andre rekke. –Det tar lang tid før nystartede kommersialiserings-enheter går i balanse (opptil 10 år). –Under 3% av universitetenes forskningsutgifter dekkes ved kommersialiseringsinntekter.

Erfaringer fra USA Det er klare regler for hvordan kommersialiseringsinntekter skal fordeles mellom forskere, avdeling, fakultet, universitet og kommersialiseringsenhet. Universitetene legger til rette for nær kontakt mellom forskere og næringslivet. Det finnes klare regler for hvordan habilitets- og interessekonflikter skal håndteres.

Anbefalinger for Norge Norske myndigheter og forskningsinstitusjoner bør prioritere utviklingen av fagmiljøer av høy akademisk kvalitet. Dette må prioriteres foran andre og mer kortsiktige mål. Ulik prioritering fra virkemiddelapparatet og økte krav til kommersialisering må ikke gå på bekostning av midler til grunnforskning.

Anbefalinger for Norge Kommersialisering bør bli en integrert del av universitetenes virksomhet. –Forsknings-miljøene må bygge opp kompetanse og innarbeide holdninger som gjør at resultater med kommersielt potensiale blir identifisert, tatt hånd om og videreutviklet.

Anbefalinger for Norge Det bør innføres et felles avtaleregime for alle universiteter for hvordan oppfinnernes og universitetenes rettigheter og plikter skal ivaretas. –Alle forskere ved offentlige forskningsinstitusjoner bør sikres like rettigheter og plikter ifm. kommersialisering.

Anbefalinger for Norge Norske universiteter og forskningsinstitusjoner bør etablere egne kommersialiseringsenheter. Kommersialiseringsenhetene må ha til oppgave å stimulere til vekst av ny næring – ikke til enhver tid å forhandle frem den best mulig ensidige avtalen.

Anbefalinger for Norge Universitetene må sørge for nær kontakt og dialog med forskerne og stimulere til varsling av resultater og ideer. Kommersialisering av forskningsresultater ved etablering av start-ups bør stimuleres gjennom holdningsskapende og kompetansehevende tiltak. Det bør innføres obligatoriske kurs i entreprenørskap for studenter på master- og PhD-nivå.

Anbefalinger for Norge Norske universiteter og forskningsinstitusjoner bør samarbeide om markedsføring av teknologi. Alle forskningsinstitusjoner bør sikres mulighet til å beskytte frembrakt teknologi på et tidlig stadium. Institusjonene må også gis økonomisk mulighet til å videreutvikle denne teknologien til et stadium hvor den kan danne basis for en nyetablering eller kan lisensieres til en eksisterende bedrift.

Anbefalinger for Norge Offentlige midler som i dag brukes til å dekke tidlige utgifter i kommersialiseringsprosessen (Forny-midler etc) bør økes kraftig og forvaltes av forskningsinstitusjonene selv.