INKLUDERINGSMIDLER ved UMB Lene Elizabeth Hodge 09.03.2012 Et bindeledd mellom norske og internasjonale studenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra UiS Mottaksuken
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Skolen som inkluderende møteplass •Bruke positive erfaringer til samarbeid og utvikling til barn og unges beste. •Utvikle samarbeid og synergieffekter.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Ungdomsutveksling. "Rotary International mener dette arbeidet er av stor betydning og oppfordrer Rotaryklubbene sterkt til å engasjere seg i ungdomsutveksling".
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Ull/Kisa En positiv klubb for alle Fotball – Friidrett - Håndball – Idrettsskole VisjonVerdigrunnlag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Hvordan kan kommunereformen styrke kulturlivet? Sandnes, 29. april 2015 Rolf Norås.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
STUDENTMOBILITET TRONDHEIM OKTOBER Hvem er jeg? Hanne Refsdal Sosialrådgiver i ANSA siden 2012 Bachelor i Communications fra Goldsmiths’ University.
Studentrettet rusforebyggende arbeid ved KoRusene Trondheim, 2. september 2015 Kristine Langmyr KoRus - Øst.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITSKAP DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i malen er Tahoma.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Whopp WHOPP er en aktivitetskonkurranse mellom videregående skoler og ungdomsskoler i Oppland. Den gjennomføres i koblingen til de olympiske grunnverdiene.
Helsefremmende tilbud til eldre - Evaluering av ny metode 2017
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
Velg digital postkasse på Norge.no
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Offentlig sektor-ph.d. ordningen
Husbanken og kommunene
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Årsberetning 2016 Sak: 02/16 Årsberetning 2016
DNV-S ØKONOMI.
Statssekretær Jens Revold
Forskning og innovasjon
Jomfrusjekk.
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Retningslinjer for tjenester til eksterne
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bedre tilgang til studielitteratur Rapport til KD og KUD fra NLB og Universell Presentasjon Inkluderende Læringsmiljø
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
ALLE SKAL UT.
Den lovgivende makten i Norge
USITs Målbilde og prioriteringer
Campus UiS er som en egen liten by i seg selv.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
UiT Norges arktiske universitet
Stortings- og idrettsvalget 2017
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
Erasmus+ ansattmobilitet
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Studiekvalitetsmidler – søknader og tildelinger 2019
Strategi Vedtatt av årsmøtet 2019.
IA skole Omsorgstjenesten.
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

INKLUDERINGSMIDLER ved UMB Lene Elizabeth Hodge Et bindeledd mellom norske og internasjonale studenter

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP HVA ER DET?  En ordning som Universitetet for miljø- og biovitenskap har hatt lenge  Bevilges penger fra universitetets budsjett, og er øremerket sosiale og kulturelle aktiviteter og/eller tiltak som inkluderer både norske og internasjonale studenter.  I 2011 ble det bevilget NOK og i 2012 vil det bevilges NOK.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP HVILKE RESULTATER GIR DET?  En liten gruppe studenter, en enkelt student, et studentlag eller studentorganisasjon kan søke til en aktivitet eller initiativ som vil inkludere norske og internasjonale studenter.  Styrken: demokratisk og lettfattelig søknadsprosess, som belønner positive og kreative forslag.  Setter meg i kontakt med studenter som ønsker å ta et initiativ  Gir et godt samarbeid med ISU  Tømmes potten hvert år, sendes det et signal: inkludering gjennom øremerket bevilgning som oppfordrer til eget initiativ er viktig!

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP HVA GÅR PENGENE TIL? Tur til Henie Onstad Kunstsenter International Food Festival Farewell Dinner Party Foto-tur til Oslo Gratis medlemskap ved Studentsamfunnet i Ås

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP HVORFOR SKAL MAN HA DET? Trivelsundersøkelsen ved UMB viste at 30 % av de internasjonale studentene opplevde ensomhet i hverdagen. § 4-3. Læringsmiljø Styret har det overordnede ansvar for studentenes læringsmiljø. Styret skal, i samarbeid med studentsamskipnadene, legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for å bedre studentvelferden på lærestedet. I en mer internasjonalisert sektor omfatter dette også inkluderingen av studenter i det sosiale og kulturelle i tillegg til forelesningene, da alt henger sammen i studentenes hverdag. Hvorfor ikke tilrettelegge for selvorganisering?