Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statens pensjonskasse gir deg trygghet i alle livets faser
Advertisements

Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Pål Lillevold Aktuarfirma Lillevold & Partners AS
Utviklingen i markedet sett fra en pensjonsleverandør Jørund Vandvik Nordea Liv.
Pensjonsordning i Statens pensjonskasse er et verdifullt ansattegode
Pengestrømmer for ytelsespensjon og fripoliser
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
Pensjon – privat sektor
Drammen kommunale Pensjonskasse
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Premieavviket ! – en bombe i balansen?. Noen politikere har skjønt at….
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Dialogseminar Hvilket handlingsrom har vi?
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Velferdskonferansen 2012 Sosialpolitisk forsikring eller individuell sparing.
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
Tap og gevinst ved overgang fra én pensjonsordning til en annen
Pensjonsforum 12.november 2007
Hovedinntrykket En god rapport som forklarer mekanismene som er sentrale for levealdersjusteringen, og begrunner valg av metode Litt for ”politisk korrekt”
Frederic Ottesen 23. september 2011
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Livsforsikringsselskapene og finanskrisen FNHs årskonferanse 2009 Bjørn Skogstad Aamo, direktør Kredittilsynet.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Rådmannens forslag til økonomiplan
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Det Norske forsikringsmarkedet
Fagforbundet Sogn og Fjordane- 24. mars 2010 V/ Anders Austrheim, kunde- og salgsleder Sogn og Fjordane.
Fagforbundets Gruppeforsikring Hva blir nytt fra
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 2 Beregning av sluttverdi, nåverdi og annuitet.
Forvitring eller fornyelse av offentlig tjenestepensjon? – søkelys på pensjonsrettighetene til den enkelte Foredrag på konferansen ”Offentlig pensjon ved.
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
FAGFORBUNDET Vest-Agder Pensjonskommisjonens innstilling "Modernisert folketrygd - bærekraftig pensjon for framtida" Hva betyr det for oss og.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Knut Bratland. Offentlig tjenestepensjon -> Bruttogaranti-ordning -> 30 års opptjening eller mer gir 66% av sluttlønn totalt -> 14 timer eller mer pr.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Hva er våre krav framover? Pensjonskonferanse 17. oktober 2016 Gudrun Høverstad Forsvar offentlig pensjon
Topplederne i kommunesektoren
Utviklingen i uføretrygd per september 2016
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
ALM for en pensjonskasse
HMS-kort i Byggenæringen
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
Aktuelle saker fra Finanstilsynet
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Møte med Finanskomiteen og næringskomiteen
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Et bærekraftig pensjonssystem
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Lav rente – en gjeldsfelle
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Innskuddsovergang 1. juli 2008 Kompensasjonsordningen for de som hadde ytelsespensjon i Aker Solutions.
Hvilke pensjonister kan være medlemmer i pensjonskassen?
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Utskrift av presentasjonen:

Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?

Vi lever lenger…….. Hva betyr det for Pensjonsordningene ??

Utviklingen i forventet levealder Kilde. SSB

Pensjon - en langsiktig forpliktelse Det spares opp til fremtidig alderspensjon gjennom hele den yrkes-aktive karriere, deretter skal alderspensjonen utbetales over år. Avsetninger for en forpliktelse som strekker seg over mange tiår, må ha innebygde forutsetninger også om utviklingen mot stadig lengre levetid. Da norske livselskaper for 45 år siden fastsatte de fortsatt gjeldende levetidsforutsetninger i pensjonsordningene, ble dette ivaretatt ved å legge inn store sikkerhetsmarginer, dvs. i avsetningene for pensjonsforpliktelser la man inn en klart lengre levetid enn det som var forventet den gangen. Disse marginene har holdt helt opp til vår tid. Ikke langt fra dagens dødelighet.

Lengre levetid Gjeldende forutsetninger om levealder, ekteskapshyppighet og antall barn er fra 1963 (”K1963”). Livselskapene har i samarbeid gjennom FNH utarbeidet en felles ”nettotariff” K ment å være utgangspunkt for selskapenes tariffer, slik at selskapene hver for seg bare trenger å vurdere sikkerhetsmarginer ut fra egne erfaringer – tariffene vil ikke være like! Dessverre er det oppstått tvil og strid om realismen i K2005. K1963 hadde store sikkerhetsmarginer, men de er spist opp av utviklingen mot lengre levetid. Lavere dødelighet, lavere ekteskapshyppighet og lavere barnetall enn i K1963 reduserer kostnadene ved ektefelle- og barnepensjon – trekker altså i motsatt retning av kostnadene for alderspensjon.

