Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA NÅ, LILLE LAND? NOEN SPØRSMÅL FRA EN OMNIBUSUNDERSØKELSE Gjennomført av Synovate på oppdrag fra LOStat/Fafo, uke 45 1.
Advertisements

Bevisst kommunikasjon innad og utad
Trygge organisasjoner
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LANDSORGANISASJONEN I NORGE
Konferanse Thon Hotell Oslo Airport NTL Forskningsinstitutter
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Elefant i små porsjoner Hvordan angripe økonomiplan og budsjett.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Helsesøster som samfunnsaktør
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
Velkommen til tariffkonferanse og nettverkssamling Holmenkollen Park Hotel
NTL Forskningsinstitutter Konferanse og nettverkssamling Voksenåsen mai 2009.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Et kunnskapsbasert Senter for politisk analyse finner fakta setter dagsorden vinner debatten.
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Definere og velge hovedmål og delmål
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
- Og annet politisk påvirkning.
POLITIKK.
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Flere barnehagelærere!
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Idrettsrådets ansvar og rolle
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Hvordan oppnå politisk overbevisning…..
Ta vare på velgerne dine! Vårt politikeropplæringsprogram.
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Påverknadsarbeid. Frivillige organisasjonar er samfunnspåverkarar Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Påverknadsarbeid.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Prosjektleder valg 2015 Bente Huuse VALG EN NYBEGYNNERS BEKJENNELSER.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Et svært spennende valg
Ulvejakt og media.
Verving Thorbjørnrud
Golfturnering til inntekt for brystkreftsaken
Norges Musikkhøgskole
Kommunikasjon og mediehåndtering
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Utskrift av presentasjonen:

Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning

HVORFOR JOBBE MED POLITISK PÅVIRKNING?

HVORDAN JOBBE MED POLITISK PÅVIRKNING?

INTERESSER MÅ ALLTID ALLMENNGJØRES

STEMMER TELLER, RESSURSER AVGJØR

HVA ER RESSURSER? Penger Medlemmer Medieoppmerksomhet Kunnskap Direkte kontakt

NÅR SKAL VI PÅVIRKE?

BYGG ALLIANSER Samarbeid med andre organisasjoner/aktører Ha et nært samarbeid med nære organisasjoner over tid...men bygg også nye og overraskende allianser ved enkeltsaker

HVEM SKAL PÅVIRKES? Stortingsrepresentantene og partiene Ordførere og andre lokalpolitikere – de kan skape oppmerksomhet og press!

MÅLGRUPPE Vær bevisst hvem du snakker med/skriver til Er det meningsfeller? Motstandere? Noen som ikke har gjort opp noen mening? Sett deg inn i tilhørernes perspektiv – Hva er de mest opptatt av? – Hva er deres perspektiv? Hva ønsker du å oppnå? Du må være mottakerorientert: ikke formuler deg og bruk argumenter som om du snakket til dine egne

VINN DAGSORDEN Bruke media Hjelp journalister i tidsklemma Viktig med saker som beskriver og har en nyhetsverdi… … og ikke bare vi mener at…

JOBB LOKALT

SAMARBEID I NTL Dere må ta kontakt! Det er dere som sitter på informasjonen og kunnskapen. Vær offensive og snakk med landsforeningen, og så eventuelt forbundskontoret. Vi kan bidra med politisk kontakt og utarbeidelse av budskap, dere må bidra med ekspertkunnskapen.

NTLS POLITISKE ARBEID NTL jobber med politisk påvirkning gjennom hele året. Vi jobber både med konkrete saker og mer overordnet for å dra samfunnet i vår retning. Vi jobber med statsbudsjett, høringer, partiprogrammer og stortingsmeldinger. Vi vil gjerne ha innspill også i det fortløpende arbeidet.

KORT OPPSUMMERT Allmenngjør interessene Bygg allianser Vær til stede i hele prosessen Finn ut hvem du trenger å påvirke Snakk med dem – i et språk de kjenner seg igjen i Vinn dagsorden – bruk media