Internasjonalisering i fagskole RFFs årskonferanse 2016 Ståle Ertzgaard.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategisk: Langvarig Målrettet Partnerskap: Fellesskap rundt felles mål Gjensidig nytte – kommer alle partnere til gode.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Ungdomstrinn i utvikling
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
1 UNG i Europa EUs program for ikke-formell læring Hva kan Dere bruke UNG i Europa til?
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Internasjonalt Servicekontor for Hedmark og Oppland.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Erasmus + EUs program for utdanning, ungdom og sport Hva er nytt? Line Helene Nilsen Internasjonal rådgiver, Østfold fylkeskommune Møte i Internasjonalt.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Rotary ungdomsutveksling Hva er det?. Nettverksbygging på tvers av land og kulturer En ungdom som reiser ut får et nettverk i landet hun/han reiser til.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Internasjonalisering
UiT Norges arktiske universitet
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Internasjopnalisering
Felles europapolitisk arbeid gjennom
NORDPLUS junior Programmet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvordan lykkes med utveksling?
Erasmus + gir bedre kvalitet i utdanning
Status internasjonalisering vår 2019
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonalisering i fagskole RFFs årskonferanse 2016 Ståle Ertzgaard

Hvorfor internasjonalisering? Fra St.meld. om internasjonalisering (14 – ) –...åpne utdanningsinsitusjoner mot omverdenen og fremme samarbeid og internasjonale perspektiver på individnivå og for utdanningsinstitusjonene... –...omfatte hele utdanningsfeltet –…skal angå alle elever og studenter –…studenter skal være verdensborgere –…internasjonal kunnskap og erfaring –...fremme flerkulturell dialog og mellommenneskelig forståelse –...bedre språkferdigheter, internasjonal orientering og flerkulturell kompetanse –...samhandling og mulighet for sammenligning på tvers av nasjonale grenser gir bedre forståelse for eget kunnskapsnivå og egne evner –…gi høyere kvalitet og økt relevans til å møte utfordringer i et flerkulturelt og internasjonalt orientert samfunns- og arbeidsliv –Global konkurransedyktighet –Bidra til et Norge som attraktiv kunnskapsnasjon og samarbeidspartner –Både mål og virkemiddel –Både faglig og pedagogisk

Internasjonalisering i fagskole 62 % har internasjonalisering i en eller annen form Mest internasjonalisering i humanistiske, estetiske, naturvitenskapelige, håndverksfag og tekniske fag 15 % (bare private) tilbyr utdanning på ikke-nordiske språk – primært humanistiske og estetiske fag 27 % (flest private) har internasjonale studenter, mange av dem skandinaviske 31 % tilbyr utenlandsopphold for studenter, flest kortere oppholde Få skoler med internasjonalt personale (6 av 105). Mer vanlig med utenlandske innledere/foredragsholdere 13 % tilrettelegger for at tilsatte kan drive utdanning/ kompetanseheving i utlandet Uforløst potensiale: utdanninger rettet både mot norsk og utenlandsk arbeidsliv

Noen tall for aktuelle program Total tildeling :€ Totalt ant. prosjekter:229 Tildeling fagskole:€ Ant. prosjekter fagskole3 % tildeling fagskole0,53 % prosjekter fagskole1,31 Total tildeling :€ Totalt ant. prosjekter:29 Tildeling fagskole:€ Ant. prosjekter fagskole1 % tildeling fagskole1,56 % prosjekter fagskole3,45

Hvordan internasjonalisering? Utplassering/utveksling av studenter Studieturer for studenter Praksis-/hospiterings-/studieopphold for tilsatte Samarbeidsprosjekter med fokus på utviklingsarbeid Benytte fagpersoner fra utlandet Faglige samarbeidsavtaler med utenlandske institusjoner Samarbeid med internasjonalt rettet næringsliv i Norge Tilrettelegge for studenter fra utlandet Fremmedspråklige tilbud Studietilbud rettet mot internasjonalt arbeidsliv

Noen muligheter EUs program Erasmus+ Nordisk Ministerråds program Nordplus EØS-midlene (EU-kontingenten) Organisasjonen EfVET

Verdens største utdanningsprogram Bygger på «Europa 2020», EUs 10-årige strategi for vekst og sysselsetting, med særlig satsing på: –Kvalitet i undervisning og opplæring –Innovasjon –Kobling mellom utdanning og arbeidsliv Integrert program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett Budsjett økes med 40 % til 14,7 milliarder Euro over 7 år (2014 – 2020) Utdanning og forskning eneste sektorer med økning i EUs budsjetter og satsinger Midlene fordeles på: –Utdanning/opplæring: 77,5 % –Ungdom: 10 % –Idrett: 1,8 % –Europeisk lånegaranti for masterstudenter: 3,5 %

