HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

DiSC fra Inscape Publishing Inc.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Selge et produkt eller en tjeneste
Sørlandet kunnskapspark
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Senior Prosjektleder, IPMA nivå B Ericsson AS
Fysioterapi i privatpraksis: nye utfordringer
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
innovasjon i Infrastruktur
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Årsrapportering 2004 Kompetansemegling Kongsbergsamling 2. mars 2005.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Oss Smarter Things AS har utspring fra Sørensen Elektronikk AS Utvikle og selge sensorplattformer for deteksjon av menneskelige hendelser, aktiviteter.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
God dag, jeg er seniorrådgiver og ekspert på rådgivende salg og markedsføring av high-tech produkter og løsninger! Ønsker du hjelp med å: Skape nye kunder?
TITLE | 1 Rotary Youth Exchange (RYE) Rolf Thingvold, Førde Rotaryklubb DYEO D2250.
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
VRI.
Markedsføring.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Visjon, virksomhetside og verdier
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård

Utgangspunkt  Små virksomheter med få ansatte i landbruksbasert reiseliv.  Mange arbeidsoppgaver i hverdagen.  Tydelig nok produkt – differensiere seg fra andre samarbeidspartnere – konkurrenter.  Hvilke gjester skal pleies og følges opp når?  Ønske om et enkelte verktøy med store krav til brukervennlighet og fleksibilitet.

LØSNINGER SOM KREVER EN ØKONOMISK FORSVARLIG GJENNOMFØRING HOS EN MINDRE AKTØR

I forkant - en avsjekk hos Arena USUS – Agderforskning AS Profesjonalisering av ”gjestehåndteringssystemer i Agder” - et prosjekt som varer i fire år. Et samarbeid mellom Arena USUS, Agderforskning AS og Universitetet i Agder. Arena Magica Musikk og scenekunstaktørene i Arena Magica samarbeider om et prosjekt innenfor publikumsutvikling, hvor man blant annet utreder mulighetene for utvikling av et felles CRM system for målrettet salg og kundedialog.

Målsetning og FoU utfordring Hvilken kompetanse, ferdigheter og forståelse i organisasjonen er grunnleggende for å lykkes med aktiv kundeutvikling og styring. Hvordan øke andel lønnsomme salg ved å systematisere informasjon om sine kunder i et definert marked – et kundesegment.

TEAM Grønn CRM VRI Bedriftsprosjekt – Simenstad gård Prosjekteier: Simenstad Kultur AS FoU partner: Handelshøyskolen BI – Inst. for markedsføring Referansepartnere: Sygard Grytting, Sigstad gård, Lier gård, Sveinhaug gård og historiske pensjonat. Samarbeidspartner: Hedmark Kunnskapspark AS Fellesnevner - opplevelsesproduksjon som tar utgangspunkt i en landbrukseiendom.

Hvordan ta vare på gjestene Ta vare på eksisterende gjester. Få nye gjester. Få hver gjest til å kjøpe litt ekstra hver gang. Få gjestene til å rekruttere nye gjester.

Gjennomføring i tre faser  Et forsknings- og forprosjekt om omfanget av den enkeltes CRM-forventning, kunnskap, ferdigheter og kompetanser.  Et CRM implementeringsprosjekt tilpasset behov og drift i landbruksbasert reiseliv.  Et oppfølgende salgs- og markedsprosjekt.

Grunnlag for god løsning Den enkelte bedrift er hver for seg for små til på egen hånd å få suksess med et CRM system ? Et system som kan skreddersys den enkelte bedrift og på samme tid jobbe i nettverk med de funksjoner nettverket definerer. System som er stort nok til å romme ekspansjon hos den enkelte deltaker. Knyttes lett og tett til øvrig digital kundestrategi på web ( Facebook, youtube, LinkedIn, blogg etc )

Fokus fremover  Et CRM implementeringsprosjekt tilpasset behov og drift i landbruksbasert reiseliv – et grønt reiseliv.  Et oppfølgende salgs- og markedsprosjekt.

Ta vare på kunden GRØNN CRM HILSEN FRA Brit Skurdal Braastad Vertinne Simenstad Kultur AS og Simenstad gård Ole Christian Tilset Forretningsutvikler Hedmark Kunnskapspark