Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
Advertisements

”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Energieffektive bygg . Jeg vil i mitt foredrag dele av vår kunnskap og erfaring om det å bygge energiriktige bygg og da med fokus på byggets bygningskropp.
Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Barentshavklassen Miljøvennlige - Spesialtilpassede - KV Barentshav
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
SFTs syn på kompetanse, moral og standard hos aktørene i farlig avfallsbransjen. Harald Sørby seksjonssjef.
MERGI Combustion Catalyst
Biogass – Det må satses ! 8. mars 2011 Cato Kjølstad, Daglig leder.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
NIFS’ Sjøsikkerhetsprosjekt Lysebu 28. – ”Skipssikkerhet i nordområdene- Noe prinsipielt nytt eller mer av det samme? Gaute Sivertsen Underdirektør.
Energisektorens muligheter for å tilpasse seg et endret klima: En vurdering av tilpasingskapasitet Tor Håkon Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt CANES-møte.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Forum for Miljøteknologi Forum for Miljøteknologi (FFM) består av en rekke av de største bedriftene innen prosessindustri, maritim næring og byggenæringen,
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Title slid. PRESENTASJON AGENDA 1.Målsetninger i klima- og energiarbeidet i kommunen 1.Hovedmål 2.Delmål 2.Tiltak for å sikre oppfølging av planen 3.Statusoppdatering.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Harlan seminar 2-3 november 2015 Årets tema: Energibærere og miljøvern i skipsdesign, sensor- og våpenutvikling.
DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 Martin Wold Utslipp i norske farvann og mulighetene.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Møte med statsråd Monica Mæland Nærings- og fiskeridepartementet 20. oktober 2015.
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Martin Wold Grønt Kystfartsprogram 1 Et offentlig-privat.
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Dialogmøte om ladeinfrastruktur Oslo Lufthavn Konrad Pütz, Enova.
Seminar om miljøteknologi Stortinget 14. oktober 2016 Marianne Lie Sekretariatsleder.
Kan seniorer redde samfunnsøkonomien fra eldrebølgen? Seminar, 14.april 2016 Sjeføkonom Terje Strøm, NyAnalyse.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Nasjonal transportplan
Energibruk til transport
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Business case – vurdering av enkelttiltak
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Norsk energipolitikk mot 2030
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
Klima i endring Helge Drange
Enova støtter de som går foran
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
Fastlandsindustriens bidrag og muligheter til å nå klimamålene
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Enovas støtte til landstrøm
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
PILOT-E Raskere fra idé til marked
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015

Disposisjon 2 Kort om Enovas mål og virkemidler Oversikt over rammebetingelser og miljøstatus skipsfart Norske utviklingstrekk innen batterielektrisk framdrift og hydrogen

Overordnede mål Målene ForpliktelserForventningerRolle Utløse ny prosjekter tilsvarende 7 TWh/år Ta en tydelig posisjon innen energi- og klimateknologi Bidra til å endre markedet for energi- og klimaløsninger

Enovas teknologistøtte i et innovasjonsløp Teknologistøtte

Offentlige virkemidler for å redusere usikkerhet og teknologirisiko gjennom innovasjonsløpet 5

Sjøforsvarets rolle: Dere er viktige! Forbilde innen landstrøm og LNG Teknologidriver på grunn av særlige behov og betalingsvilje –U-båtene (oksygenbehov og autonomi) –Særlige krav til støy, termisk signatur, lav vekt, ingen eksos –Kompetent og stor organisasjon

7

Kort om miljøstatus for skipsfarten: Klima 8 Stort sett energieffektiv/veldig energieffektiv transportform med rundt 2,5% av globale klimagassutslipp % økning i CO2-utslipp forventet til 2050 pga økt transportomfang Stort reduksjonspotensial, 75% er mulig sier IMO (technical and operational measures, ref IMO 2nd GHG study) Utslippsreduksjoner fra skipsfart er nødvendige i en verden der totale utslipp skal mer enn halveres fram til 2050 (ref 1990) Ingen regulering av klimagassutslipp fra skip i dag (men EEDI og SEEMP)  Vi kan forvente styrkede rammebetingelser for forbedring

Kort om miljøstatus for skipsfarten: Nox og partikler 9 VS

Svovel 10 Skipsfart og miljø: Hvor bra er vi? ppm vs 10 ppm…….

Konsensus om forbedringer: 11 Renere drivstoff/energibærere og bedre energiutnyttelse: LNG Biodiesel og uraffinerte bio-oljer Elektrisitet Hydrogen Generelle effektiviseringstiltak har stort potensial og er lønnsomme, hvorfor kommer de ikke av seg selv? Strengere krav og bedre økonomiske incentiver, men Skipsfarten er internasjonalisert og krevende og regulere Drivstoff til skip er rimelig Skipsfart er en bra transportform, konkurranseflater mot tungbiler

Norske utviklingstrekk: Ren elektrisitet 12 BEFFEN 1894 – og : Fjellstrand: mulighetsstudie elektriske ferjer 2011: Utviklingskontrakten Lavik-Oppedal 2013: DNV GL: Revolt 2014: DNV GL: Helhetlig lade og landstrømsinfrastruktur i Norge, Maritimt Batteriforum 2015: Ampere i drift Riksvegferjesamband skal være null- eller lavutslipp 2016: Svært god utvikling innen maritime batterisystemer, høye kvalitetskrav

Norske utviklingstrekk: Batterihybrider 13 Batterier kobles i parallell med motorene og bidrar til: Bedre effektivitet (Peak Shaving, redusert antall motorer i drift, reduserte transienter) Reduserte utslipp, tilleggseffekter for Nox og metanslip, bedre effekt av katalysatorer Økt sikkerhet (flere uavhengige systemer) Bedre funksjonalitet pga økt lastrespons Redusert vedlikehold Redusert støy etc under taktiske operasjoner når systemet går kun på elektrisitet. Effektiviseringsgevinst avhengig av driftsprofil, størst gevinst ved mye dellast og store belastningsvariasjoner Lønnsomt i mange skip allerede i dag

Erfaringer fra Viking Lady 14 Batteripakke på 500 kWt Havn og stand-by: 25-30% redusert drivstofforbruk Transit: 5-20% redusert drivstofforbruk 2,5 mill/år i reduserte drivstoffkostnader /år i redusert vedlikehold Mer oppetid på motorene og forbedret lastrespons

Hydrogen 15 Bilindustrien har drevet batteriutviklingen og er i take-off modus for hydrogen CMR Prototech har gjort en maritim forstudie, teknisk gjennomførbart, men relativt dyrt. Utfordring: Round trip efficiency rundt 35%, godt konkurransedyktig for biler, mer krevende for skip Hydrogenforsyning: Man må utnytte stordriftsfordeler og ha høy kapasitetsutnyttelse I statsbudsjettet for 2016 er det varslet at det også fremover vil kunne være aktuelt med utviklingskontrakter, hydrogen er ganske sannsynlig.

Livskraftig forandring for kommende generasjoner 16 Takk for oppmerksomheten!