Mål for programmet Over fire millioner personer skal motta støtte til utdanning, opplæring, praksis eller frivillig arbeid i utlandet – en fordobling i løpet av programperioden Bidra til at flere unge, gjennom studier og opphold i andre land, opparbeider seg kompetanse arbeidslivet etterspør Ungdom skal bli mer «attraktive» arbeidstakere Bidra til arbeidsmobilitet mellom europeiske land

Om Erasmus+ Tre hovedtiltak: –Mobiliteter (63%) (studenter, elever, lærlinger og fagpersoner) –Samarbeidsprosjekter (28%) (fremme innovativ praksis, styrke sysselsettingsmuligheter, kreativitet og entreprenørskap) –Politikkutvikling (4%) Større fokus på mobilitet for lærere, veiledere, instruktører, skoleledere og administrative stillinger ut fra deres betydning som «multipliers» Åpner for samarbeid mellom sektorer Oppfordring om å se ulike tiltak i sammenheng Større krav til planlegging og faglig oppfølging Store muligheter for å få tildeling til gode fagskoleprosjekter

Om Erasmus+ Nytt med obligatoriske språkkurs for alle langtidsmobiliteter (over 1 mnd) Norge fullverdig medlem av Erasmus+ som «programland» (EU, EØS, Makedonia og Tyrkia) Mulig med samarbeid bare mellom ikke-EU-land Åpner også for samarbeid med «partnerland» (kandidatland, tilgrensende land og land utenfor Europa) når dette bringer en tilleggsverdi Partnerland: Sveits, Russland og nabolandene i øst, Vest-Balkan og Sør-Middelhavet For mer informasjon: – – –

KA1: Læringsmobiliteter Mål: –Støtte lærendes personlige utvikling, deltakelse i samfunnet og deres ansettelsesmuligheter –Støtte profesjonelles utvikling for å forbedre kvaliteten på opplæring –Styrke kompetanse i fremmedspråk –Utvikle kompetanse om andre kulturer og land og hjelp til å bygge internasjonale nettverk –Styrke deltakerorganisasjoners kapasitet og attraktivitet slik at de kan tilby utdanninger som bedre ivaretar enkeltpersoners behov –Styrke synergiene og overgangene mellom formell og ikke-formell utdanning, yrkesfaglig utdannelse, arbeidsliv og entreprenørskap –Bedre anerkjennelse av kompetanse ervervet gjennom utenlandsopphold

KA2: Samarbeid for innovasjon og utveksling av god praksis Mål: –Varige endringer for deltakende organisasjoner –Utvikling, overføring eller innføring av innovativ praksis Aktiviteter som gis støtte: –Strategiske partnerskap Transnasjonale samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner eller mellom slike og andre sektorer om å innføre innovativ praksis for kvalitativt bedre opplæring Enten samarbeid mellom minimum tre institusjoner i tre land eller to utdanningsinstitusjoner i to land –Allianser med fokus på «sektorferdigheter» Transnasjonale samarbeid om arbeidsplassbasert læring for å bidra til at utdanning gir den kompetansen næringslivet har behov for

Støtter innovative prosjekter på tvers av tradisjonelle kategorier og sektorer Prosjekter tar gjerne opp, nye, bredere og mer komplekse problemstillinger og utfordringer enn «tradisjonelle» skoleprosjekt Åpner for deltakelse fra aktuelle aktører som kan samarbeide om utvikling av utdanning i et perspektiv av livslang læring Ny programperiode fra 2017

Gir støtte til –institusjonelle prosjektsamarbeid på alle utdanningsnivå –individuell mobilitet for tilsatte på alle utdanningsnivå Norske fagskoler kan være partnere i ordningen Koordinerende og søkende partner må være fra et av de 6 mottakerlandene som fokuserer på utdanning (Estland, Litauen, Polen, Slovenia, Tsjekkia og Ungarn) Varierende søknadsfrister, kriterier og krav Stort behov for norske partnere Ny programperiode fra 2017

Uavhengig medlemsorganisasjon med hele Europa som «nedslagsfelt» med fokus på yrkesutdanninger Representanter fra 25 land, 200 utdanningstilbydere og 1500 yrkesutdanningsinstitusjoner (Hadsel fagskole eneste norske medlem) Formidler medlemsorganisasjonenes synspunkter inn i EU- systemet og brukes av EU som drøftingspartner Organiserer kurs og konferanser som samler fagpersoner innen yrkesutdanning Bygger nettverk mellom fagpersoner i yrkesutdanning, næringslivet og forskere Bidrar til utviklings- og mobilitetsprosjekter og spredning av erfaringer

Ressurser Fylkeskommunale internasjonaliseringskoordinatorer Erasmus+ programguide (ny hvert år)Erasmus+ programguide Nordplus håndbok (ny hvert år)Nordplus håndbok Håndbok for internasjonalt samarbeid NAFOs idéhefte Stortingsmelding 14 ( )