Følgeevaluering av Forskningsbasert kompetansemegling Underveisrapport 2005 og veien videre Programsamling Kristiansand 30-31.5.06.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for Velferdsteknologi
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Velkommen til Buskerud, Telemark og Vestfold !
Resultatrapportering og kunnskapsdannelse - forslag til resultatrapporteringsopplegg Presentasjon – Samling Kompetansemeglerne,
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Mcs, Videreutvikling av mål- og resultatstyring i Forskningsbasert kompetansemegling Samling Marit C Synnevåg Seniorrådgiver, Scandpower.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Årsrapportering 2004 Kompetansemegling Kongsbergsamling 2. mars 2005.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Kompetansemegling i Rogaland
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Forskningsbasert Kompetansemegling Kompetansemegling i Osloregionen 2004.
Oppfølging av assistanser Ansvarsforhold: FoU-instituttet ansvarlig for at de faglige målene ble nådd TEFT: ansvarlig for prosjektet fra start.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regionale forskningsfond
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling TEFT/IRC-Database Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Kompetansemegling Trøndelag Samling Kompetansemegling, Trondheim, 8. desember 2005 Terje Bakken.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nytt fra Forskningsrådet Kompetansemeglingssamling, Lillehammer 15.mars 2006.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Husbanken og kommunene
Innovasjon Tillit Bred medvirkning.
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utskrift av presentasjonen:

Følgeevaluering av Forskningsbasert kompetansemegling Underveisrapport 2005 og veien videre Programsamling Kristiansand

Samlet konklusjon i underveisrapport (I) Det har samlet sett vært en betydelig aktivitet i programmet i forhold til bedriftsmålsetningen  Antall iverksatte bedriftsprosjektet overskrider måltallet for Programmet har en bredere teoretisk og faglig forankring enn hva som var tilfelle under TEFT-programmet  har bidratt til en mer heterogen portefølje av bedriftsprosjekter og  en mer variert gruppe av forskningsinstitutter som er knyttet opp mot ordningen enn hva som var tilfelle under TEFT. Instituttmålsetningen og systemmålsetningen framstår som underordnet.  Det har vist seg vanskelig å få opp aktiviteter som kan bidra til å realisere disse målene.  Ressursene i de regionale prosjektene har vært innrettet mot å få opp gode bedriftsprosjekter

Samlet konklusjon (II) Måleindikatorene (rapporteringssystemet) i programmet er i sterk grad fokusert mot bedriftsrettet aktivitet  det er i liten grad er utviklet gode indikatorer for å registrere aktivitet rettet mot institutt- og systemmålsetningene  har bidratt til å legitimere og forsterke fokuset mot bedriftsprosjekter i de regionale satsingene. Kompetansemegling har for mange likestilte målsetninger (bedrift, institutt og system) til at det er realistisk å kunne forvente høy måloppnåelse på alle, sett i forhold til de ressursene programmet har tilgjengelig.

Flere likestilte målsetningene har skapt en rekke dilemmaer i programmet: a) Spesialiserte meglere eller institusjonell læring b) Regionalt eller nasjonalt samspill c) FoU-institutter med liten eller mye næringslivserfaring d) Bedrifter med liten eller mye FoU-erfaring e) Prioritering av ressurser mellom målsetninger f) Forskere eller konsulenter

Anbefalinger: Der bør prioriteres mellom målsetningene: Bedriftsmålet (fremme økt forskning og utvikling hos bedrifter med liten eller ingen FoU-erfaring for å øke bedriftens innovasjonsevne) bør være den overordnede målsetningen for programmet. Instituttmålet bør være viktigst av delmålene. Mer realistisk å forvente effekter i forhold til involverte institutter enn i forhold til den regionale innovasjonsstrukturen Det bør skisseres en tentativ ressursbruk for de regionale prosjektene i henhold til målsetningene. Begrepet bedriftsprosjekt (blant annet med hensyn til forskningsinnhold, fase og finansiering) bør utdypes. Begrepet samspillsarena bør operasjonaliseres (hva inneholder det og hvorfor er slike areanaer nyttig for programmet). Kompetansemegling forhold til SkatteFUNN bør avklares Det bør utvikles bedre måleindikatorer for å avdekke Kompetansemeglings betydning i forhold til institutt- og systemmålet. (indirekte virkninger).

