1 Introduksjon Mai 2013. 2 INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Campusutvikling i Trondheim
Advertisements

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
1 Utdanning og læringsmiljø April Utdanningsmål •Relevant og høy kompetanse •Kvalitet på høyt internasjonalt nivå •Utvikle kritisk refleksjon •Interesse.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Introduksjon Dette er første lysarkserie av i alt seks om NTNU:
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Eventuell samlokalisering
NHD Torbjørn Digernes, Rektor Forskningsbasert nyskaping Torbjørn Digernes, Rektor.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
NTNU Innovation Village
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
11 Møte med Forskningsrådet – Agenda – 12.45: - Velkommen - Omfang av aktiviteter ved NTNU som er finansiert av Forskningsrådet?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Kunnskap for en bedre verden INTRODUKSJON. Kunnskap for en bedre verden Om NTNU Ved NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, skapes kunnskap.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Mai 2013 Introduksjon Mars Mai 2013 INTRO Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
INTRODUKSJON.
NTNU BRUSSEL | TOKYO.
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Utdanning som sprenger grenser
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og kunstnerisk.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Næringsliv og offentlig forvaltning
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Utkast! Kunnskap for en bedre verden Per 29.sept 2017
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og.
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Besøk ved det medisinske fakultet
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og.
1.–9. oktober Trondheim I oktober 2011 retter NTNU oppmerksomheten mot India. Gjennom en hel uke vil vi vise fram norsk – indisk samarbeid. NTNUs hovedmål.
Samhandlingsforum for klynge utvikling
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

1 Introduksjon Mai 2013

2 INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og naturvitenskap har vi et rikt fagtilbud i samfunnsvitenskap, humanistiske fag, realfag, medisin, lærerutdanning, arkitektur og kunstfag. NTNUs tverrfaglige forskning resulterer i kreative innovasjoner av bred sosial og økonomisk betydning. Blant de norske universitetene har NTNU det bredeste studietilbudet både i teknologiske og kunstnerisk-estetiske fag.

3 April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape verdier: økonomisk, kulturelt og sosialt Utnytte teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, faglig bredde og tverrfaglig kompetanse til å møte utfordringene Norge og verden står overfor INTRO Mai 2013

4 April 2012 NTNUs områder INTRO Aug 2012

5 April 2012 Mai 2013 Dragvoll Gløshaugen Tyholt Øya Kalvskinnet

6 NTNUs verdier Kreativ Konstruktiv Kritisk Respektfull og omtenksom INTRO Mai 2013

7 April 2012 NTNUs samfunnsoppdrag Det generelle: Drive forskning; tilby forskningsbasert utdanning; formidle kunnskap; være kulturbærer; bidra til nyskaping. Det spesielle: Utvikle det teknologiske grunnlaget for fremtidens samfunn. Det demokratiske og solidariske: Delta i offentlig debatt; engasjere oss for å løse globale utfordringer; fremme menneskerettigheter og tverrkulturell dialog. INTRO Mai 2013

8 April 2012 Overordnete mål Høyt internasjonalt nivå, med flere fagmiljøer i internasjonal toppklasse. Førsteklasses laboratorier og infrastruktur. Tiltrekke oss de beste studentene og medarbeiderne. Studenter og medarbeidere som er stolte av å tilhøre NTNU. INTRO Mai 2013

9 April institutter fordelt på 7 fakulteter NTNU Universitetsbiblioteket NTNU Vitenskapsmuseet søkere med NTNU som førstevalg registrerte studenter, herav 7752 nye 3326 uteksaminert med avsluttet grad 374 avlagte doktorgrader, herav 36 % kvinner Størst fagtilbud i Norge både for teknologi og kunstnerisk-estetiske fag («renessanse-universitetet») 4972 årsverk totalt 3009 i undervisning, forskning og formidling, herav 629 professorer Driftsinntekter for 2012 på 5,3 milliarder kroner m 2 egne og leide arealer INTRO NTNU i tall (2012) Mai 2013

10 Inntekter 2002–2012 (mill. kr) INTRO Mai 2013

11 Mai 2013

12 April 2012 Norges beste studieby Hver femte innbygger i Trondheim er student Studentersamfundet er studentenes eget hus UKA er Norges største kulturarrangement Internasjonal studentfestival (ISFiT) NTNUI er Norges største og mest allsidige idrettslag med over medlemmer INTRO Mai 2013

13 Et internasjonalt universitet Hovedtema: Europa, Kina, internasjonal mobilitet, internasjonal forskerutdanning Rundt 350 MoU-er i internasjonalt forsknings- og utdanningssamarbeid Ca. 10 % av NTNUs studenter er utenlandske Ca. 30 % av NTNUs ph.d.-kandidater er utenlandske INTRO Mai 2013

14Forskning Mai 2013 INTRO Seks strategiske satsingsområder Fire sentre for fremragende forskning (SFF) Fire sentre for forskningsbasert innovasjon (SFI) Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME) Over 100 laboratorier Andre store forskningsprogram (NanoLab, HUNT) -

15 Mai 2013

16 April 2012 Mai 2013

17 NTNU Alumni NTNU Alumni er et profesjonelt nettverk for NTNU'ere. En arena for kontakt med samfunns- og næringsliv nasjonalt og internasjonalt. Mål: Nettverks- og kunnskapsdeling medlemmer (2013) Verdensomspennende nettverk INTRO Mai 2013

18 April 2012 Mai 2013

19 April 2012 Trondheims akademiske historie 1217 Schola Cathedralis Nidrosiensis 1760 Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab 1910 Norges Tekniske Høiskole (NTH) 1922 Norges lærerhøgskole [i Trondheim] (NLHT) 1950SINTEF (da: Stiftelsen for teknisk og industriell forskning ved NTH) 1955Norges tekniske vitenskapsakademi (NTVA) (Trondheim) 1968 Universitetet i Trondheim (UNIT) 1973 Trøndelag musikkonservatorium 1974 Avd. for medisin (fra 1984: Det medisinske fakultet) 1979 Kunstakademiet i Trondheim 1984 Den allmennvitenskapelige høgskolen (AVH) (tidl. NLHT) 1996 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet årsjubileum for Trondheim som akademisk by INTRO Mai 2013

20 Styret – NTNUs øverste organ Per Kristian Foss (Styreleder) Bjarne Foss (repr. vit.skap.) Magnus Steigedal (repr. midl. vit.skap.) Karin Röding (ekstern repr.) Randi Wenche Haugen (ekstern repr.) Kristin Melum Eide (repr. vit.skap.) Merete Falck (studentrepr.) Haakon Utby (studentrepr.) Helge Holden (repr. vit.skap) Marit Grønning-Moe (repr. tekn.-adm.) Gunnar Bovim (rektor - styrets sekretær og daglig leder ved NTNU) INTRO Mai 2013 Nils Kristian Nakstad (ekstern repr.)

21 April 2012 NTNUs organisasjon INTRO Mai 2013