Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
FYR Ny GIV
Alt henger sammen her også, gitt!
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Fra læreplanen i norsk:
PRESIDENT-BLOGG Fremtidig kommunikasjon i distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth.
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Vurdering av pedagogisk programvare
Essay er en skriftlig sjanger.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
som eksamensbesvarelse
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Introduksjon til øving 3
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Oppfriskningskurs i norsk, : Nynorsk
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Forrådt Av Amalie Skram.
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Sakprosa Formelle sakprosasjangre. Følger som regel et fast mønster De tekstene du skal lære om er: Rapport Formelt brev og e-post Søknad og CV.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Sakprosa Formelle sakprosasjangrar. Følgjer som regel eit fast mønster. Dei tekstane du skal lære om er: Rapport Formelt brev og e-post Søknad og CV.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Fossums nye web nå går vi online Opplæring 17 og 18.nov Tel Opplæringspresentasjon v/Carina nov10.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
VELKOMMEN Foreldremøte for 4. trinn Oppstart Trinnet har hatt ein roleg og fin oppstart. Hildi og Patrik er nye lærarar i 4a og 4c Det er kome.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Opplæringsplan i basiskunnskap lesing og skriving
Workshop Engelsk eksamen
Grammatikk.
Retorikk og skriving.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Studieteknikk for meir effektiv læring
SUBSTANTIV Nynorsk grammatikk.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Kilder og kildebruk.
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Norsk Grammatikk .
Munnleg kommunikasjon
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Tentamen i nynorsk Førebuing

Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing – Lese tekst og svare på spørsmål – Reflektere over innhaldet i tekstane. – Finne relevant informasjon i tekstane.

Organisering forts. Del 3: Sakprega tekstar (langsvarsoppgåver) 2/3 – Artikkel – Brev Personleg Formelt – Essay – Kåseri – Lesarinnlegg – Tale (innlegg til ein debatt) – Blogg – Dagbok

Hjelpemiddel Del 1: Inga hjelpemiddel. Del 2: Inga hjelpemiddel. Del 3: Alle hjelpemiddel (ikkje internett og annan kommunikasjon). PC. Skriftstorleik 14, linjeavstand 1,5.

Tips og gode idear Sjekk at du kan grammatikken – NB! Norskboka: – Sakprosa på nett Sakprosa på nett – Norskmappa på Pedit Norskmappa på Pedit – Grammatikk på nett Grammatikk på nett Les alltid gjennom teksten før du leverer! Hugs at del 1 og 2 tel 1/3, mens del 3 tel 2/3.