Innretning av følgeevalueringen: Første underveisrapport: -fokus mot erfaringer og utfordringer i forbindelse med oppstart og implementeringen av programmet (organisering, profil, prosess) Andre underveisrapport: -fokus mot resultat/effekter av de aktivitetene som de regionale prosjektene iverksetter (direkte effekter på bedriftsnivå (videreføring, endret holdning) og indirekte effekter på instituttnivå) (+ organisatorisk utfordring; VRI ??, nasjonal koordi.) (metode; intervjuer, rapporteringer (årsrapp, skjema bedrift, forsker m m))

Hvordan kan Kompetansemegling bidra til endringer hos de involverte instituttene? Programmet målsetning på instituttnivå: Styrke forskningsinstituttenes rolle som samarbeidspartner for næringslivet (FoU tilbudsstimulans)

Måleindikatorer: -en dokumentert mer positiv holdning til samarbeid med bedrifter… -nedfelt strategi for å spille en rolle som samarbeidspartner for næringslivet… -er representert i regionale samarbeidskoalisjoner.” (Programnotat, s.8).

-når har instituttet en mer positiv holdning? -ikke nødvendigvis samsvar mellom strategi og praksis (nedfelt strategi) -deltakelse i samarbeidskoalisjoner er ikke så veldig forpliktende -utgangsposisjon for instituttet avgjørende; --størrelse (hvor realistisk er påvirkning fra KM) --tidligere erfaring (i hvilken grad har inst. samarbeidet med næringsliv og SMB sektor før prosjektet ble iverksatt)

Aktiviteter i forhold til Instituttmålsetningen (fra underveisrapporten) Prosjektene må jobbe mer organisk for å nå institutt- (og system-) målet, kan ikke på samme måte som for bedriftsmålet ”adaptere” og videreutvikle en gitt organisasjonsform/arbeidsmetodikk fra forløperen (TEFT). Bedriftsrettede aktiviteter i programmet som kan gi effekter på instituttnivå  i) Ansatte ved forskninginstituttene ivaretar rollen som kompetansemegler (40 meglere fra 17 forskjellige FoU-institutter i løpet av første fulle driftsår) ii) Gjennom bedriftsprosjektet får forskere ved forskningsinstituttene anledning til å jobbe direkte mot bedrifter iii) Forskningsinstitutter har prosjektledelse av regionale prosjekter

Mulige virkninger Meglerrollen, forskerrollen og prosjektleder rollen gir læring på individnivå. Det er imidlertid for tidlig å si noe om i hvilken grad læring på individnivå kan bidra til læring og endret praksis på organisasjonsnivå(instituttene). Mulighetene for å oppnå institusjonell endring i vil i utgangsposisjon være avhengig av utgangsposisjon. Mulighetene er naturligvis størst i små institusjoner med liten erfaring fra det å jobbe mot SMB-sektoren. Muligheter for institusjonelle endringer vil også være avhengig av hvordan forskningsinstituttet er knyttet til ordningen.  Mulighetene er større dersom instituttet har prosjektledelse og meglere enn om det bare bidrar med forskere på bedriftsprosjekter (dvs. de 17 inst som har prosjektledelse/meglere er de viktigste)

Mulige virkninger (forts.); Problematisk på det nåværende tidspunktet å systematisere institusjonelle effekter av programmet.  Det forekommer en del læring på individnivå i forbindelse med de ulike rollene i programmet (prosjektlederrollen, meglerrollen, forskerrollen),  en del prosjekter rapporter blant annet at forskningsinstituttenes relasjoner og koblinger er styrket eksempler; ”I kontakten med andre FoU-miljø i regionen har Kompetansemegling- prosjektet bidratt til nye koblinger og til regionale samarbeidsmuligheter, også mellom FoU- miljøene.” ”De tre instituttene som har kompetansemeglere i regionen har alle i flere år vært svært aktive overfor det lokale næringslivet, og påvirkningen fra programmet blir derfor ikke så stor.” ”En naturlig konsekvens er at KM () i noen grad bidrar til å virkeliggjøre (instituttets) eksisterende institusjonelle mål, men at det er urealistisk at KM () kan sette egne mål på vegne av (instituttet)” ”Prosjektet inngår i helheten med det vi driver med, kan ikke skape noe substansielle endringer hos oss, men vi kan forsette profesjonaliseringen av arbeidet vårt.” ”Instituttets kontaktflate mot næringslivet, bedriftsnettverk og virkemiddelaktører er klart styrket”

Gjennomgående handler det om avledete (indirekte) effekter på instituttnivå som en følge av bedriftsrettet aktivitet. Instituttmålsetningen å være betydelig mer komplekse og vanskelige å forholde seg til for de regionale prosjektene enn bedriftsmålsetningen. De fleste prosjektene er på jakt etter gode grep og gode metoder for å oppnå instituttmålsetningen. Samtidig er fokuset mot instituttmålet relativt begrenset i prosjektene. Ressursene har vært innrettet mot å få opp gode bedriftsprosjekter.

