Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Konferanse Thon Hotell Oslo Airport NTL Forskningsinstitutter
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Den ideelle kommunesammenslåing
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Organisasjonsgjennomgang i NFF Landsmøte 2010 Landsmøtet 2010 vedtar at det foretas en total gjennomgang av NFFs organisering i kommende landsmøteperiode.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
NTL Forskningsinstitutter Konferanse og nettverkssamling Voksenåsen mai 2009.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Departementets styring og styrenes rolle
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Støtteforeningen for omkomne etter ulykker i offshoreindustrien Oppsummering etter møte i Ptil den Sikkerhetsforum 8. Juni 2004.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Avdelingsstrukturen i Nord-Trøndelag. Hva har hendt siden 1988 Siden etableringen av Fellesforbundet i 1988 har avdelingsstrukturen vært et sentralt tema.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Lavangen kommune, 9465 Tennevoll 1 Erstatningsordning tidligere barnevernsbarn Bakgrunn: Styret i KS. Troms ber Rådmannsutvalget.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
EIDET VELFORENING Årsmøte / Generalforsamling Tirsdag 13.mars 2012 kl
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Ny styringsmodell for SiO Utvidet regionrådsmøte 2. juni 2016 Frøya Bjørn Buan Enhetsleder SiO.
Delegasjonen fra Telemark: 8 av 180 delegater Landsmøtet = 180 delegater + 13 fra sentralstyret = 193.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Ledermøte. Ledermøte nr Tid: 1. juni 2016 kl Sted: Bjølsenhallen Tilstede: – Fotball, innebandy, bandy, landhockey, sykkel.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Evaluering av Styret IR IKS Februar 2017 N = 7 Skala fra 1 -6.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Felles Studentsystem FS- nettverket
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Lokallagsledermøte Om økonomi – om felles forståelse og forutsigbare løsninger Johannes Rindal.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Fartøyvernets ABC 2017 Organisering og organisasjonsarbeid
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Gjennomgang av fakultetsoppgave 20. november 2017
Saksliste årsmøte USS
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH

2 Årsmøtet i LVSH vedtok dette: På bakgrunn av de undersøkelser som er gjort og de diskusjoner som så langt er ført, vedtar årsmøtet at organiseringen av LVSH inntil videre fortsetter på samme nivå som de siste år. Årsmøtet vedtar at LVSH skal fortsette å sette særlig fokus på rammevilkårene for landets vertskommuner. Årsmøtet vedtar at LVSH skal fortsette sin reisevirksomhet til landets vertskommuner. Årsmøtet ønsker at LVSH skal fortsette arbeidet med å være et talerør for disse kommunene og arbeide for et godt forhold mellom disse kommunene og statlige myndigheter. Dette tilsier en konklusjon om videreføring av dagens organisering av LVSH, også slik at medlemskommunene via årsmøte og styre viderefører en fullstendig arbeidsgiverfunksjon for den tilsatte generalsekretæren. Årsmøtet ønsker en ny evaluering av organiseringen av arbeidet i 2015.

De sentrale spørsmål under 2009-gjennomgangen var: Er det fortsatt behov for en organisasjon som LVSH og er det i så fall fortsatt behov for årsmøter hvert år? Skal man fortsatt ha lik kontingent, eller bør den differensieres etter størrelsen på vertskommuneansvaret? Er det fortsatt behov for et sekretariat i organisasjonen og hvordan skal dette i så fall organiseres? Gir de eventuelle endringsforslag behov for endringer av vedtektene?

Bakgrunn for styrets arbeid om LVSH inn i fremtiden. LVSH skal fortsatt være en aktør på vegne av kommunene i forhold til de statlige myndigheter hva gjelder de økonomiske rammevilkår. Ambisjoner om å være koordinator og premissleverandør for omstillingsarbeid i kommunen, det å drive med veiledning eller et slags tilsyn i forhold til tjenesteinnretningen, bør utgå. Områder som undersøkelser, forskning og erfaringsutveksling utgår også som oppgave for styret. Innsatsen bør derfor avgrenses og spisses til at arbeidsmålet er å sikre gode vilkår for vertskommunefinansieringen, herunder medregnet kravet om prosjektregnskap, ansvarsreformens pensjonsmessige virkninger for de berørte kommunene o.l…

Vedtak fra årsmøtet Styret bruker årsmøteperioden for å utarbeide en helhetlig sak om ny organisering. Herunder også forslag til nye vedtekter. Dette legges frem for årsmøtet våren Innspill fremmet i årsmøte 2014 tas med i styrets videre arbeid. Saken er diskutert i AU møter, i styremøter og tett med LVSH sin generalsekretær. Konklusjonen fra styret er at det foretas en organisasjonsendring av LVSH fra

Generalsekretærfunksjon: Er det et behov for å videreføre et særskilt sekretariat i organisasjonen? Hvordan skal en evt. mer avgrenset sekretariatsfunksjon ivaretas ? Gjennom en mindre stilling for generalsekretær? Av en av vertskommunene? Av styremedlemmene? Konklusjon: Generalsekretærfunksjonen utgår. Jobben ivaretas av styret med støtte fra Søndre Land (Underskrevet avtale om samarbeid) Arbeidsgiveransvar: Ved endringer i ansettelsesforholdet for generalsekretær så må det kjøres ryddige og skikkelig prosesser. En bør gjennom gode prosesser komme frem til en god måte og gjøre endringene på. Over tid vil det uansett løsning bli opphør av dagens arbeidsforhold. Da må LVSH i dialog med KLP finansiere opp den framtidige pensjonsforpliktelse for generalsekretæren. Konklusjon: Er ivaretatt i prosessen og det økonomiske i fremtidige budsjett

Årsmøteperioder: Vil en ny organisering tilsi at perioden mellom årsmøter bør utvides fra ett til to år? Uansett årsmøte periode så må styret innenfor dette tidsspennet har fullmakt til fullt ut å opptre på organisasjonens vegne. Konklusjon: Årsmøteperioden blir 2 år Kontingent: Hvis årsmøtet i går for en endring så bør også kontingent og dens innretning vurderes I sum bør et redusert aktivitetsnivå reflektere en endring/nedsettelse av dagens medlemskontingent ?? Lik kontingent for alle eller kontingent basert på antall vertskommunebrukere Konklusjon: Kontingenten holdes lik for alle, settes ned med til Valg av styremedlemmer: Ved endring: er antall styremedlemmer riktig? Ved endring må styrets sammensetning reflektere behovet for å kunne følge opp de løpende utfordringer knyttet til vertskommunenes økonomiske rammevilkår. Konklusjon: Styret skal bestå av 5 personer og årsmøtet velger styremedlemmer.

Innspill fra årsmøtet.. Hva tenker dere om løsningen???