Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte
«Vi mener det er viktig at flyktningene tas i mot som hele mennesker og at de gis anledning til selvrealisering. Dette kan gi flyktningene håp om en bedre fremtid, og det vil sikre bedre integrering i vårt samfunn.» Ole Petter Ottersen, 2. oktober 2015
Hva er målet for akademisk dugnad på UiO? Gi flyktninger som var i gang med et akademisk løp da de måtte forlate hjemlandet, en mulighet til å fortsette i Norge Bidra til den offentlige debatten gjennom forskningsbasert informasjon om flyktningsituasjonen Være en kanal for og koordinering av det samlede engasjementet på UiO: studenter, faglige ansatte, ledelse og administrasjon Bidra til utveksling og utvikling av gode løsninger nasjonalt og internasjonalt – både innenfor og utenfor akademia
Åpne forelesninger: På Flukt Forskere ved Universitet i Oslo gå bak nyhetsbildet og inviterer til åpne kunnskaps- og dialogmøter. Dette drives av fakultetene selv – ledere, forskere og studenter. Rundt 30 arrangementer siden november Statsvitenskap, sosiologi, historie, psykologi, jus, medisin, utdanningsvitenskap, teologi, økonomi, menneskerettigheter, sosialantropologi osv. Flere av forelesningene er tilgjengelige på netttilgjengelige på nett
Informasjonsdag 1. desember 2015 – bredt samarbeid Informasjon til studenter (lenke)lenke Bokinnsamling (både fag og prosa) Studentforum UiO, HiOA, NMBU, AHO, MF, SIU, SO og NOKUT
Akademisk dugnad: Fase 2 Tre hovedspor: Fortsatt «På flukt» Akademisk praksis – i fagmiljøene Akademisk nettverk – med studentene
Akademisk praksis Mål: Å hjelpe flyktninger med akademisk bakgrunn til å kvalifisere seg til videre studier eller akademisk virke Flyktninger med akademisk bakgrunn kan søke praksisplass ved UiO som del av Introduksjonsprogrammet (rett etter bosetting i Oslo-området) Foreløpig krav om minst én grad (kan endres) Utplassering i «eget» fagmiljø Individuelt tilpassede arbeidsoppgaver
Akademisk praksis, forts. Vi vurderer mulighet for kompletterende undervisning (eksamensrett etter individuell kompetansevurdering av GSK minus formelle språkkrav) …samt tilgang til UiOs egne norskkurs Pilotprosjekt med Oslo kommune Ønsker å lage et opplegg som kan adopteres av alle institusjoner og alle fylker
Akademisk nettverk Mål: Skape møteplasser for flyktninger med akademisk bakgrunn og egne studenter med sammenlignbar fagbakgrunn Samarbeid med HiOA Oppstart høst 2016 – basert på erfaringer med Studentmentorordningen (HiOA) og Studentforum (UiO) Lavterskel: Ingen krav til oppholdsstatus/Introduksjonsprogram
Andre tiltak: Utvikler MOOC (nettbasert undervisning) i norsk språk (Trinn A1) – og er interessert i nasjonalt samarbeid om kurs på øvrige trinn Aktivt samarbeid med andre norske institusjoner, bl.a. gjennom Universitets- og HøgskolerådetUniversitets- og Høgskolerådet Aktiv internasjonal deltagelse i arbeidet, blant annet gjennom Scholars at Risk og EAIEScholars at Risk EAIE
- Det finnes bare ett akademi: Det globale. - Jeg håper universiteter og høgskoler tar på seg et fjerde samfunnsoppdrag: Akademisk inkludering. - Norge kan være et internasjonalt laboratorium for de gode løsningene for integrering. (Sitater fra Ole Petter Ottersen. Ledelsens initiativ og driv er uvurdelig for å få dette til.)
uio.no/akademisk-dugnad