1 Innovasjonsprogram 2014 Kart og oppmåling. 2 Hvordan få ned saksbehandlingstiden?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

Brukertjenester for digitaliserte arkiver
Milepelsevaluering av Innherred samkommune

E-handel.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Hvordan bruke ressursene riktig og hvordan veilede brukerne bedre
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Introduksjon til systemutvikling
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
GPS - Tracking.
Outsource eller drifte selv ?
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Byggesaken i fornyelse av offentlig forvaltning Statssekretær Sverre Bugge Kommunal- og regionaldepartementet.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Teknologiledelse 1 Økt sikkerhet og effektivitet i boring og produksjon Jostein Sveen Smartere Sammen Smartere Sammen ® En fire-faset prosess.
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
1 Lansering av program for kostnadseffektiv bygging Statssekretær Roger Iversen Byggenæringens kompetansedag Oslo 16. mars 2005.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Presentasjon av prosjektforslag - Denne malen skal benyttes når prosjektforslaget (eller strategitiltak) skal forankres og kommuniseres i sentrale fora.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
1 Innovasjonsprogram 2014 Aktive og Frivillige Pensjonister.
1 1 Planlagt kartlegging: Boliger med bemanning Borgny Vold Dag Abrahamsen SSB
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Redusere antall utkastelser
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Hvordan møte brukere med sammensatte behov.
Asker - mulighetenes kommune
DEN STØRSTE UTFORDRINGEN PÅ TEKNISK:
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Plan om 30 kommuner, med utgangspunkt i TELMA.
NAV mulighetenes marked
NAV ANDØY.
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
TUP By- og samfunnsplanlegging (BSP)
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
MVA-kompensasjon Eivind Bødtker.
Utskrift av presentasjonen:

1 Innovasjonsprogram 2014 Kart og oppmåling

2 Hvordan få ned saksbehandlingstiden?

3 Behovet Brukerne har behov for å Sikre et økonomisk og rettslig grunnlag for –bygging av bolig –næringsutvikling –fradeling med sikte på salg av eiendom få veiledning tidligst mulig om riktig framgangsmåte for å oppnå målet sittmålet

4 Løsningen Veiledning og tidlig avklaring av hindringer som må løses av – andre avdelinger i teknisk forvaltning – eller eksterne instanser som advokat eller jordskifterett Innføre «forhåndskonferanse» for delingssaker Modernisere oppmålings-utstyret

5 Løsningens verdi For brukeren: –tilfredshet, forutsigbarhet –færre og mindre bekymringer For kommunen: –bedre omdømme –en forutsetning for vekst –god næringspolitikk –økt effektivitet

6 Implementering av løsninger og samarbeidspartnere Samordne oppmåling med byggesak, landbruk og plan - involvere byggesaks-ansvarlig og forbedre hele kundereisen Modernisere GPS-teknologien Identifisere tidstyver og kartlegge tidsbruk ved hjelp av LEAN metoden.

7 Teamet bak Fagansvarlig kart og oppmåling Jan I Skregelid Ingeniør Tom Naumann Saksbehandler Jonny Skogestad Saksbehandler Kim Log Kommunalsjef Steinar Ness Rådmann Anne Berit Berge Ims (assosiert) Fagansvarlig byggesak Anne K. Abrahamsen Enhetsleder Sverre Hjelleset (pådriver)

8 Viktig prosjekt også fra en økonomisk synsvinkel Realisere tapte gebyrinntekter - kan gi kr i merinntekter –på grunn av at en tredel av totale gebyrinntekter nå går tapt fordi tidsfrister ikke overholdes –dette kan gi utslag allerede høsten Vi trenger moderate innvesteringer i nytt GPS-utstyr for kr

9 Fremdrift informasjon om LEAN metoden er gitt avdelingen allerede i mars 2014 fortsette etter 10. april med å –anvende elementer fra LEAN metodikken for å øke kvaliteten, kartlegge tidsbruk og avsløre eventuelle tidstyver – samarbeide med andre fagområder om bedre samordning.