Fokus mot instituttmålsetningene i 2006-søknadene De skisserte tiltakene avgrenset til forskningsinstituttet som enten har prosjektledelsen og/eller kompetansemeglere (samarbeidende institutter). Det er fornuftig at målformuleringen avgrenses til de instituttene som er tettest koblet til Kompetansemeglingsprosjektet. De skisserte tiltakene går på instituttenes (eksterne) relasjoner, dvs. man ønsker å styrke samhandlingen mellom ulike forskningsinstitutter og mellom forskningsinstitutter og næringslivet. Det uttrykkes også ønsker om å bedre den interne koordineringen i forskningsinstituttenes næringsrettede arbeid, og da særlig mellom relevante prosjekter og satsinger. Samlet vil dette kunne bidra til å øke omfanget og kvaliteten på den bedriftsrettede satsingen, som i siste instans framstår som det sentrale i programmet. Det skisseres i liten grad tiltak for å oppnå interne endringsprosesser i instituttene.  Krevende å måle betydning for institutt; uklare effekter, kvalitative, vanskelig å registrere/systematisere, trenger ikke nødvendigvis forekomme umiddelbart (investeringer som vil kunne ha betydning på sikt)

Spørsmål for diskusjon: -Hvilke institusjonelle endringer er realistiske som følge av KM? -Vil programmet i første rekke kun ha betydning for små institutter med begrenset erfaring fra det å jobbe mot SMB? -Hvilken betydning har programmet for store institutter som har jobbet mye med tilsvarende problemstillinger tidligere? -Hvilke erfaringer har dere gjort så langt? (2/3 driftsår) -Gode eksempler på at KM har påvirket deltakende institutter på en positiv måte? -Eksempler på at det har vært vanskelig å bidra til endring i instituttene? -Hvilke tiltak/aktiviteter kan iverksettes for å styrke muligheter for å nå instituttmålet?

Premisser for anbefalinger: Programmets intensjon; a)utvikle og teste ut nye innovasjonspolitiske virkemidler (eksperimentelt)  styrke kunnskapsgrunnlaget for næringsrettede virkemidler og/eller b) utvikle et mer innovativt og konkurransedyktig næringsliv  styrke bedriftene og instituttene

De involverte aktørene i programmet, både hos instituttene og i bedriftene, vil naturligvis ha fokuset mot hvordan tiltaket kan ha positive effekter for instituttene og bedriftene  i betydelig mindre utstrekning hvordan det kan bidra til å styrke ”kunnskapsgrunnlaget” for virkemiddelapparatet”  vanskelig å tenke seg at virkemidler, slik som Kompetansemegling, utelukkende skal ha et eksperimentelt formål.  samtidig en viss forståelse blant brukerne at gjennomføring av Forskningsråds-programmer også handler om å utvikle metoder og virkemidler

Programmer i Forskningsrådet kan ikke utelukkende kan ha som formål å bidra til virkemiddel- og metodeutvikling eller de kan ikke utelukkende ha som formål å stimulere til regional utvikling.  Programmene bør både bidra til å utvikle metoder og til å utvikle bedriftene/instituttene. Med dette som premiss vil vi i våre anbefalinger argumentere for et program som stimulere til mangfold innenfor klarere definerte rammer.

i) Klarere definerte rammer: Hovedfokuset i programmet bør dreies mot bedriftsmålet: Gir en klarere posisjonering av programmet i forhold til andre relaterte satsinger (eks ARENA, VS2010, nHS) En vil redusere problemet med dilemmaene som oppstår ved flere likestilte målsetninger En vil kunne videreføre og videreutvikle erfaringene og kunnskapen som er akkumulert innenfor bedriftsrettet aktivitet  bedriftsmålet som overordnede målsetningen, instituttmålet og systemmålet som del-mål for programmet  gir et mer konsistent program (styrker mulighetene for effekter på bedriftsnivå)

ii) Mangfold innenfor rammene For kunne bidra til å oppfylle programmets intensjon å styrke kunnskapsgrunnlaget for virkemiddelutvikling, er et mangfold innenfor bedriftsporteføljen viktig  -- Viktig å prøve ut varierte org.modeller innenfor feltet (FoU-basert SMB-utvikling) -- Innovasjonsteorien argumenterer for at virkemidler må tilpasses regioners særtrekk --Teknologiske og organisatoriske innovasjoner er tett sammenkoblet  viktig med variert og tverrfaglig tilnærming Eksisterende mangfold: En betydelig heterogenitet i porteføljen av bedriftsprosjekt, blant annet anvendes det et viere innovasjonsbegrep enn hva som var tilfelle i TEFT. Større faglig bredde på de involverte instituttene. Faglig bredde både på megler og forskersiden er en klar styrke ved programmet.  Mangfoldet må opprettholdes/videreutvikles