Fremtidig eLæringssystem for NTNU Anskaffelsesprosess.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Eksamenskonferansen Steinkjer 24. september 2013
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Releasedokumentasjon versjon 6.1 – Vedlegg –Begrenset tilgang til brukere uten sertifikat Hvis følgende innstillinger er satt for leverandøren:
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
DK-samling 2.helg i januar 2009: 3.helg November: -Perm legges ut på nettet -Ringerunde til menigheter Fasteaksjonen: -Aksjonsdag -Frist bestilling materiell:
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Windowsklientene og SCCM Hva er status til jul 2012?
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
E-læringssystem Anskaffelse og implementering Kunnskap for en bedre verden — IT for et bedre universitet.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
© Bergen kommune Tilbudskonferanse Mellomlederutdanning Program: Seniorrådgiver Ole Vorland : BHI – kompetansestrategi Rådgiver Harald Pedersen:
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
1 NTNU IAM Prosjekt Anbudsmøtet NTNU,
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Lenken til Fronter finnes nederst på mf.no. Logg inn med din MF-brukerkonto. Brukernavn og passord genereres etter første gangs semesterregistrering og.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
Implementering av Blackboard på HF
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
HMN Orientering om HMN LAB
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Plan for bruk av skoleplattformen
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Det juridiske fakultet
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kringsjå skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Anskaffelsen som prosjekt
Offentlige anskaffelser
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidig eLæringssystem for NTNU Anskaffelsesprosess

2 Utklipp fra anskaffelsesanbefaling Bestillingen fra prorektor Berit Kjeldstad i august 2014 NTNUs nye e-læringssystem (eLS): Et e-læringssystem gir muligheten til å lære når som helst, og hvor som helst. –E-læringssystemer legger til rette for web-basert læring, virtuelle utdanningsarenaer og digitalt samarbeid, mens tradisjonelle Learning Management Systemer (LMS) brukes til å planlegge, gjennomføre og vurdere læringsprosesser, og er ofte lukkede systemer. Et fremtidig e-læringssystem kan ses på som en forlengelse av dagens LMS, men inkluderer i tillegg: –Funksjoner som støtter blant annet sosiale læringsaktiviteter og studentenes ønske om å motta læring etter behov. –Muligheter til å utvide bruk og funksjonalitet etter hvert som behov og tjenestetilbud endrer seg, ved hjelp av standard grensesnitt mot andre datakilder og webtjenester.

3 Hovedtrekk nytt eLS Fremtids -rettet Fleksibelt Brukervennlig Åpent Modulært Integrerbart Sosialt Effektivt Robust

4 Noen av målene er God oversikt over studiedagen, med aktiviteter, meldinger, osv. Enkelt å dele materiale, delta i diskusjoner på forum, osv. God håndtering av emner med stort antall studenter, innlevering, evaluering, gruppearbeid Læring kan skje på ulike måter; gjerne uavhengig av tid og sted Bli brukt som felles plattform for alle studenter

5 Kravene til ny løsning Bygde på –Samtaler og arbeidsmøter med bl.a lærere og studenter –Erfaringer fra andre eLS-anskaffelser Endte opp i en kravspesifikasjon som ble sendt et utvalg leverandører

eLS integrasjonsbehov Recommended services Customer controlled eLS core functionality Person, org., role Schedule Courses, assigned Plagiarism Office, files User Autm. test & assessment Dig. exam Student’s progress i7 i9 i8 i4 i5 Auxiliary services i10 Recognised services Cal.events, messages Cloud office i1 i2 i6 LOR i3 LOR

7 Studentene jobber digitalt sammen Oppgaver til studentene deles ut digital, med tilhørende tidspunkter for når oppgaven åpnes og når den må være innlevert. Studentene får varsler i de kanaler de selv har valgt, så de slipper å måtte sjekke flere steder om det ligger uleste beskjeder. Studenter kan selv organisere ad-hoc grupper for diskusjoner, eller faglærer kan sette opp gruppeinndeling utfra visse kriterier når en gruppeoppgave skal løses. Studentene kan samarbeide digitalt om en gruppeoppgave, noe som betyr at de også kan jobbe sammen uten å måtte være fysisk samlet. I det digitale samarbeidsrommet kan de diskutere og legge en plan for arbeidet, de kan dele halvferdig arbeid med hverandre, de kan skrive på et felles dokument, osv. Faglærer og undervisningsassistent kan "komme inn i rommet" for å se hvordan det går og for å svare på spørsmål. Faglærer har mulighet til å legge sine svar på spørsmål åpent tilgjengelig for også de øvrige studentgruppene i emnet. Sakset fra ønskede brukssituasjoner som beskrevet i Innsida-melding 27.febr.2015: «e-læring; tre behov»

