| fb.com/trondelagfylke 10.06.16Allmøte Ole Tronstad Prosjektleder/stabssjef NTFK/ TRØNDELAG.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Advertisements

Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Den ideelle kommunesammenslåing
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Omstillingsprosesser i staten
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Fylkesrådmannens generelle føringer: Fagenheter/team disponerer sine ressurser i tråd med de føringer som er gitt gjennom RHP, herunder oppfølging av regionenes.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
STATUS PR Innherred samkommune
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
OVERTALLIGHET OG NEDBEMANNING
Planstrategi som nytt verktøy
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Universitetet i Tromsø
Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund Organiserer ca ansatte i Posten Norge A/S, DnB NOR ASA, BBS AS, Mirror Accounting AS, Bring Logistics.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Regional planstrategi
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Regionreform på Vestlandet Formelle rammer – intensjonsavtale, møte Rune Haugsdal.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
En region med livskraft, bærekraft og konkurransekraft Hvorfor Trøndelag? En region med livskraft, bærekraft og konkurransekraft Etablere et nytt.
Kommunereformen – status
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Kommunal planstrategi
Velkommen til folkemøte
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Endringsprosesser ved UiT
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Regionreformen – status og veien videre
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Sammenslåingsprosessen i Trøndelag
utfordringer i en ny region
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Informasjonsmøter for ansatte
Agenda møte fredag 5 april
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

| fb.com/trondelagfylke Allmøte Ole Tronstad Prosjektleder/stabssjef NTFK/ TRØNDELAG

| fb.com/trondelagfylke Iverksettingsvedtak 1.Fylkestinget vedtar at det nedsettes et tilsettingsutvalg som får i oppdrag å rekruttere fremtidig fylkesrådmann til den nye fylkeskommunen. Tilsettingsutvalget innstiller overfor fellesnemda som fatter endelig vedtak om ansettelse 2.Tilsettingsutvalget består av fylkesrådsleder i NTFK og fylkesordfører i STFK inntil fellesnemda er konstituert. Fellesnemda velger endelig tilsettingsutvalg. Tillitsvalgte inviteres med i prosessen i henhold til lov og avtaleverk. 3.Fylkestinget oppnevner stabssjef i NTFK Ole Tronstad til prosjektleder og fylkesdirektør i STFK Knut Aspås som assisterende prosjektleder for sammenslåingsprosjektet med oppgaver som beskrevet i dette saksfremlegget. Når ny fylkesrådmann er ansatt, tar denne over som prosjektleder 3.Fylkestinget oppnevner stabssjef i NTFK Ole Tronstad til prosjektleder og fylkesdirektør i STFK Knut Aspås som assisterende prosjektleder for sammenslåingsprosjektet med oppgaver som beskrevet i dette saksfremlegget. Når ny fylkesrådmann er ansatt, tar denne over som prosjektleder 4.Fylkestinget vedtar at Nord-Trøndelag fylkeskommune får ansvar for regnskapsføring og økonomistyring for sammenslåingsprosjektet

| fb.com/trondelagfylke Prosjektleders ansvar Utarbeide en detaljert plan for sammenslåingen (organisering og tidsplan med milepæler) Etablere prosjektorganisasjonen og sørge for at denne kommer i gang med det praktiske arbeidet Utarbeide mandat for de ulike arbeidsgruppene i prosjektet Fastsette administrativ organisering for den nye fylkeskommunen Fastsette bemanningsplan i nødvendig utstrekning for den nye fylkeskommunen Foreta utvelgelse av eventuelle overtallige og innplassere i stillinger Foreta utlysinger og tilsette i ledige stillinger Generell myndighet til å ivareta arbeidsgiverfunksjonen for den nye fylkeskommunen, herunder vurdering av reservasjonsrett av lokale særavtaler, forhandlinger og drøftinger med tillitsvalgte

