LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo 22.03.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
barn og unge med funksjonshemming
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Hva skjer i Troms etter avsluttet prosjekt Sjumilssteget i linjeorganisasjonen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Bydelens strategiske plan
Handlingsplan for Oslostudentenes idrettsklubb 2013.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Plan for universell utforming i Asker kommune
Asker Kommune Helse og omsorg
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Avdeling for fagstøtte
Rekruttering internasjonale studenter
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Utskrift av presentasjonen:

LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo

HoT 2004 og 2007 Oppdrag fra SiT i samarbeid med: – Velferdstinget – NTNU – HiST – DMMH

Felles handlingsplan HoT Konsernstyrevedtak : – …utvikle en felles handlingsplan for NTNU, HiST, DMMH, SiT og VT innen …med studentdeltakelse Arbeidsgruppe med representanter fra alle aktører utformet handlingsplan som ble sendt på høring med frist Handlingsplanen ferdigstilt

Representanter i arbeidsgruppen fra SiT – velferdsdirektør og personalsjef samt sekretær for gruppen DMMH – administrasjonssjef og student HiST – studiedirektør, rådgiver og student NTNU – studiedirektør, seksjonssjef og student Velferdstinget – student/nestleder

Gruppens mandat

Arbeidsgruppen definerte fire satsningsområder 1.Rus - hadde førsteprioritet 2.Økonomi 3.Psykisk helse 4.Læringsmiljø

Hvert satsningsområde ble beskrevet med Hovedmål Hva gjøres av de forskjellige aktørene i dag Hva bør gjøres; forbedringer av eksisterende tiltak og iverksetting av nye tiltak Evaluering og oppfølging i ny HoT

Arbeidsgruppens anbefaling for å sikre oppfølging av HoT Opprette en gruppe bestående av – LMU/NTNU – 2 representanter: student & ansatt – LMU/HiST – 2 representanter: student & ansatt – LMU/DMMH – 2 representant: Student & ansatt – VT – 1 representant – SiT – 1 representant – Trondheim kommune – 1 representant

Jevnlige statusmøter Referater fra de ulike organisasjonene om deres tiltak på bakgrunn av handlingsplanen SiT arrangerte seminar om rus og rusforebygging blant studenter for ansatte i alle organisasjonene Innspill til ny helse- og trivselsundersøkelse blant studentene

Tiltak i HiST RUS Samarbeid med Quak! om mottak av nye studenter Tydelig kommunikasjon fra utdanningsinstitusjonen om holdning til rus Informasjon i forkant av studiet Støttet rusforebyggende arbeid Deltatt på seminaret om hvordan håndtere rusproblematikk blant studenter

Forts. Tiltak i HiST ØKONOMI LMU støttet arbeidet med bedring av studentenes økonomi Støttet opp om SiT sine tiltak ved bl.a. felles presentasjon til alle nesten alle avdelinger i HiST Dekket utgifter til logopediske utredninger og tiltak til studenter med spesielle behov

Forts. Tiltak i HiST PSYKISK HELSE Psykisk helse; Studier med støtte (SMS) og Psykososial helsetjeneste Rådgiver, SMS og SiT-råd besøkt nesten alle avdelinger ved HiST for å informere om tilbudene Samarbeid med helsesøster Uttaleleser om NoUer : bl.a. NOU 2009 : 18 Rett til læring - Innstilling fra utvalget for bedre læring for barn unge og voksne med særskilte behov Utarbeidet ny Handlingsplan for studenter med nedsatt funksjonsevne.

Forts. Tiltak i HiST LÆRINGSMILJØ Et aktivt læringsmiljøutvalg har besøkt alle avdelinger og jobbet mye med fysisk arbeidsmiljø Fulgt utviklingen i campusprosjektet Drikkevannsprosjekt Videreutvikling av kvalitetssystemet Utviklet system for avviksmeldinger Jobbet aktivt i forhold til mottak av nye studenter; introduksjon og informasjon Studie- og karriereveiledning

Forts. Tiltak i HiST Rådgiver: Henvisning av studenter til utredning ved Logopedisk senter Kurs for studenter – også i samarbeid med NTNU studiestøttende + karriere/jobbsøkekurs Kompetanseheving for ansatte; bl.a. kurs i diskriminerings og tilgjengelighetsloven Synliggjøring av tilbud på WEB Tilrettelegging ved eksamen; møte med koordinatorene, utarbeiding av statistikk. Nå utforming av retningslinjer

Tiltak etter SHoT? Hva nå?