Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Hva er en elendig presentasjon med PowerPoint?
Trådløs telefon 7921G (side 1 av 2)‏ Normalvisning Hvilestilling Normalvisning: •Telefonnummer til den som er logget på vises •Valget Fører til Tjenester/Menyvalg.
Kilder: Ligger på hjemmesiden  Din side Din side  PC World Norge PC World Norge  Akam.no (1) Akam.no  Akam.no (2) Akam.no (2)  Online Online.
Knipsetips Se Fototeknikk kap.7 s.60 i boka.
Legge inn en avtale i mobilkalender Her er det et eksempel på hvordan en avtale legges inn. I eksempelet bruker vi Nokia Her er det en innebygget.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
med Microsoft PowerPoint
Hippo Brukermanual for styreboks PGDT Pilot+. Styreboksen Hippo Av/På Nødblink Venstre blinklys Modusvelger Hastighet Batterisøyle Lysbryter Høyre blinklys.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
REGNBUEN Skrevet av Runar Petershagen.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
med Microsoft PowerPoint
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
ATP modellen Datakvalitet – enkle kontrollrutiner.
Arkitektur vår 2012 Av Anne Marie Høghaug-Western
Seilbåt.
«Synlighet i mørket» Trafikksikkerhet 2014
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
En ulv. En Ulv..
LYS OG FARGER Absorpsjon Refleksjon / Refleksjonsloven Transmisjon
Huawei B593 Brukerveiledning
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Tolking av stråling fra verdensrommet
RGBH - lykt - Byggebeskrivelse Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
1 LIFEPAK 20 Slå av og på apparatet med den grønne knappen. Brukes kun i manuelt modus, valg av joul. Brukes ved manuell defibrillering, elkonvertering.
1.  Barebow  Recurve (ikke internasjonalt)  Instinkt  Langbue  Compound  Buejeger (Ikke internasjonalt)  Barebow  Recurve  Langbue (ikke internasjonalt)
Stråling mot jorda. Stråling Bevegelse av energi i form av bølger Sola er hovedkilden til den strålingen jorda mottar Lysstråling har særegne elektriske.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Booking av Newtondag Øvrige tema GPS:
Bergarter og mineraler Booking av Newtondag
Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Lys og farger Jeg skal lære om: hva lys er hvordan vi kan se farger.
Roboter og matematikk.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Lite hus med en dør så blå, skal vi gå å hilse på?
Roboter – EV3.
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Velkommen til Newton-rommet
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Fargelære.
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Kom i gang med programmering!
Roboter og omkrets Etterarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Roboter og matematikk!

beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt lengde. diskutere med andre og komme fram til en løsning på problem og oppgaver forklare løsninger for andre Læringsmål

Velkommen – intro i amfiet. Bygge robot. Beregne, måle og programmere. Lunsj ca. kl Vi fortsetter å beregne, måle og programmere. Konkurranse. Programmering, opprydding og oppsummering. Plan for dagen

X 20 Hvilken sykkel kommer lengst?

C. Begge syklene kommer like langt. A. Den med minst hjul, fordi de små hjulene går fortere rundt. B. Den med størst hjul, fordi de har størst omkrets. Hvilken sykkel kommer lengst?

C. Tilsvarende hjulets omkrets *2= A. 2 meter. Hvor langt kommer hjulet på 2 rotasjoner? B. Det er umulig å regne ut, fordi vi må vite hastigheten.

Hvor mange ganger må hjulet rotere for å kjøre 230 cm? Spørsmål

En robot kan motta data ved hjelp av sensorer. En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Definisjon på en robot

Ultrasonisk sensor Fargesensor Gyrosensor Trykksensor Stor motor Medium motor Stor motor EV3 med sensorer og motorer

Tøm/gå tilbake/slå av Knapper for å velge i menyen Slå på/Enter/Kjør EV3-brikken. Robotens hjerne

Hovedenheten har: fire utgangsporter (motorer), Port A, B, C og D. fire inngangsporter (sensorer) nummerert fra USB - kontakt for tilkobling til PC Robotens hjerne

Motor med rotasjonssensor Settet består av to store motorer og en medium. Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir nøyaktig kontroll EV3 Medium motor passer bra for å løse oppgaver på en bane. Stor motor Medium motor

Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine. Den registrerer når frontknappen trykkes eller slippes, og kan telle antall trykk. Trykksensor

Gir roboten fargesyn. Måler reflektert rødt lys og omgivelseslys, fra mørke til svært lyst sollys Den kan skille mellom fargene svart, hvit, blå, grønn, gul, rød og brun. Fargesensor

Gir roboten øyne, og muligheten til å registrere og måle avstand fra objekter. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg. Måler avstand mellom 1 og 250 cm Nøyaktighet innenfor +/- 1 cm Lyset i front er konstant når sensoren sender lydbølger, og blinker når sensoren lytter etter lydbølger Ultralydsensor

Måler robotens rotasjonsbevegelser og endrer retningen til roboten. Vinkelmodus måler vinkler med en nøyaktighet på +/- 3 grader Gyrosensor

Hvor langt kjører roboten deres dersom den programmeres til å gå en rotasjon? Spørsmål

Er det mulig å finne ut hvor mange ganger hjulene må rotere, for å kjøre denne avstanden? Diskuter sammen! Roboten deres skal kjøre 60 cm. Oppgave