| fb.com/trondelagfylke Arbeidsgrupper og prosjekt Arbeidsgruppe/prosjekt/oppgaveLeder OpplæringVegard Iversen Regut, kultur, næring mvTrude Marian Nøst Samferdsel (Vei og kollektiv)Erlend Solem TannhelseKari Strand IKTGlenn Paulsen ArkivStein Terje Eriksen Personal/HR/lønn og kontakt med tillitsvalgteRandi Bjørkli Jus/innkjøpRoar Pedersen ØkonomiOddvar Andersen RegnskapPer Lund Bygg og eiendomRune Venås Kommunikasjon (org., intranett, hjemmesider)Jørn Arve Flått AgressoBjørn Sakariassen Kommunikasjonsansvar i prosjektetBjørn Tore Hals Politisk sekretariatHanne Kongsvik Ikke avklart pt: Politisk organisering Virksomhetsstyring Risikostyring i prosjektet Kulturarrangement Diverse funksjoner i FKene som ikke ligger naturlig til en av gruppene Disse blir prosjektledelsens kontaktpunkt fra nå av

| fb.com/trondelagfylke Informasjonsside:

| fb.com/trondelagfylke Administrativ organisering – gitte føringer Intensjonsplan og vedtakene 27/4-16 Trøndelagsutredningen Saksutredning til 27/4-16

| fb.com/trondelagfylke 8. For øvrig legger fylkestinget forslag til intensjonsplan datert til grunn for sammenslåingen, med følgende presiseringer/endringer: a.I pkt. Ansatte endres siste setning i andre avsnitt til:” Vernet mot oppsigelse av medarbeidere som eventuelt blir overtallige som følge av sammenslåingen, skal vare i 5 år fra sammenslåingsdato.” I tillegg endres andre setning i tredje avsnitt til:” Perioden for slike overgangsordninger skal ha 5 års varighet fra sammenslåingsdato.” Fra sak: Oppfølging av fylkestingenes vedtak om sammenslåing 27/4-16

| fb.com/trondelagfylke Regionens administrasjonssenter og politiske ledelse Fylkestingene går inn for at den nye regionens administrasjonssenter med rådmannsfunksjon legges til Steinkjer. Ordførerfunksjonen legges til Trondheim. Hensiktsmessig organisering tilsier at den nye regionen skal ha to lokaliteter, Steinkjer og Trondheim. Steinkjers andel av de administrative stillingene skal minimum være på dagens nivå. Fra intensjonsplan:

| fb.com/trondelagfylke Fra Trøndelagsutredningen (kap. 6.3) Den nye regionadministrasjonen som etableres for et samlet Trøndelag må planlegges med utgangspunkt i de fleksible løsningene som ny teknologi gir mulighet for. Organisasjonen må avspeile at det er en helt ny enhet som er dannet, og det må legges vekt på ordninger som begrenser oppfatninger av at ”makta” knyttes til et bestemt geografisk sted.

| fb.com/trondelagfylke Forts. (kap 6.3) Administrasjonssenterets symbolske betydning bør søkes nedtonet, og det må heller fokuseres på praktiske og effektive måter for ledelse og styring. Steinkjer har i dag en betydelig sysselsettingsandel innen statlig og fylkeskommunal regional forvaltning i Nord-Trøndelag. Steinkjers rolle som framtidig lokasjon for offentlige arbeidsplasser må ivaretas.

| fb.com/trondelagfylke Forts. (kap 6.3.5) Erfaringene fra Miljødirektoratet, jfr. pkt , tilsier at det er et sjølstendig poeng for å sikre en helhetlig og godt samordnet oppgaveløsning, at virksomhetens funksjoner er representert på begge administrasjonsstedene. En løsning hvor funksjoner er lokalisert samlet enten i Steinkjer eller i Trondheim, synes ut fra dette å ikke være noen hensiktsmessig løsning.

| fb.com/trondelagfylke Er ordførerfunksjonen og rådmannsfunksjonen så tett koblet at de krever samlokalisering? Både ordfører og rådmann vil for en stor del av sin tid delta i eksterne aktiviteter, og kommunisere med hverandre mens de er på farten. Det er de moderne løsningene for enkel og effektiv kommunikasjon uavhengig av tid og sted, som har gjort at så mange organisatoriske løsninger av denne typen har utviklet seg de senere årene. I så måte er løsningen en moderne løsning. Fra saksutredning til møtet 27/4:

| fb.com/trondelagfylke Prosjektledelsen vil legge vekt på: Utvikle og beholde kompetanse Fokus på gode arbeidsformer og samhandling mellom to lokaliteter blant annet gjennom bruk av moderne tekniske løsninger Høy snittalder gir oss fleksibilitet-tilpasninger kan skje over tid ved naturlig avgang Utgangspunkt: Ansatte skal slippe å skifte arbeidssted Gode prosesser for innplassering av alle ansatte i ny organisasjon