Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra UiS Mottaksuken
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 2 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Japan: Studier og arbeid
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
1 Innkommende utvekslingsstudenter. 2 Søknadsprosess Student søker gjennom vårt nettbaserte søknadsskjema Hovedkategorier: Erasmus/Bilateral - Fra partnerlærested.
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Fagvalg Studiespesialisering Ole Vig vgs. Våren 2015.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Velkommen til møte med foresatte. Program for dagen.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
VEIEN VIDERE Rælingen videregående skole 2016/2017.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Orientering om søkertall
Kunnskap rett fra kilden
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Videre utrulling av eBilag høsten 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
Studiespesialisering
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Miljø for Masteroppgaven?
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Studiespesialisering
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Utskrift av presentasjonen:

Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte

«Vi mener det er viktig at flyktningene tas i mot som hele mennesker og at de gis anledning til selvrealisering. Dette kan gi flyktningene håp om en bedre fremtid, og det vil sikre bedre integrering i vårt samfunn.» Ole Petter Ottersen, 2. oktober 2015

Hva er målet for akademisk dugnad på UiO?  Gi flyktninger som var i gang med et akademisk løp da de måtte forlate hjemlandet, en mulighet til å fortsette i Norge  Bidra til den offentlige debatten gjennom forskningsbasert informasjon om flyktningsituasjonen  Være en kanal for og koordinering av det samlede engasjementet på UiO: studenter, faglige ansatte, ledelse og administrasjon  Bidra til utveksling og utvikling av gode løsninger nasjonalt og internasjonalt – både innenfor og utenfor akademia

Åpne forelesninger: På Flukt Forskere ved Universitet i Oslo gå bak nyhetsbildet og inviterer til åpne kunnskaps- og dialogmøter. Dette drives av fakultetene selv – ledere, forskere og studenter. Rundt 30 arrangementer siden november Statsvitenskap, sosiologi, historie, psykologi, jus, medisin, utdanningsvitenskap, teologi, økonomi, menneskerettigheter, sosialantropologi osv. Flere av forelesningene er tilgjengelige på netttilgjengelige på nett

Informasjonsdag 1. desember 2015 – bredt samarbeid Informasjon til studenter (lenke)lenke Bokinnsamling (både fag og prosa) Studentforum UiO, HiOA, NMBU, AHO, MF, SIU, SO og NOKUT

Akademisk dugnad: Fase 2 Tre hovedspor:  Fortsatt «På flukt»  Akademisk praksis – i fagmiljøene  Akademisk nettverk – med studentene

Akademisk praksis Mål: Å hjelpe flyktninger med akademisk bakgrunn til å kvalifisere seg til videre studier eller akademisk virke Flyktninger med akademisk bakgrunn kan søke praksisplass ved UiO som del av Introduksjonsprogrammet (rett etter bosetting i Oslo-området) Foreløpig krav om minst én grad (kan endres) Utplassering i «eget» fagmiljø Individuelt tilpassede arbeidsoppgaver

Akademisk praksis, forts. Vi vurderer mulighet for kompletterende undervisning (eksamensrett etter individuell kompetansevurdering av GSK minus formelle språkkrav) …samt tilgang til UiOs egne norskkurs Pilotprosjekt med Oslo kommune Ønsker å lage et opplegg som kan adopteres av alle institusjoner og alle fylker

Akademisk nettverk Mål: Skape møteplasser for flyktninger med akademisk bakgrunn og egne studenter med sammenlignbar fagbakgrunn Samarbeid med HiOA Oppstart høst 2016 – basert på erfaringer med Studentmentorordningen (HiOA) og Studentforum (UiO) Lavterskel: Ingen krav til oppholdsstatus/Introduksjonsprogram

Andre tiltak: Utvikler MOOC (nettbasert undervisning) i norsk språk (Trinn A1) – og er interessert i nasjonalt samarbeid om kurs på øvrige trinn Aktivt samarbeid med andre norske institusjoner, bl.a. gjennom Universitets- og HøgskolerådetUniversitets- og Høgskolerådet Aktiv internasjonal deltagelse i arbeidet, blant annet gjennom Scholars at Risk og EAIEScholars at Risk EAIE

- Det finnes bare ett akademi: Det globale. - Jeg håper universiteter og høgskoler tar på seg et fjerde samfunnsoppdrag: Akademisk inkludering. - Norge kan være et internasjonalt laboratorium for de gode løsningene for integrering. (Sitater fra Ole Petter Ottersen. Ledelsens initiativ og driv er uvurdelig for å få dette til.)

uio.no/akademisk-dugnad