Levetidsforutsetninger i livselskapene og befolkningsdødeligheten Forventet levetid for en nyfødt: K1963: Menn 73,6 år, kvinner 81,7 år. (Usammenlignbart med SSBs tall p.g.a. ”pakkede tariffer”.) Forventet gjenstående levetid for en 67-åring: K1963: Menn 16,1 år, kvinner 18,4 år. =>På nivå med SSBs tall for menn SSBs tall for kvinner 2006 har 0,6 år lengre gjenstående levetid for en 67-åring. SSBs tall for forventet gjenstående levetid for en 67-åring viser en sterk økning de siste 10 årene, 0,19 år pr. år for menn og 0,1 år pr. år for kvinner. Levetiden for de som har tjenestepensjon viser det samme hovedbildet, men det er forskjeller både i nivå og endringstakt.

K2005 – nettotariffen fra FNH Ment å innebære en realistisk dødelighet i Forventet levetid for en nyfødt: - K2005: Menn 80,4 år, kvinner 84,2 år. - SSB 2006: Menn 78,1 år, kvinner 82,7 år. Forventet gjenstående levetid for en 67-åring: - K2005: Menn 16,5 år, kvinner 19,4 år. - SSB 2006: Menn 16,1 år, kvinner 19 år. Indikerer at K2005, som er basert på data fra , kan være for svak, med den løpende utviklingen vi har mot stadig lengre levetid. Sikkerhetsmarginer må vurderes av det enkelte selskap.

Hvor store sikkerhetsmarginer ? Økning i kostnader for alderspensjon etter 67 år, i prosent av kostnadene for alderspensjon etter 67 år ved levealder svarende til K1963: K2005K årK år Mann 2,4% 7,4%12,1% Kvinne 5,2% 9,3%13,3% Totale premier og reserver øker prosentvis langt mindre. AP før 67 år påvirkes svært lite av endrede levetidsforutsetninger. Reserver og premier for ektefellepensjon går ned både på grunn av redusert dødelighet og redusert ekteskapshyppighet. Beslutninger om fremtidige tariffer fattes i september.

Hvordan merker kundene nye tariffer fra 2008? Premiene for alderspensjon går opp og premien for etterlattepensjon går ned). Premiene dekker ny opptjening og andre økninger i forsikrede pensjonsbeløp (f. eks. lønns- og G-regulering). Hva skjer med pensjonsytelser som er opptjent før ? Kan ikke kreve innbetaling av premie fra kundene for å øke avsetningene for disse. Det dekkes isteden av avkastning utover grunnlagsrenten og reduserer dermed det som kan overføres kundenes premiefond. Mindre til premie-fond betyr større likvide innbetalinger. Forenklet eksempel: Avkastning 6%, grunnlagsrente 3,2%, renteoverskudd 2,8%. Hvis reserveøkningen skal være 4,5% over tre år, reduserer det renteoverskuddet som kan tilbakeføres pr. år fra 2,8% til 1,3%. (Noe av restoverskuddet vil også gå til tilleggsavsetninger, ikke alt til premiefond.)

Nye tariffer og kommunenes regnskaper Pensjonsforpliktelsen i balansen gjør et (lite) hopp fra Øker netto påløpt pensjonsforpliktelse (forpliktelser minus midler) i balansen. Årlig pensjonskostnad øker, på samme måte som premien. Redusert tilbakeføring til premiefond øker de årlige likvide innbetalinger til pensjonsordningen i de årene. Dette går inn i premieavviket og amortiseres.

Finansiering av reservestyrking i fremtiden Kredittilsynets holdning til å gi samtykke etter lovens § 9-11: Styrking for lengre levetid fra , som selskapene planlegger, får slik godkjennelse. Men i brev av 12. juni 2007 setter KT relativt strenge rammer for hvordan dette vil fungere i fremtiden: –”Det forutsettes at sikkerhetsmarginene er så store at det ikke er behov for hyppige endringer i grunnlaget. Kredittilsynet legger således til grunn at intensjonen ved lovens § 9-11 er at selskapene ved fastsettelse av sikkerhetsmarginene bare kan gå ut fra at Kredittilsynet vil gi samtykke dersom det på et senere tidspunkt inntrer varige endringer ……”. –”Kredittilsynet vil i denne sammenheng vurdere å sette vilkår for godkjennelsen av opptrappingsplan utover 3 år om at også selskapet bidrar med midler til styrking av avsetningsgrunnlaget fra egenkapitalen.” Planene livselskapene nå legger kan ikke være slik at de må tilbake til KT med en ny plan allerede om 3-4 år, med mindre det i mellomtiden har skjedd vesentlige trendendringer.