Naturskadehendingar: Korleis brukar vi tidlegare hendingar til å planleggja for betre tilpassing til framtidige hendingar? Møte med NIFS-prosjektet, Oslo,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risikovurdering av endret ekstremvær
Advertisements

Konsekvenser av klimaendringer i et lokalt perspektiv Innlegg på Nasjonal konferanse om Samfunnssikkerhet og nye trusselbilder 7. januar.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Innledning til debatt etter framsyning av filmen ”An Inconvenient Truth” under Internasjonal veke i Sogndal. Sogndal Kulturhus, 27. september 2007 Kvifor.
Korleis kan Fylkesmannen følgje opp klimatilpassingsarbeid i planlegginga (og litt til) Haavard Stensvand Fylkesberedskapssjef FMSF.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
Vurdering av konsekvensar av klimaendringer i Sogn og Fjordane Innleiing på arbeidsseminar om klimasårbarheit arrangert av Sogn og Fjordane.
Risiko- og sårbarheitsanalysar v/Haavard Stensvand fylkesberedskapssjef.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
ROS-analyse i arealplanlegging NIFS- Dp. 3.3 Ved Jan Otto Larsen Statens vegvesen.
Lønner det seg å forebygge mot naturskade? Presentasjon av prosjektet "Naturskader – kostnader ved forebygging vs. gjenoppbygging av kommunalt eid infrastruktur"
Bruk av nye prinsipp for overvasshandtering: Status i norske kommunar Arealklim & NIFS-seminar Oslo, 5. november 2014 Kyrre Groven, Vestlandsforsking.
-Ein tydeleg medspelar Psykisk helse og fråfall i vgo Geirangerkonferansen 20. – 21. april 2016Jorunn Dahle.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
STATUS plantekontroll OPPSUMMERING Hvor langt er kommunene i fylket kommet med oppfølging av avvik ? Hvilke behov er avdekket som kan få konsekvenser.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Anita Holm Cirotzki – Loen 19. november 2015 Høyring om endring i barnehagelova Barn med særskilde behov.
Regionalt næringsprogram Regionale mål: o Meir mjølk i Hordaland o Auka produksjon av lammekjøt av god kvalitet o Auka produksjon av kvalitetsfrukt.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Frå tilpassing til omstilling i Sogn og Fjordane Samhandling for Grønt skifte.
Regional planstrategi
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
ROS-analyse.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Regionreforma – vår status
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Natur- og miljøvernstrategien for DNT
Bærekraftig samfunnsutvikling
-Ein tydeleg medspelar
Auka verdiskaping på ammeku
STATUS FOR DEMENSOMSORGA I MØRE OG ROMSDAL
Prioritering av akvakultur – korleis lage gode kommuneplanar for framtida? Miljøseminar Florø Håvard Tveit, Gulen kommune God morgon. Håpar.
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Overvasshandtering i endring
Masteroppgave i forvaltningsrett/miljørett?
Status i klimaforskningen ved Vestlandsforsking
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Dialogmøte i regionane
Møte i prosjektgruppa i Ytre Sogn vassområde
-Ein tydeleg medspelar
Landskapet vi ser rundt oss endrar seg stadig.
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Fornying av kraftleidningen Dale – Fosse – Kaldestad - Hodnaberg
The Nature Index for Norway - a new measure of biodiversity
Skadedata og risikoanalyser
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
NIFS rapport om skog og naturfare: Regelverk, problemstillinger
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Matematikk på ungdomstrinnet
Plannettverk om klimatilpassing
Det har aldri vore skapt så mange nye arbeidsplassar i Sogn og Fjordane
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Frå tilpassing til omstilling i Sogn og Fjordane
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Oppfølging av Høstrapporten
Sogn og Fjordane i ei brytningstid
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
-Ein tydeleg medspelar
Regionalt planforum Hordaland
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Erfaring med planlegging og plansaker i Vestland
Utskrift av presentasjonen:

Naturskadehendingar: Korleis brukar vi tidlegare hendingar til å planleggja for betre tilpassing til framtidige hendingar? Møte med NIFS-prosjektet, Oslo, Halvor Dannevig, Carlo Aall og Kyrre Groven Vestlandsforsking

Presentasjon Om AREALKLIM prosjektet Resultater frå AREALKLIM prosjektet Refleksjonar med bakgrunn i AREALKLIM prosjektet

AREALKLIM prosjektet

Kva har vi studert 1.Hva skjedde i dei historiske casa? Vêr og naturskade Status for arealplanen 2.Kvifor skjedde det? Dårlig vêr?(vêrhending innafor naturleg variasjon i dagens klima) Klimaendring? (vêrhending utafor naturleg variasjon i dagens klima) Dårlig planlegging? 3.Korleis arbeider lokalt og regionalt nivå i dag? Analyse av naturskaderisiko og klimaendringar Lokal klimatilpassing i arealplanlegginga Fylkesmannen si oppfølging av kommunane 4.Hva kan gjerast betre? AP2 AP3 AP3+4