8 Digital innlevering og vurdering Studentene kan levere inn sine oppgaver digitalt, også i matematikk. Besvarelser kan være skrevet i digitale verktøy som støtter matematikksymboler, eller oppgaver som er utført for hånd på papir kan enkelt skannes for digital innlevering. Det er mange hundre studenter som følger matematikkemnene, og det er derfor nødvendig å kunne dele opp i grupper på en enkel og rasjonell måte. Varsler og frister formidles til studentene, og hver student har oversikt over hva som er utestående oppgaver og har i sin kalender oversikt over hva som skal skje i tiden fremover. Undervisningsassistenter vurderer innleverte oppgaver, og kan sette en score eller bestått/ikke bestått på innleveringene. Vurderingen gjøres direkte i den digitalt innleverte oppgaven, uten behov for å laste ned. Studenter og faglærere har hele tiden en oppdatert oversikt over status på innleveringer og vurderinger. Sakset fra ønskede brukssituasjoner som beskrevet i Innsida-melding 27.febr.2015: «e-læring; tre behov»

9 Kvalifiserte leverandører Følgende leverandører ble kvalifisert til å levere tilbud: 1.Blackboard International B.V. (Nederland) 2.Excelsoft Technologies Pvt Ltd (Indisk) 3.Fronter AS (Norsk) 4.Instructure, Canvas (USA) 5.IBM AS (Norsk) 6.Itslearning (Norsk)

10 Fremdrift frem mot valg av løsning Q3 2014: Arbeidsseminarer og planlegging Q1 2015: Prekvalifisering av leverandører Q1/Q2 2015: NTNU medvirkning og forankring hos fagansatte og studenter –Behovskartlegging/workshops des 2014 – feb 2015 –Analyse, besøk Århus, mars – april 2015 Q1/Q2 2015: Kravspesifisering og utsendelse av konkurransegrunnlag –Konkurransegrunnlag sendt ut 22. mai Q3/Q4 2015: Evaluering av tilbud forhandlinger –NTNUs ansatte og studenter inkl. tidligere HiST og HiÅ tungt involvert i dette –10. juli: Tilbud mottatt –Konkurranse med forhandling: flere forhandlingsrunder –Sluttevaluering, sammenstilling og innstilling til styringsgruppen: januar 2016 Q1 2016: Kontrakt med leverandør –5. februar: Tildeling av kontrakt til Blackboard International B.V. –Kontrakten planlegges signert 16 februar

11 Fremdriftsplan for arbeidet fremover: Nettverk for lokal læringsstøtte involveres sterkt Q1-Q2 2016: Teknisk implementering, planlegging av pilot og mobilisering av mottaksapparat –Oppstart teknisk implementering: ca. 25. februar –Løsning godkjent for pilotdrift ca 1. mai –Pilotomfang og pilotinnhold definert: mars/april Pilot høst 2016 og vår 2017 –Planlegging høstsemesteret starter ca. 1. mai –Opplæring –Pilotfase 1 høst 2016: Begrenset antall emner, vinne erfaring –Pilotfase 2 vår 2017: Større antall og andre emner, forberede full utrulling Full produksjon planlagt høsten 2017 (dagens Itslearing og Fronter faset ut) Nytt e-Lærings system Nettverk for lokal læringsstøtte Videreutvikling Etablering Full bruk og videreutvikling av ny e-læringsløsning Full bruk og videreutvikling av ny e-læringsløsning Pilotdrift og utrulling/innføring Imple men tering Imple men tering Anskaffelse Full drift på ny e-læringsløsning, hele NTNU Ny løsning godkjentKontrakt

12 Organisering Anskaffelsesprosjektet har bestått av 2 enheter: Styringsgruppe: –Som er ledet ved Prorektor for utdanning Berit Kjeldstad –Prodekaner for utdanning og studentrepresentanter er blant medlemmene i styringsgruppen Anskaffelsesgruppe: –Som er ledet ved SASS, Seksjonssjef Knut Veium –Ca. 35 deltagere med representanter for faglærere, støttepersonell, IT, Studieavdelingen og studenter. Tidligere HiST og HiÅ representert med både ansatte og studenter