Lise Hovik Cutting Edge 27.10.15 Interaksjon i scenekunst for barn: Tyranni eller magi?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Med forskning på timeplanen
Etikk i møte med mennesket
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Møteplass for etisk refleksjon
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Dette er Barneøya 20 og 21 august 2005
Skuespillerkunst i dagens teater.
Kunst i offentlig rom - KORO
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Goffman, Garfinkel og Giddens
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Aksjonsforskning.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Temabasert undervisning
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Ny læreplan, nye utfordringer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Valgfag på Kastellet skole
Opp og fram Musikk og videoproduksjon - Fra idé til suksess.
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
1 Øystein Nytrø Department of computer and information science Norwegian University of Science and Technology TDT4210 Helseinformatikk Kursintroduksjon.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Dramafaglig prosjektarbeid
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
TEATER FOR BARN.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
BAKGRUNN FØRSTE GANG GJENNOMFØRT SOM ET EU-PROSJEKT I 2010 INITIERT AV DET BELGISKE SCENEKUNST KOMPANIET ZONZO COMPAGNIE. SAMARBEID MED LEDENDE KULTURINSTITUSJONER.
Nattergalen Et eventyr fra Iran. Iran.
Måling av kultur En introduksjon. Kan kultur måles? Ja, og det skjer hele tiden.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Brageteatret er Regionteater for Buskerud og en av fylkets viktigste profesjonelle kulturinstitusjoner.
Kultur for framtiden! Hege Haukeland Liadal Stortingsrepresentant kulturpolitisk talsperson generelle utviklingen innen kulturlivet.
Forskningsstøtte ved UBA
Resultater fra Telemark
November på Neglespretten Avd: Kontor:
Games for Civic Engagement
Vårt utgangspunkt UiT Norges arktiske universitet Samfunnsvitenskap
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Lise Hovik Cutting Edge Interaksjon i scenekunst for barn: Tyranni eller magi?

SCESAM – Interaktive dramaturgier i scenekunst for barn Forskning Kunstnerisk forskning i verksteder med mentorordning Scenekunst Fem kunstprosjekter i coproduksjon Formidling Scesam.no Sosiale medier, Kanal Scenekunst Symposier Festival Fanzine, aktivitetsbok, infohefte Vitenskaplige artikler Metodebok

Scenekunstprosjekter: Forprosjekt: Teater Fot/Trøndelag Teater: Du skal få høre fuglesang (trilogi) Utvalgte prosjekter: Flaatenbjørk kompani/Teater Innlandet: Kandisia Hilde Brinchmann/Brageteatret: Trollmannen fra Oz Konstellasjonen/Flatåsen Skole: Ugler i mosen Pia Maria Roll/Østfold Teater: Nå løper vi

Kunstnergruppene og forskningsmentorene ble enige om : A. En samarbeidsform B. Forskningsspørsmål C. Aktuelle metoder D. Dokumentasjonsformer

Hvilke interaksjonsformer egner seg for ulike aldersgrupper av barn, 0-2, 3-5 og 6-9 år? Hvor klare rammer kreves for at publikum skal føle seg fri til å medvirke? Hvordan involvere barna i forestillingens moralske dilemma, og gi dem muligheten til å respondere følelsesmessig? Hvor mye kan man åpne for interaktivitet og publikums deltakelse og samtidig opprettholde en forestillings narrative struktur og univers Problemstillinger

Teater for barn  Teater med barn  Barn spiller teater (lek) teater for/med barn teater med/av barn Flemming Mouritsen, Legekultur : Essays om børnekultur, leg og fortælling Trollmannen fra Oz

Knute 1: Barnekulturperspektivet og voksenkunstperspektivet Knute 2: Scenekunst og barns lek Knute 3: Kunst og forskning KNUTER i SCESAM

Knute 4: Teoretisk og praktisk kunnskap Knute 5: Kunstnerisk idé og kulturpolitiske produksjonsvilkår Knute 6: Interaktiv scenekunst og dramapedagogikk «Ja, vi har blendingsgardiner i gymsalen»

DILEMMAER I INTERAKTIV SCENEKUNST FOR BARN TYRANNI ELLER MAGI? Nattergal

1. Forholdet mellom kontroll og kaos 2. Forholdet mellom frivillighet og tvang 3. Forholdet mellom regissert og improvisert Bursdagskake pyntet av Lisa Nagel

TYRANNIMAGI KontrollKaos RegiImprovisasjon TvangFrivillighet TEATERLEK LukketÅpent En falsk modell?