AP2: Gransking av 10 historiske naturskadehendingar på Vestlandet

AP3 Dialog med fem kommunar Kommune/fylkeType planPlantittelNaturskadeproblematikk Stavanger (Rogaland) OmrådeplanJåttå Nord Overvasshandtering, ekstremnedbør, stormflo Fjell (Hordaland)ReguleringsplanPollhaugen Overvasshandtering, ekstremnedbør Leikanger (Sogn og Fjordane) Risiko- og sårb arhetsanalyse (ROS) ROS-analyse Leikanger kommune Jordskred, ekstremnedbør, skogsveg, flatehogst Eid (Sogn og Fjordane) Risiko- og sårb arhetsanalyse (ROS) ROS-analyse Nordfjordeid Stormflo, havnivåstiging Naustdal (Sogn og Fjordane) KommunedelplanSæla - «Fjordlandsby en» Sørpeskred, steinsprang, stormflo, havnivåstiging

AP2: Historiske hendingar - kven hadde skylda? 10 skade- hendingar Innafor dagens klimavariabilitet Utafor dagens klimavariabilitet Skade kunne truleg ikkje vore redusert gjennom betre planlegging Skade kunne truleg vore redusert gjennom betre planlegging Dårleg planlegging God planlegging Dårleg planlegging God planlegging

AP2: Historiske hendingar - kven hadde skylda? 10 skade- hendingar Innafor dagens klimavariabilitet Utafor dagens klimavariabilitet Skade kunne truleg ikkje vore redusert gjennom betre planlegging Skade kunne truleg vore redusert gjennom betre planlegging Dårleg planlegging God planlegging Dårleg planlegging God planlegging

Planleggingsideal for førebygging av naturskade Lovverk Offentleg rådgiving Motsegn / kontroll Risikovurdering Planlegging Utbyggings- interesser Innleigd konsulent Trygge område Iverksetting (plan og/eller sikring) Datagrunnlag

AP2: Historiske erfaringar Lovverk Offentleg rådgiving Motsegn / kontroll Risikovurdering Planlegging Utbyggings- interesser Innleigd konsulent Naturskade- hending Iverksetting (plan og/eller sikring) Datagrunnlag

Lovverk Offentleg rådgiving Motsegn / kontroll Risikovurdering Planlegging Utbyggings- interesser Innleigd konsulent Naturskade- hending Iverksetting (plan og/eller sikring) Datagrunnlag Gradvis styrka m.o.t. å krevje vurdering av naturfare Naturfare lite fokusert Dårleg tilgjengeleg og manglande kunnskap om bruk av relevante data Mangel på gode og sikre areal med dagens etterspurnad etter areal Svak på vurdering av naturfare; klima- endringar ikkje tema Fleire døme på at natur- fare ikkje er vurdert Fleire døme på utbygging utan plan

AP3: Dagens praksis Lovverk Offentleg rådgiving Motsegn / kontroll Risikovurdering Planlegging Utbyggings- interesser Innleigd konsulent Naturskaderisiko Iverksetting (plan og/eller sikring) Datagrunnlag

Lovverk Offentleg rådgiving Motsegn / kontroll Risikovurdering Planlegging Utbyggings- interesser Innleigd konsulent Naturskaderisiko Iverksetting (plan og/eller sikring) Datagrunnlag Manglar heimel for ny risiko- vurdering av eksisterande infrastruktur Store fylkesvise forskjellar Svak på klimaendring, mangel på gode og sikre areal med dagens etterspurnad etter areal Lokal kunnskap manglar ofte Dårleg tilgjengeleg og manglande kunnskap om bruk av relevante data Meir privat regulerings- planlegging som gjev trong for auke i bestillar- kompetanse i kommunane. Også liten plankapasitet i små kommunar Svak på klimaendringar (t.d. auke i stormflo/ havnivå, nedbørsflaum, skogbruk i bratt terreng, er råd om +20% nedbør/flaum nok?)

