Mål for utenrikspolitikken Sikkerhetspolitiske – forsvar av eget territorium, ressurser og befolkning Økonomiske – utvikling og vedlikehold av handel og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evner Vesten å bruke makt rasjonelt? Oslo Militære Samfund Mandag 8. oktober 2012.
Advertisements

IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Samfunnskunnskap - Makt
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
15 En urolig verden.
Kapittel 23. Okkupasjonstid
10Velstand og velferd.
Sosiologi i barnehagen
Skandinavisk næringsliv og CSR
Kapittel 18: Okkupasjonstida i Norge
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Opplevelsessenteret Hvite Busser
10. DET UNGE NORSKE DEMOKRATIET
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Si vis pacem, para pacem? Militærmaktens Strategiske Krav Oslo Militære Samfund, Professor.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Våre strategiske omgivelser Ulvik 27. August 2004 Jon Bingen.
POLITIKK.
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
EEC Konsolidering og indre krise. Iverksettelse av EEC Hallstein kommisjonen –Øke sin innflytelse Ministerrådet –COREPER: permanente representater/ambassadører.
USA og integrasjon.
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
FN Forente Nasjoner.
Mot ny krig Foto: Deutsches Bundesarchiv.
Velkommen til klimatoppmøte!
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
Ulike visjoner for fremtiden …. ...men for å snakke om fremtiden, må man kjenne til fortiden...
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Mange sterke inntrykk knyttet til andre verdenskrig.. Dette er et av de for meg.
Stoisismen og kristendommen
Den politiske styringskjeden
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Samfunnsfag.
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Definisjon av begrepet ”makt”
Medienes funksjoner Mediene formidler informasjon og meninger
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den internasjonale arenaen
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Samarbeid og medbestemmelse
Tema for 2014 er: Folk forandrer verden!
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

Mål for utenrikspolitikken Sikkerhetspolitiske – forsvar av eget territorium, ressurser og befolkning Økonomiske – utvikling og vedlikehold av handel og velferd Prestisje og respekt – som framvisning av symboler på makt Idealpolitikk – som miljøvern og ideer om demokrati

Sikkerhet Sikkerhet står for alle stater som det viktigste målet. Sikkerhet innebærer at staten opprettholder suverenitet, det vil si kontroll over eget område ved å holde en eventuell fiende utenfor sitt land.

Økonomi og velferd I nyere tid har det å sikre og utvikle økonomi og velferd for landets innbyggere blitt et stadig viktigere mål for flere og flere land. Velferd har også blitt en vesentlig del av tenkningen omkring sikkerhet. En trussel mot velferden kan komme ikke bare fra et militært angrep fra en annen stat.

Prestisje og respekt Tradisjonelt har prestisje og respekt knyttet seg til militærparader og statens framvisning av makt. I dag knytter det seg mye status og prestisje til det å ha atomvåpen. De fem faste medlemmene i FNs sikkerhetsråd var de første landene til å skaffe seg atomvåpen. Etter hvert har også flere andre land kommet til som atomvåpenbesittere, noe som gir dem økt status og oppmerksomhet.

Idealpolitikk Begrepet idealpolitikk er gjerne knyttet til miljøvern, bekjempelse av fattigdomsproblemer og væpnede konflikter. For mange land er også spredning av ideer om fred, menneskerettigheter, demokrati og utvikling en viktig del av utenrikspolitikken.

Andre utenrikspolitiske mål Stater kan imidlertid ha en rekke andre mål enn disse. Hitler og nazistene fikk med seg store deler av det tyske folket på en drøm om et verdensrike som var styrt av germanske folkeslag. Lenin drømte om en verdensrevolusjon som skulle ende i kommunisme i alle land. Kristne stater sendte for tusen år siden krigende korsfarere langt av gårde for å sikre og utvide kristendommen.

Verdi- og interessekonflikt I samhandlingen mellom stater sier vi at vi har en interessekonflikt dersom partene er enige om hva som er et gode, mens uenigheten går på hvor mye den enkelte staten skal ha av dette godet. En verdikonflikt er svært mye vanskeligere å løse enn interessekonflikter, en klarer ikke engang å bli enig om hva som er utgangspunktet for å begynne å forhandle.

Makt og maktressurser Når vi studerer forholdet mellom stater, er begrepet makt helt grunnleggende. Hvem har makt over hvem, og hvordan blir makten brukt? Avhengig av tilgangen på militære og økonomiske ressurser kan vi dele inn verdens stater i småstater, regionale stormakter og supermakter.

