Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
HVA ER ?.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Smarttelefonen - et verktøy for en enklere og smartere hverdag.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Sammensatte tekster: Photo Story
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Media og informasjon.
God kommunikasjon på nettet
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Nyhetsartikkel.
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Politisk påvirkning.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Velkommen til samling for «Multipliere» 3 nettverk: Aktiv Ungdoms lokalkontakter Eurodesk / UngInfo EuroPeers Det handler om: Synlighet, tilgjengelighet,
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
@ Foto: Ernst Furuhatt Hvorfor bruke video? Susanne Forsland 5. November 2015.
D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget
Studieteknikk Bison.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Verktøy for å kartlegge holdninger
Bruk av video i undervisning
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Redigering av videofil
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Roede-kurslederen på Facebook
Apollons videoerfaring
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Gode venner som hjelper andre
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter?
i Word 5 nye måter å jobbe på
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Hva er en PITCH? Kort, overbevisende presentasjon av ideen og dere
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering

Hvorfor synliggjøre prosjektene i Erasmus+: Aktiv Ungdom- programmet? Erasmus+ er et viktig verktøy for å fremme mobilisering på tvers av landegrensene, og det er en forventning om at prosjekter som mottar støtte skal spre informasjon om og formidle resultatene fra prosjektet, på et lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Påse at politikere og andre viktige beslutningstakere kan se nytten av slike tiltak og være med på å fremme mobiliseringsmuligheter, enten via bevilgning eller tiltak i lokalmiljøet og på nasjonalt nivå. Skape interesse og rette fokus på temaet dere arbeider med Synliggjøre mulighetene i Erasmus+: Aktiv Ungdom-programmet Ikke minst, gi dere selv en klapp på skulderen for godt utført arbeid!

Hvordan skape interesse rundt arbeidet deres? Kartlegg hva dere ønsker å formidle med omverdenen – er det noen spennende resultater som følge av prosjektet deres? Få en oversikt over målgruppen dere ønsker å nå og hvilke kanaler dere ønsker å benytte dere av for å få oppmerksomheten deres F.eks: -Nettside -Twitter, Facebook, Instagram eller andre sosiale medier -Kontakt med media (aviser, nyhetskanal + + ) -Bruke nettverket deres (kolleger, oss i Aktiv Ungdom, samarbeidspartnere o.l.) -Project Results Platform

«Alle» er på sosiale medier Twitter er en perfekt kanal for å nå journalister, beslutningstakere politikere, og deltakere til prosjekter. «Pressemelding på 140 tegn» Begrenset mulighet til å ytre seg, derfor er det viktig å komme raskt til poenget. Lov med «click baiting», ordspill og andre virkemidler for å skape interesse Komprimer URL-adressen for å spare plass i statusfeltet, med en URL-forkorter, slik som BitlyBitly

Kontakt media Skap interesse med riktig ordbruk, trekke frem hva som er interessant med det dere gjør og hvordan andre kan dra nytte av dette. Eks. prosjekt med ungdommer fra Norge som jobber med et transnasjonalt ungdomsinitiativ sammen med ungdom i Russland for å lære hverandre om toleranse og flerkulturelt mangfold? «Ikke noe kjølig forhold å spore mellom norsk og russisk ungdom» Overskrift som spiller på forholdet mellom Russland – Norge

Kontakt media Ingen sak er for liten for media – alt kommer an på å treffe riktig målgruppe og «pitche» en god idé. Eksempel: Utklipp fra en nyhetssak fra Salangen- Nyheter om en julegran det ryktes kommer fra Salangen, men som har endt opp i Kjøllefjord. (Saken er lengre enn vist her og inkluderer flere kilder). Ble populær utenfor «agurksesongen». Ble også dekket på P4 sitt radioprogram «Misjonen»

Godt eksempel Filling the Gaps – Learning mobility of individuals, youth mobility. Leppe-ganespalteforeningen i Norge, sammen med deltakere fra andre land. Til sammen 39 deltakere. Ble dekket av NRK, med innslag på Distriktsnyheter Nordnytt i mai "Filling the Gaps" - Learning mobility of individuals, youth mobility

Hvordan skrive pressemelding En pressemelding fungerer som en nyhetssak – skal informere om noe som skjer, som er av interesse for befolkningen. Kan være et arrangement, informasjon om et program, et nytt produkt o.l. Skal i utgangspunktet være såpass bra, at en avis kan publisere den rett på nettsiden sin

Bør dekke de 5 H-ene og 1 N: Hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og når Overskrift – hele saken oppsummert i en setning, maks 8 ord Ingress – hovedessensen av budskapet (oppsummering/synopsis), unngå mer enn tre linjer med tekst Budskap (brødtekst) – Her skriver du budskapet ditt. Start med det viktigste først, mindre viktig lengre ned. Skrives kort og godt. Gjerne ha med et sitat i teksten Avsluttes brått. Saken stopper når du ikke har mer å si Husk å ta med: Kontaktinfo, bilder, logoer o.l.

Video-Workshop Video og andre visuelle medier er en flott måte å promotere en bedrift, organisasjon o.l., og får deg til å skille deg ut i mengden Fint avbrekk fra tekstbasert informasjon – et bilde sier mer enn 1000 ord, en video enda mer Teknologi blir bare bedre, billigere og mer tilgjengelig. Nyere mobiler har god videokvalitet.

Planlegg før du filmer Hva vil du si med filmen? Hvor lang skal den være? Hvem er målgruppen?

Eksempel på hva filmen kan handle om: Presentasjon av deg (kort) og hva jobben din som lokalkontakt går ut på. Hva du kan hjelpe med (hva kan du?) og hvilket område av landet du dekker Fortell kort om Erasmus+: Aktiv Ungdom-programmet Hvorfor ungdom og de som er interessert i å organisere et prosjekt skal ta kontakt med dere og benytte seg av programmet Henvise til dine kolleger

Godt eksempel Alberto fra Spania er volontør via EVS i Norge, og har laget flere korte «teasere» om hverdagen som volontør i et nytt land Bli volontør!

Manus - Script Kort video – mellom 1 – 1,5 minutt langt Tydelig tale og ikke for raskt – 3 ord per sekund er normalen. Dette tilsvarer cirka 90 ord på 30 sekunder. Skriv et kort manus og les det høyt og sakte for deg selv, mens du tar tiden. Overrasket over hvor lang tid du bruker?

Best mulig kvalitet Still oppløsning på videoopptak på høyt (minimum 1080x720) på mobilen Pass på tilstrekkelig lys og støynivået der du skal filme. Støy i bakgrunnen blir enda mer hørbart i lydopptak. Finnes egne mikrofoner for mobiler – ligger på 300 kroner og oppover. Husk å holde mobilen horisontalt når du filmer

Redigering Flere gratis programvare for redigering av film på datamaskin; Windows Movie Maker (pc), iMovie (Mac) ++ Redigeringsprogrammer til mobil: - Filmora Video Editor – passer til Android - Movie Maker – passer til Windows - iMovie – passer til iPhone