Sertifisering av prosjektledelseskompetanse Kompetansebegrepet Ledelse av prosjekter Sertifisering av prosesser vs individ Prosjekters kompleksitet og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Advertisements

MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Regional HR handlingsplan for perioden
Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Prosjektorganisering
ATTFØRINGSBEDRIFTENES FAGKONFERANSE
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Strategiarbeid i praksis
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
LÅNGTIDSFRISK MENING HELSEEFFEKTIVITET LØNNSOMHET LANGTIDSFRISK.
10. Organisasjoners effektivitet
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Hovedoversikt Prosjektledelse
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Overgangsprosjektet NY GIV
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Toppidrett og holdninger
Fagskolen for byggenæringen
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Godt miljø og lagfølelse i individuell idrett Aktiv klubbledelse Jeg som leder Trener og lederkonferansen Gardermoen
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
God ledelse i barnehagen Alta 2015 Hege Cecilie Eikseth.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Karriereveiledning nyankomne flyktninger Alta Birgitte Daae Finn Magne Spjelkavik.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Ressursfokus vs mangelfokus
Håndtere endringer i organisasjonen
Salgsledelse.
Asker - mulighetenes kommune
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
10. Organisasjoners effektivitet
Kapittel 11 Læringsteori.
Ledelse.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Vurdering av innføring av prosjektverktøy ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

Sertifisering av prosjektledelseskompetanse Kompetansebegrepet Ledelse av prosjekter Sertifisering av prosesser vs individ Prosjekters kompleksitet og lederskapsbehov Kompetansebegrepet Ledelse av prosjekter Sertifisering av prosesser vs individ Prosjekters kompleksitet og lederskapsbehov Jon Lereim

Kompetansekomponenter Kjernekomponenter i kompetanse på individnivå: Kunnskaper (= å vite) –Faktuell kunnskap –Prosedyrell kunnskap –Kausal kunnskap Ferdigheter (= å kunne gjøre) Evner ( = grunnleggende egenskaper og forutsetninger i form av m.a. personlighet og mentale ressurser ) Holdninger ( = meninger, innstilling, verdier) Kilde: Linda Lai: ”Strategisk kompetansestyring”, Fagbokforlaget

Jon Lereim Ledelse av prosjekter Kybernetiske prosesser Planlegging Gjennomføringsstrategier Effektmål og ressultatmål Milepælsplan Styring Fremdriftsrapportering Avvikshåndetering Usikkerhetsstyring Ressursstyring Sosiale prosesser Organisasjon Organisasjonsforståelse Beslutningsevne i organisasjonen Teamutvikling Lederskap Motivasjon Rollemodell, gå foran Teambygger & coach KunnskapFerdigheterEvnerHoldninger

Jon Lereim Produksjonsprosess kontra Prosjektleder Produksjonsprosess Standardisere Planlegge Måle Forbedre Effektivisere Sertifisere ISO Prosjektleder = individ-nivå Standardisere? Måle ytelse? Forbedre? Sertifisere kunnskap? Sertifisere ferdigheter?? Sertifisere evner??? Sertifisere holdninger???? Sertifisere lederskap?????

Jon Lereim Erfarte sammenhenger Behov for Lederskap Prosjekters kompleksitet Kunnskap Ferdighet Holdninger Evner

Jon Lereim Mulige sammenhenger? Behov for Lederskap Prosjekters kompleksitet Kunnskap Ferdighet Holdninger PM Sert. Bachelor. Master. Operativ Erfaring som leder av Komplekse prosesser Evner

Jon Lereim Oppsummering Sertifisering av prosjektledere +Standardisering er et gode +Tester kunnskaper +Faktuelle kunnskaper +Prosedyrelle kunnskaper +Sertifisering er et supplement til formalutdanning +1. Trinn på prekvalifisering av individ Sertifisering fanger ikke opp: -Kausal kunnskap, noe masterprogrammer ved Universiteter skal gjøre -Ferdigheter -Evner -Holdninger Lederskap kan ikke sertifiseres !