 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Advertisements

Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Deltaking, inkludering og velferd
Bilder fra fagdag i Namsos:
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Strategiarbeid i praksis
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Evaluering av Reisverket
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Segmentering og målgruppetenkning
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Skranker i arbeidslivet
«Det inkluderende samfunn» - Røde Kors til stede for alle Miniseminar 2- Distriktsårsmøte i Geiranger 2015.
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Tiltak rundt planer og organisering
Indre Østfold Introduksjonssenter
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
- Arbeid og uføretrygd - Erfaringer med NAV
Optimalisering – intro til prosjektbeskrivelsen
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Vil du bli språkhjelper?
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling til det beste for den enkelte bruker. Få til et tett og utviklende samarbeid med overføringsmulighet til annet arbeid utover prosjektet. Lillehammer kommune tar i mot flyktningen, og tar helhetlig ansvar for kvalifiseringen.  KUM-midler til prosjekt for å prøve ut ny arbeidsmåte med lengre tidsperspektiv på opplæring og integrering i en kommune for målgruppa.

 Målgruppe  Kort tid i Norge (inntil 1 år)  Lite eller ingen skolebakgrunn  Ei gruppe som tradisjonelt har blitt lite kvalifisert til arbeidsliv etter gjennomført introduksjonsprogram.  Utvelgelse av deltakere  Programrådgivere velger ut egnede kandidater  Deltaker drøftes med kontaktlærer  Samtale med tolk for å avklare forventninger

 Våre 12 utvalgte deltakere  Alder23 – 57 år  Kjønn3 kvinner og 9 menn  Nasjonalitet5 forskjellige

 Metodisk tilnærming  Norsk-norsk (2t/dag)  Arbeidsnorsk (4t/dag)  Praksis Trinn 1: I egen klasse/gruppe Trinn 2: I intern praksisgruppe på Lipro Trinn 3: Ekstern praksisgruppe Trinn 4 Fast arbeid  Langsiktig perspektiv – inntil 4 år

 Etter ca en måned i drift:  Noen deltakere er allerede over i trinn 2  Samarbeidet mellom de tre aktørene (LLS, Lipro og NAV) er forsterket, vi snakker samme språk og er enige om hovedmålet for deltakerne: «Raskest mulig ut i varig arbeid»