Kilder til makt Militære ressurser kan brukes til å avskrekke, å true med krig eller å gå til krig. Dette er den mest grunnleggende og historisk sett mest brukte formen for maktutøvelse. Bare det å ha en kraftig militærmakt kan være nok til at andre land føyer seg i mange sammenhenger

Kilder til makt Økonomiske ressurser kan være et svært effektivt alternativ til et militært maktgrunnlag. Store økonomiske ressurser har lenge vært forbundet med vestlige land: store markeder, avansert teknologi, store økonomiske verdier, kapitalsterke bedrifter, investorer osv

Kilder til makt En tredje maktressurs er knyttet til ideer, verdier og religion. Enkelte stater blir forbundet med verdier som demokrati, menneskerettigheter, fredsbygging osv. Disse statene nyter dermed en form for troverdighet som kan gjøre det lettere for dem å nå fram med sine mål

Virkemidler i internasjonal pol. Forhandlingsdiplomati Dette er den vanligste formen for virkemiddel i internasjonal politikk. Temaene kan være alt fra handelsavtaler, havrettsspørsmål, klimapolitikk, grensespørsmål og til rustningskontroll.

Virkemidler i internasjonal pol. Krisediplomati En internasjonal krise er en situasjon der mye står på spill for to eller flere stater, og der en konfrontasjon kan ende med krig. Spillet kan innebære å mobilisere militære styrker, drive militærøvelser, sette i gang flåteforflytninger og henvise til allianse- forpliktelser og invitasjoner til fremmede makter.

Virkemidler i internasjonal pol. Propaganda Politisk propaganda er forsøk på å forandre holdningene, synspunktene og atferden til andre aktører. Målgruppene kan være organisasjoner, folkegrupper og regjeringer.

Virkemidler i internasjonal pol. Økonomisk press og belønning Økonomiske virkemidler kan brukes til å påvirke en stats politikk. Belønninger kan være alt fra gaver og hjelp til løfter om økt import og handelsfordeler. Økonomisk press kan være alt fra å trekke tilbake belønningene til straffetoll, boikott og embargo.

Virkemidler i internasjonal pol. Fordekt aksjon Propaganda og økonomiske virkemidler kan gli over i en slags gråsone som vi kan kalle fordekt aksjon. Hemmelige operasjoner med sikte på å undergrave et regime, gjerne ved å støtte opposisjonen og påvirke utfallet av en indre maktkamp, er typiske fordekte aksjoner.

Virkemidler i internasjonal pol. Bruk av militær makt Militære virkemidler trenger ikke nødvendigvis å være å gå til krig. Trusler om bruk av militær makt kan også i mange tilfeller ha samme effekt som virkelig bruk av den. «Krig er fortsettelsen av politikk med andre midler,» sa den kjente militærteoretiker en Carl von Clausewitz (1780–1831).

Indre faktorer i utenrikspolitikken Behovet for sikkerhet og velferd Geografiske forutsetninger, landets beliggenhet En stats styreform. Et demokrati har en helt annen måte å oppføre seg på i internasjonal politikk enn et diktatur Folketall, geografisk størrelse, økonomisk system, velferdsnivå Byråkratiet, ansatte i utenriksforvaltningen Indre pressgrupper, «folkebevegelser» og organisasjoner Nasjonale medier Nasjonale bedrifter Kulturelle og etniske minoriteter

Ytre faktorer i utenrikspolitikken Det internasjonale systemets anarkiske sider: Maktkamp, vilkårlighet Avtaler, folkerett og internasjonale organisasjoner Verdensopinionen: Meninger og holdninger til innbyggere i andre land Vilkårene for internasjonal handel og markedsøkonomi Andre internasjonale aktørers mål og handlinger USAs status som supermakt med globale interesser Internasjonale miljøproblemer Internasjonale medier Internasjonale bedrifter (transnasjonale selskaper

Norsk utenrikspolitikk Sikkerhetspolitikk Utenriksøkonomisk politikk ”Myk” utenrikspolitikk

Aktører i norsk utenrikspolitikk Regjeringen Stortinget  Plenum  Utenrikskomiteen  Den utvidede utenrikskomiteen Organisasjoner Transnasjonale selskaper Medier

Føringer for norsk utenrikspol. Internasjonale avtaler og rettsregler legger føringer på hvordan norsk utenrikspolitikk kan føres. For eksempel EØS-avtalen og WTO-avtalen.