LAMU – 17. desember 2015 ARK-undersøkelsen. ARK i 5 faser 1) Forberedelse og forankring 2) Kartlegging 3) Tiltaksutvikling 4) Implementering av tiltak.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
FORSONINGSARBEID Å bygge relasjoner. RAMMEVERK FOR FORSONINGSARBEID SANNHET BARMHJERTIGHET RETTFERDIGHET FRED.
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Organisering og arbeidet i kommunene
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
Styrevalg ved HF høsten 2012 Administrativt ledermøte Inger-Johanne Ullern.
Tiltaksplan for seniorpolitikk i Bydel Stovner
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Kampen skole Vår visjon:
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Samlet arealløsning for Det juridiske fakultet Orientering til LAMU 17. april 2015.
Nøkkeltall doktorgrad til i-ledermøtet 6.mai 2015.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Felles ARK rapport UIO Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen ARK.
Forberedelse og forankring Kartlegging Utvikling av tiltak Implementering av tiltak Oppfølging og evaluering Verneombud: Bevaring: Stor enighet om at.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
STUA møtet – STUA fellesskapet Hvordan vil vi ha det 9. Mars 2016.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Den gode skoleeier I Nes.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
Medarbeiderundersøkelsen 2009
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
Endringsprosesser ved UiT
Publisering på TIK: Et nytt Incentiv-system
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
LAMU– 16. oktober 2015 ARK-undersøkelsen.
Årsplan siste mulighet for å nå målene
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
1. Kompetansebygging - organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
SUS 2/18 Arbeidsmiljøundersøkelsen orientering i fakultetsstyret SU
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljøundersøkelsen
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

LAMU – 17. desember 2015 ARK-undersøkelsen

ARK i 5 faser 1) Forberedelse og forankring 2) Kartlegging 3) Tiltaksutvikling 4) Implementering av tiltak 5) Evaluering

Prosessen Planleggingsmøter i uke Tilbekameldingsmøter i uke Ferdigstille tiltakene senest uke 50 - fakultetsadministrasjonen 3. desember - instituttledersamling 9. desember - fakultetsnivået 14. desember Fakultetsstyret orienteres 10. desember LAMU vedtar tiltak 17. desember

Svarprosent Fakultetet samlet: 62,8 % Instituttene: fra 40 % til 75 % PluriCourts: 88 % Fakultetsadministrasjonen: 87 %

Oppsummering: 23: Mening i jobben 24: Jobbengasjement 25: Arbeid - hjem fasilitering 26: Fravær arbeid-hjem konflikt 27: Tilknytning 28: Fravær arbeidsavhengighet 1: Autonomi 2: Selvstendighet 3: Myndiggjørende ledelse 4: Anerkjennelse 5: Støtte nærmeste leder 6: Krav til kompetanseutvikling 7: Samarbeid kolleger 8: Fellesskap kolleger 9: Romslighet/sosialt ansvar 10: Sosialt klima 11: Målklarhet 12: Forbedringskultur 13: Støtte forskn./undervisn. 14: Rettferdig nærmeste leder 15: Ledelse/tillit, egen enhet 16: Ledelse/pålitelighet, egen enh. 17: Led/pålitelighet, overl enh. 18: Fravær illegitime arb.oppg. 19: Fravær dysfunksjonell støtte 20: Fravær personkonflikter 21: Fravær rollekonflikter 22: Fravær tidspress

IKRS Tiltak/områdeFørstestemmerAndrestemmer Debattkultur51 Videreutvikle felleslunsj42 Tidspress25 Dele undervisningsmateriell23 Internasjonaliseringsstøtte20 Videreutvikle undervisningskomp.13 Kompetanseplan11 Selvstendighet01 Samarbeid01

IFP Tiltak/områdeFørstestemmerAndrestemmer Utenlandstur31 Noen pliktige interne møter31 Insentiver – penger22 Instituttseminar05 Faglige aktiviteter10

NIFS Tiltak/områdeFørstestemmerAndrestemmer Lunsjer95 Flere stipendiater46 Mottak av nyansatte23 Faglig profilering21 Instituttseminar02

IOR Tiltak/ormådeFørstestemmerAndrestemmer Reorganisering av instituttet122 Forbedre Oasen/lunsj65 Ukesavslutning36 Kaffemaskiner03 Fellesskapsfølelse01 Medarbeidersamtaler01

PluriCourts Tiltak/områdeFørstestemmerAndrestemmer Forholdet til IOR og fakultetet91 Arbeidsteam18 Kompetanseutvikling13 Klarere kommunikasjon10 Arbeid-hjem konflikt10 Adm/teknisk støtte01

SMR Tiltak/områdeFørstestemmerAndrestemmer Jobbsikkerhet og forutsigbarhet95 Forskningsstøtte40 Adm. systemer og møter40 Strategi20 Tidsplanlegging20 Forholdet til fakultetet10 Kommunikasjon010

Fakultetsadministrasjonen Tiltak/områdeFørstestemmerAndrestemmer Rolleavklaring130 Tidspress127 Kompetanseutvikling915 Samarbeid på tvers55 Målklarhet214 Teamarbeid20

Fakultetsnivået Fellesskap: Styrke en felles identitet på fakultetet; møteplasser, fellesarrangementer. Forskerstøtte: Hva slags støtte ønsker forskerne? Videreutvikling av adm. støtte til store eksternfinansierte prosjekter. Forbedre mottak av nyansatte: Fadder- og/eller mentorordning. Forutsigbarhet for midlertidig vitenskapelige: Karriereveiledning og tydelig informasjon.

Vedtaksforslag LAMU tar resultatene til etterretning LAMU ber om å bli orientert om gjennomføring og resultater høsten Men ønsker LAMU å følge opp noen tiltak særskilt?