Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Brukermedvirkning og pasientmakt
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Brukernes talerør i Helse Nord-Trøndelag
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Den ytre reform Bygget opp nytt styringssystem for en av de aller største samfunnssektorer Etablert 5 regionale helseforetak Etablert 47 foretak.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samarbeid med familien
Selv om det er forskjellig hvor langt de ulike kommunene har kommet i VFT satsingen så er mange store utfordringer der samme. Mange ulike fagsystemer.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Det interkommunale samarbeidet i et nettverksperspektiv HINT, Ny offentlig ledelse
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Demensaksjonen 2017 Bøsseaksjonen og innsamling.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Grenseregionalt Forum 2017
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Cyber Lions I februar 2013 fikk jeg en mail fra vår generalsekretær der hun spurte om jeg kunne se på å lage ett konsept for “virtuelle klubber”, altså.
Enkel brukerveiledning
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Nasjonal rusmestringskonferanse
Enkel brukerveiledning
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF

/ Regionale publiseringsløsninger Helse Midt-Norge Helse Nord Regionale publiseringsløsninger Helse Vest Helse Sør-Øst 2011 Modning over tid…

Undersøkelse Utredning Behandling Rehabilitering Forebygging Mange aktører i helsetjenesten Komplekst for brukere ?

Undersøkelse Utredning Behandling Rehabilitering Forebygging helsenorge.no skal bidra til å redusere helsetjenestens kompleksitet på internett ? ENKELT – HELHETLIG – TILGJENGELIG

Langsiktig visjon 2020 Hovedvisjon for spesialisthelsetjenestens nettsatsing er: Én offentlig helseportal

Samme plattform gir merverdi Fritt sykehusvalg Velg behandlingssted Tjenestene – digital innbyggertjeneste mv…

Hovedmål i 2017: Helseforetakene har nettsider som bidrar til: trygghet og mestring hos pasienter og pårørende integrasjon med helsenorge.no at helseforetakenes egen identitet ivaretas

En felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten innebærer: Alle helseforetakene skal flytte sine nettsider til felles teknisk plattform; helsenorgeplattformen Informasjon til innbyggere skal integreres mellom helseforetakene og helsenorge.no Endret design og struktur på helseforetakenes nettsider Vektlegge brukerbehov og innholdsstrategi

Prosjekt i tre faser

Funn fra analysen Folk flest kjenner ikke organiseringen vår Finner ikke fram når sidene følger organisasjonen Bruker nettet til å finne helseinformasjon, googler det de leter etter Vanskelig å finne den informasjonen man trenger. Har tillit til informasjon fra helseforetakene Bruker av mobile enheter (mobil, nettbrett). Nye krav til nettdesign og struktur på nettsidene.

Funn (forts.) Viktigst for pasienter og pårørende er hva som skjer før, under og etter behandling Vil ha medisinsk og praktisk informasjon på samme sted Brukerne ønsker oversiktlig og lettfattelig informasjon om diagnose, prognoser og behandling, med mulighet til å fordype seg i mer utfyllende informasjon lenger ned i strukturen.

Pasientens fortelling Da jeg ble syk måtte jeg orientere meg i en helt ny hverdag. Jeg lurte jeg på hva som feilte meg, hva slags behandling jeg ville få og hva som ville skje med meg etterpå. Jeg ble også opptatt av hvilket sykehus som var best på den typen behandling jeg skulle gjennom. Før avtalen på sykehuset hadde jeg mange praktiske spørsmål: Hvor kan jeg parkere? Hvilken bygning skal jeg til og hvor er inngangsdøren? Kan ektefellen være sammen med meg på sykehuset? Slike ting lurte jeg på. Jeg syntes det var vanskelig å finne svarene.

Workshops i hele landet - for innspill til konsept Det har blitt intervjuet, tegnet, diskutert..

Vårt svar Nettsidene skal være en del av sykehuset, en del av pasientreisen og en del av behandlingen Spesialisthelsetjenesten på nett skal være en del av en løsning, som hjelper pasienter og pårørende i en sårbar del av livet. En velinformert pasient opplever større mestring og trygghet. Skreddersydd informasjon og selvbetjening hjelper pasienten å gjøre gode valg for egen helse. All informasjon sirkler rundt det pasienten er mest opptatt av: Sykdommen og behandlingsforløpet

Pasienter Pårørende Forskere Media Andre Jobbsøkere Helsepersonell Fastlegen