Fylkesmannen si oppfølging av kommunane FylkeTal planarTal motsegnDel motsegn Rogaland73050,7 % Hordaland57110,2 % Sogn og Fjordane248104,0 % Møre og Romsdal54250,9 % Tal motsegn frå Fylkesmannen grunngjeve i manglande omsyn til klimaendringar i reguleringsplanar, områdeplanar, kommuneplanar eller planstrategiar,

Hovudkonklusjonar 1.Endre lovverket Dagens lovverk er «ganske godt» til å handtere dagens klima Lovnaden om å kome med planretningslinjer på tilpassing til klimaendringar framleis ikkje fulgt opp 2.Redusere planleggingsunderskotet Tilpassing til klimaendringar er særleg krevjande for små bygdekommuner der utfordringane ofte er størst 3.Endre kommunale prioriteringar Legg større vekt på naturskaderisiko opp mot utviklingshensyn i arealplanlegging. Bruke lokal høring til å fokusere på samfunnsikkerhetsprespektiv – aktivere lokal kunnskap 4.Styrke datagrunnlaget Manglar i datagrunnlag som gjeld klimaendringar og konsekvensar av klimaendringar (t.d. skadedata frå forsikringsnæringa, lokale klimadata) 5.Auke kunnskapen Trong for betre kunnskap om korleis kartlegge og planlegge opp mot «nye risikoer» utløyst av klimaendringar (t.d. sørpeskred, vassmetta jordskred og flaumskred) 6.Styrke oppfølging av kommunane Styrke statleg innsats og ha lik innsats i fylka Problematisk med politiske signal om å redusere motsegnsaktiviteten

AVSLUTTANDE REFLEKSJONAR

Kan «klimafaktoren» redde oss? Fleire etatar (NVE, Statens Vegvesen, Jernbaneverket, einskildkommunar, konsulentfirma) har tatt i bruk ein «klimafaktor» på +20% MEN: OG: Norge har allereie i dag det tal dager med ekstremnedbørhendingar som IPPC sine klimamodeller spår først skal kome i år 2100» (Miles, 2014) DERFOR: Allereie trong for å justere «klimafaktoren»? (i tilfelle; kor mykje?) Forventa endring i normalnedbør i 2050 mot normalperioden for Vestlandet Kjelde: Miles og Richter, 2012

Frå tilpassing til omstilling? Er tida i ferd med å renne ut for at tilpassing er «nok»? “There is growing debate on the need for transformational approaches to tackle the challenges facing development in the face of climate change. If current incremental approaches to preventing dangerous climate change and adapting to the change we are already locked into are insufficient, then more radical approaches may be required” Bahadur and Tanner, 2012 Tilpassing (eng. «adaptation»): «The process of adjustment to actual or expected climate and its effects, in order to moderate harm or exploit beneficial opportunities” Omstilling (eng. «transformation»): «The altering of fundamental attributes of a system (including value systems; regulatory, legislative, or bureaucratic regimes; financial institutions; and technological or biological systems)” IPCC, 2012

0 C Norge 2014 OmstillingTilpassing Frå tilpassing til omstilling?

Omstillingsutfordringar i norsk arealplanlegging Forvaltning av skog i bratt terreng 25% av dagens produktive granskog på Vestlandet er i terreng brattare enn det vi i dag reknar som faregrense for jordskred (27 grader) Auke i ekstremnedbør kan utløyse jordskred på svakare helling enn 27 grader. Klimaomsyn i form av binding av karbon og produksjon av bioenergi blir brukt som argument for meir granplanting på Vestlandet. Urban flaum Sterk auke i forsikringsutbetalingar til vasskade i byar Tiltak «under jorda» (auke røyrkapasiteten) skjer svært sakte og tiltak «over jorda» (lokal overvasshandtering) skjer i liten grad, er dyrt og gjev arealkonfliktar Sterk sentralisering og omsyn til klima i form av fortetting aukar delen harde flater i byane, som igjen aukar flaumproblema Rural flaum Infrastruktur rurale strøk kan bli utsett for ein stor auke i nedbørsflaum som kan gje store skader på svært kort tid. Slike hendingar er ofte svært vanskeleg å forutseie.

Referanser Bahadur, A., and Tanner, T. (2012) ‘Transformation: Theory and practice in climate change and development’, Briefing note, The Learning Hub, Institute of Development Studies, University of Sussex. Halvor Dannevig, Kyrre Groven, Carlo Aall, Ragnar Brevik (2013): Kva kan vi lære av historiske naturskadehendingar for betre tilpassing til klimaendringar? VF rapport 8/2013. Sogndal: Vestlandsforsking IPCC (2012) Managing the Risks of Extreme Events and Disasters to Advance Climate Change Adaptation Special Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Cambridge: Cambridge University Press. Miles, M. (2014): Klima–geofare koblinger og fremtidige klimaendringer. Uni Research Climate, Bjerknessentret Miles, M., Richter, K. (2011): Klimaendringenes konsekvenser for kommunal og fylkeskommunal infrastruktur. Delrapport 2: Klimaanalyse. Bergen: Bjerknessenteret.

Takk for merksemda! Carlo Aall © Carlo Aall Fosshaugane Campus